CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Sandra Mara da
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5923
Resumo: Learning art through creative processes refers directly to young children, explorers of places and researchers of gestures, movements, sounds, colors and mixtures thereof. Learning art in early childhood education is the subject of this article that has an essay nature. The goal is to seek connections between the creative processes in art with young children, considering the vital role that teachers play in the promotion of this learning. Based on the dialogue between educational projects in art developed with young children and childhood studies, it brings elements that indicate possible paths to art in early childhood education. As a result, teachers are stimulated to reconfigure their roles by working in partnership with children, experimenting materials and ways to give them life in educational approach centered in the processes of artistic creation.
id UNISUL-4_f074f69d3be5870f6a6dd86b620d479d
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5923
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood EducationNIÑOS HACIENDO ARTE: procesos de creación artística y formación profesional docente para Educación InfantilCRIANÇAS FAZENDO ARTE: processos de criação artística e formação profissional docente para a educação infantilTeacher trainingEarly Childhood educationArtistic learningChildhood studiesCreative processes in artsFormación de maestrosEducación infantilAprendizaje artísticaEstudios de infanciaFormação de professoresEducação infantilAprendizagem artísticaEstudos da infânciaProcessos criativos em arteLearning art through creative processes refers directly to young children, explorers of places and researchers of gestures, movements, sounds, colors and mixtures thereof. Learning art in early childhood education is the subject of this article that has an essay nature. The goal is to seek connections between the creative processes in art with young children, considering the vital role that teachers play in the promotion of this learning. Based on the dialogue between educational projects in art developed with young children and childhood studies, it brings elements that indicate possible paths to art in early childhood education. As a result, teachers are stimulated to reconfigure their roles by working in partnership with children, experimenting materials and ways to give them life in educational approach centered in the processes of artistic creation.Aprender arte por intermedio de los procesos creativos se refiere directamente a los niños, explotadores de lugares e investigadores de gestos, movimientos, sonidos, colores y mezclas de ellos. Aprender arte en la primera infancia es el tema de este artículo de carácter de ensayo. Aquí, el objetivo es buscar las conexiones entre los procesos creativos en el arte con los niños pequeños, teniendo en cuenta el role vital que las maestras juegan en la promoción de estos aprendizajes. Basado en el diálogo entre proyectos educativos en arte desarrollados con niños y estudios de la infancia, se traen elementos que indican posibles caminos para el arte en la educación infantil. Como resultado, las maestras son llamadas para reconfigurar sus actuaciones trabajando en asociación con los niños, experimentando materiales y formas para darles vida en enfoque educativo centrado en los procesos de creación artística.Aprender arte por meio de processos criativos remete diretamente às crianças pequenas, exploradoras de lugares e investigadoras de gestos, movimentos, sons, cores e suas misturas. A aprendizagem da arte na Educação Infantil é objeto deste artigo, de natureza ensaística. Aqui, o objetivo é buscar conexões entre os processos criativos em arte com crianças pequenas, considerando o papel fundamental que as professoras desempenham na promoção desta aprendizagem. Fundamentado nos diálogos entre projetos educativos em arte desenvolvidos com crianças pequenas e os estudos da infância, traz elementos que apontam caminhos possíveis para a arte na Educação Infantil. Como resultado, as professoras, em formação e no exercício docente, são conclamadas a reconfigurar suas atuações ao trabalhar em parceria com as crianças, experimentando materiais e modos de lhes dar vida em uma abordagem pedagógica centrada nos processos de criação artística.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo de natureza ensaísticaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/592310.19177/prppge.v12e212018235-250Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 235-2502179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5923/3945Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Sandra Mara da2018-07-31T16:53:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5923Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T16:53:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education
NIÑOS HACIENDO ARTE: procesos de creación artística y formación profesional docente para Educación Infantil
CRIANÇAS FAZENDO ARTE: processos de criação artística e formação profissional docente para a educação infantil
title CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education
spellingShingle CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education
Cunha, Sandra Mara da
Teacher training
Early Childhood education
Artistic learning
Childhood studies
Creative processes in arts
Formación de maestros
Educación infantil
Aprendizaje artística
Estudios de infancia
Formação de professores
Educação infantil
Aprendizagem artística
Estudos da infância
Processos criativos em arte
title_short CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education
title_full CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education
title_fullStr CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education
title_full_unstemmed CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education
title_sort CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education
author Cunha, Sandra Mara da
author_facet Cunha, Sandra Mara da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Sandra Mara da
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Early Childhood education
Artistic learning
Childhood studies
Creative processes in arts
Formación de maestros
Educación infantil
Aprendizaje artística
Estudios de infancia
Formação de professores
Educação infantil
Aprendizagem artística
Estudos da infância
Processos criativos em arte
topic Teacher training
Early Childhood education
Artistic learning
Childhood studies
Creative processes in arts
Formación de maestros
Educación infantil
Aprendizaje artística
Estudios de infancia
Formação de professores
Educação infantil
Aprendizagem artística
Estudos da infância
Processos criativos em arte
description Learning art through creative processes refers directly to young children, explorers of places and researchers of gestures, movements, sounds, colors and mixtures thereof. Learning art in early childhood education is the subject of this article that has an essay nature. The goal is to seek connections between the creative processes in art with young children, considering the vital role that teachers play in the promotion of this learning. Based on the dialogue between educational projects in art developed with young children and childhood studies, it brings elements that indicate possible paths to art in early childhood education. As a result, teachers are stimulated to reconfigure their roles by working in partnership with children, experimenting materials and ways to give them life in educational approach centered in the processes of artistic creation.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo de natureza ensaística
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5923
10.19177/prppge.v12e212018235-250
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5923
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v12e212018235-250
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5923/3945
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 235-250
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748368453632