ROAMING AND CHALLENGES TO THE CURRICULUM ENVIRONMENTALIZATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcomin, Ivana
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Plá, Gilmar Pezzopane, Marcomin, Fatima Elizabeti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7714
Resumo: The text is a cut of the research carried out in a university in Santa Catarina State on curriculum environmentalization. Indications of the environmentalization of the ACES Network and studies of Latin American and Brazilian universities using MAXQDA software in Political-Pedagogical Projects of the Political-Pedagogical Projects and Teaching Plans of subjects support the research. The aim was to discuss how this insertion occurs in the light of a critical, transformative and emancipatory formation. Some of the results point to the difficulty of insertion of the environmental theme, sustainability and Environmental Education in the courses and subjects. The indications, when they occur, mostly relate to contents, and in a lesser extension, to skills and competences. There is a need of intensification of efforts to insert the thematic in a critical, transformative and emancipatory way.
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spelling ROAMING AND CHALLENGES TO THE CURRICULUM ENVIRONMENTALIZATIONANDANZAS Y DESAFÍOS PARA AMBIENTALIZACIÓN CURRICULARAS ANDANÇAS E OS DESAFIOS À AMBIENTALIZAÇÃO CURRICULARCurriculum environmentalization. Socio-environmental sustainability. Critical Environmental Education. University.Ambientalización curricular. Sostenibilidad socioambiental. Educación Ambiental Crítica. Universidad.Ambientalização curricular. Sustentabilidade socioambiental. Educação Ambiental.The text is a cut of the research carried out in a university in Santa Catarina State on curriculum environmentalization. Indications of the environmentalization of the ACES Network and studies of Latin American and Brazilian universities using MAXQDA software in Political-Pedagogical Projects of the Political-Pedagogical Projects and Teaching Plans of subjects support the research. The aim was to discuss how this insertion occurs in the light of a critical, transformative and emancipatory formation. Some of the results point to the difficulty of insertion of the environmental theme, sustainability and Environmental Education in the courses and subjects. The indications, when they occur, mostly relate to contents, and in a lesser extension, to skills and competences. There is a need of intensification of efforts to insert the thematic in a critical, transformative and emancipatory way.El texto es un recorte de la investigación realizada en una universidad del estado de Santa Catarina sobre ambientalización curricular. Los indicadores de ambientalización de la Red ACES y estudios de universidades latinoamericanas y brasileñas, con empleo del software MAXQDA en Proyectos Político-Pedagógicos de los cursos y Planes de Enseñanza de asignaturas sostienen la investigación. El objetivo fue discutir cómo ocurre esa inserción bajo la luz de una formación crítica, transformadora y emancipadora. Algunos de los resultados apuntan a la dificultad de inserción de la temática ambiental, de la sostenibilidad y de la Educación Ambiental en los cursos y en las asignaturas. Los indicios, cuando ocurren, en su mayoría se refieren a los contenidos, y en menor proporción, a las habilidades y competencias. Hay necesidad de intensificar los esfuerzos para insertar la temática en una vertiente crítica, transformadora y emancipadora.O texto é um recorte da pesquisa realizada em uma universidade do estado de Santa Catarina sobre ambientalização curricular. Indícios de ambientalização da Rede ACES e estudos de universidades latino-americanas e brasileiras, com emprego do software MAXQDA nos Projetos Político Pedagógicos dos cursos e Planos de Ensino de disciplinas sustentam a pesquisa. O objetivo foi discutir como ocorre essa inserção à luz de uma formação crítica, transformadora e emancipatória. Alguns dos resultados apontam para a dificuldade de inserção da temática ambiental, da sustentabilidade e da Educação Ambiental nos cursos e nas disciplinas. Os indícios, quando ocorrem, em sua maioria reportam-se aos conteúdos e, em menor proporção, às habilidades e competências. Há necessidade de intensificação dos esforços para inserção da temática em uma vertente crítica, transformadora e emancipatória.Universidade do Sul de Santa Catarina2019-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/771410.19177/prppge.v13e232019142-160Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 23 (2019); 142-1602179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7714/4525Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarcomin, IvanaPlá, Gilmar PezzopaneMarcomin, Fatima Elizabeti2019-12-13T18:59:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7714Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2019-12-13T18:59:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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