CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5923 |
Resumo: | Learning art through creative processes refers directly to young children, explorers of places and researchers of gestures, movements, sounds, colors and mixtures thereof. Learning art in early childhood education is the subject of this article that has an essay nature. The goal is to seek connections between the creative processes in art with young children, considering the vital role that teachers play in the promotion of this learning. Based on the dialogue between educational projects in art developed with young children and childhood studies, it brings elements that indicate possible paths to art in early childhood education. As a result, teachers are stimulated to reconfigure their roles by working in partnership with children, experimenting materials and ways to give them life in educational approach centered in the processes of artistic creation. |
id |
UNISUL-4_f074f69d3be5870f6a6dd86b620d479d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5923 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood EducationNIÑOS HACIENDO ARTE: procesos de creación artística y formación profesional docente para Educación InfantilCRIANÇAS FAZENDO ARTE: processos de criação artística e formação profissional docente para a educação infantilTeacher trainingEarly Childhood educationArtistic learningChildhood studiesCreative processes in artsFormación de maestrosEducación infantilAprendizaje artísticaEstudios de infanciaFormação de professoresEducação infantilAprendizagem artísticaEstudos da infânciaProcessos criativos em arteLearning art through creative processes refers directly to young children, explorers of places and researchers of gestures, movements, sounds, colors and mixtures thereof. Learning art in early childhood education is the subject of this article that has an essay nature. The goal is to seek connections between the creative processes in art with young children, considering the vital role that teachers play in the promotion of this learning. Based on the dialogue between educational projects in art developed with young children and childhood studies, it brings elements that indicate possible paths to art in early childhood education. As a result, teachers are stimulated to reconfigure their roles by working in partnership with children, experimenting materials and ways to give them life in educational approach centered in the processes of artistic creation.Aprender arte por intermedio de los procesos creativos se refiere directamente a los niños, explotadores de lugares e investigadores de gestos, movimientos, sonidos, colores y mezclas de ellos. Aprender arte en la primera infancia es el tema de este artículo de carácter de ensayo. Aquí, el objetivo es buscar las conexiones entre los procesos creativos en el arte con los niños pequeños, teniendo en cuenta el role vital que las maestras juegan en la promoción de estos aprendizajes. Basado en el diálogo entre proyectos educativos en arte desarrollados con niños y estudios de la infancia, se traen elementos que indican posibles caminos para el arte en la educación infantil. Como resultado, las maestras son llamadas para reconfigurar sus actuaciones trabajando en asociación con los niños, experimentando materiales y formas para darles vida en enfoque educativo centrado en los procesos de creación artística.Aprender arte por meio de processos criativos remete diretamente às crianças pequenas, exploradoras de lugares e investigadoras de gestos, movimentos, sons, cores e suas misturas. A aprendizagem da arte na Educação Infantil é objeto deste artigo, de natureza ensaística. Aqui, o objetivo é buscar conexões entre os processos criativos em arte com crianças pequenas, considerando o papel fundamental que as professoras desempenham na promoção desta aprendizagem. Fundamentado nos diálogos entre projetos educativos em arte desenvolvidos com crianças pequenas e os estudos da infância, traz elementos que apontam caminhos possíveis para a arte na Educação Infantil. Como resultado, as professoras, em formação e no exercício docente, são conclamadas a reconfigurar suas atuações ao trabalhar em parceria com as crianças, experimentando materiais e modos de lhes dar vida em uma abordagem pedagógica centrada nos processos de criação artística.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo de natureza ensaísticaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/592310.19177/prppge.v12e212018235-250Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 235-2502179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5923/3945Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Sandra Mara da2018-07-31T16:53:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5923Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T16:53:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education NIÑOS HACIENDO ARTE: procesos de creación artística y formación profesional docente para Educación Infantil CRIANÇAS FAZENDO ARTE: processos de criação artística e formação profissional docente para a educação infantil |
title |
CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education |
spellingShingle |
CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education Cunha, Sandra Mara da Teacher training Early Childhood education Artistic learning Childhood studies Creative processes in arts Formación de maestros Educación infantil Aprendizaje artística Estudios de infancia Formação de professores Educação infantil Aprendizagem artística Estudos da infância Processos criativos em arte |
title_short |
CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education |
title_full |
CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education |
title_fullStr |
CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education |
title_full_unstemmed |
CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education |
title_sort |
CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education |
author |
Cunha, Sandra Mara da |
author_facet |
Cunha, Sandra Mara da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Sandra Mara da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Early Childhood education Artistic learning Childhood studies Creative processes in arts Formación de maestros Educación infantil Aprendizaje artística Estudios de infancia Formação de professores Educação infantil Aprendizagem artística Estudos da infância Processos criativos em arte |
topic |
Teacher training Early Childhood education Artistic learning Childhood studies Creative processes in arts Formación de maestros Educación infantil Aprendizaje artística Estudios de infancia Formação de professores Educação infantil Aprendizagem artística Estudos da infância Processos criativos em arte |
description |
Learning art through creative processes refers directly to young children, explorers of places and researchers of gestures, movements, sounds, colors and mixtures thereof. Learning art in early childhood education is the subject of this article that has an essay nature. The goal is to seek connections between the creative processes in art with young children, considering the vital role that teachers play in the promotion of this learning. Based on the dialogue between educational projects in art developed with young children and childhood studies, it brings elements that indicate possible paths to art in early childhood education. As a result, teachers are stimulated to reconfigure their roles by working in partnership with children, experimenting materials and ways to give them life in educational approach centered in the processes of artistic creation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo de natureza ensaística |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5923 10.19177/prppge.v12e212018235-250 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5923 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v12e212018235-250 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5923/3945 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 235-250 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748368453632 |