What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalmaso-Junqueira, Bruna
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Johann, Rúbia Taís, Gandin, Luís Armando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interfaces Científicas. Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10966
Resumo: From a critical and feminist perspective of educational studies, this article analyzes an educational project developed through an in-service education policy. Out of the three contexts of the Policy Cycle, we focused on the context of practice, since it is in this context that the policy is interpreted and recreated by different subjects or institutions. In the Saberes em Diálogo (Knowledge in Dialogue) policy, an initiative from the Municipal Education Secretariat of Canoas, RS, in partnership with La Salle University, we identified a group of teachers developing an interdisciplinary project of critical, feminist and anti-racist education. Using the theoretical-methodological tool of relational analysis, we documented and analyzed the project “Estrelas Além do Tempo” (Hidden Figures) and its characteristics as a transforming practice and its manifestation as a reflection of the principles of horizontality and flexibility of the policy.
id UNIT-2_47a1225dd0cd95d3a17f56d7e477737b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/10966
network_acronym_str UNIT-2
network_name_str Interfaces Científicas. Educação (Online)
repository_id_str
spelling What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy¿Qué hacen las profesoras con la política? : Interpretaciones críticas, feministas y antirracistas de una política de educación continuaO QUE AS PROFESSORAS FAZEM COM A POLÍTICA? INTERPRETAÇÕES CRÍTICAS, FEMINISTAS E ANTIRRACISTAS DE UMA POLÍTICA DE FORMAÇÃO CONTINUADA: Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policyO que as professoras fazem com a política? Interpretações críticas, feministas e antirracistas de uma política de formação continuadaFrom a critical and feminist perspective of educational studies, this article analyzes an educational project developed through an in-service education policy. Out of the three contexts of the Policy Cycle, we focused on the context of practice, since it is in this context that the policy is interpreted and recreated by different subjects or institutions. In the Saberes em Diálogo (Knowledge in Dialogue) policy, an initiative from the Municipal Education Secretariat of Canoas, RS, in partnership with La Salle University, we identified a group of teachers developing an interdisciplinary project of critical, feminist and anti-racist education. Using the theoretical-methodological tool of relational analysis, we documented and analyzed the project “Estrelas Além do Tempo” (Hidden Figures) and its characteristics as a transforming practice and its manifestation as a reflection of the principles of horizontality and flexibility of the policy.Desde una perspectiva crítica y feminista de los estudios educativos, este artículo analiza un proyecto educativo desarrollado a través de una política de educación permanente. De los tres contextos del Ciclo de la Política, nos dedicamos a estudiar el contexto de la práctica, ya que es en este contexto donde la política es interpretada y recreada por diferentes sujetos o instituciones. En la política Saberes en Diálogo, de la Red Municipal de Educación de Canoas, RS, en alianza con la Universidad La Salle, identificamos un grupo de docentes desarrollando un proyecto interdisciplinario de educación crítica, feminista y antirracista. A partir de la herramienta teórico-metodológica del análisis relacional, documentamos y analizamos el proyecto “Estrelas Além do Tempo” desde sus características como práctica transformadora y su manifestación como reflejo de los principios de horizontalidad y flexibilidad de la política.Desde uma perspectiva crítica e feminista dos estudos educacionais, este artigo analisa um projeto educacional desenvolvido através de uma política de formação continuada. Dos três contextos do Ciclo de Políticas, dedicamo-nos a estudar o contexto da prática, uma vez que é nele em que a política passa a ser interpretada e recriada por diferentes sujeitos ou instituições. Na política Saberes em Diálogo, da Rede Municipal de Ensino de Canoas, RS, em parceria com a Universidade La Salle, identificamos um grupo de professoras desenvolvendo um projeto interdisciplinar de educação crítica, feminista e antirracista. A partir da ferramenta teórico-metodológica da análise relacional, documentamos e analisamos o projeto “Estrelas Além do Tempo” a partir de suas características como prática transformadora e de sua manifestação como reflexo dos princípios de horizontalidade e flexibilidade da política.Desde uma perspectiva crítica e feminista dos estudos educacionais, este artigo analisa um projeto educacional desenvolvido através de uma política de formação continuada. Dos três contextos do Ciclo de Políticas, dedicamo-nos a estudar o contexto da prática, uma vez que é nele em que a política passa a ser interpretada e recriada por diferentes sujeitos ou instituições. Na política Saberes em Diálogo, da Rede Municipal de Ensino de Canoas, RS, em parceria com a Universidade La Salle, identificamos um grupo de professoras desenvolvendo um projeto interdisciplinar de educação crítica, feminista e antirracista. A partir da ferramenta teórico-metodológica da análise relacional, documentamos e analisamos o projeto “Estrelas Além do Tempo” a partir de suas características como prática transformadora e de sua manifestação como reflexo dos princípios de horizontalidade e flexibilidade da política.Editora Universitária Tiradentes2022-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/1096610.17564/2316-3828.2022v11n3p123-142EDUCAÇÃO; v. 11 n. 3 (2022): Fluxo Contínuo; 123-1422316-38282316-333X10.17564/2316-3828.2022v11n3reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)instname:Universidade Tiradentes (UNIT)instacron:UNITporhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10966/5044Copyright (c) 2022 EDUCAÇÃOinfo:eu-repo/semantics/openAccessDalmaso-Junqueira, BrunaJohann, Rúbia TaísGandin, Luís Armando2022-06-06T17:44:21Zoai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/10966Revistahttps://periodicos.set.edu.br/educacaoPRIhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/oai||crismporto@gmail.com2316-38282316-333Xopendoar:2022-11-08T11:08:14.013634Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)false
dc.title.none.fl_str_mv What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy
¿Qué hacen las profesoras con la política? : Interpretaciones críticas, feministas y antirracistas de una política de educación continua
O QUE AS PROFESSORAS FAZEM COM A POLÍTICA? INTERPRETAÇÕES CRÍTICAS, FEMINISTAS E ANTIRRACISTAS DE UMA POLÍTICA DE FORMAÇÃO CONTINUADA: Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy
O que as professoras fazem com a política? Interpretações críticas, feministas e antirracistas de uma política de formação continuada
title What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy
spellingShingle What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy
Dalmaso-Junqueira, Bruna
title_short What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy
title_full What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy
title_fullStr What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy
title_full_unstemmed What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy
title_sort What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy
author Dalmaso-Junqueira, Bruna
author_facet Dalmaso-Junqueira, Bruna
Johann, Rúbia Taís
Gandin, Luís Armando
author_role author
author2 Johann, Rúbia Taís
Gandin, Luís Armando
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalmaso-Junqueira, Bruna
Johann, Rúbia Taís
Gandin, Luís Armando
description From a critical and feminist perspective of educational studies, this article analyzes an educational project developed through an in-service education policy. Out of the three contexts of the Policy Cycle, we focused on the context of practice, since it is in this context that the policy is interpreted and recreated by different subjects or institutions. In the Saberes em Diálogo (Knowledge in Dialogue) policy, an initiative from the Municipal Education Secretariat of Canoas, RS, in partnership with La Salle University, we identified a group of teachers developing an interdisciplinary project of critical, feminist and anti-racist education. Using the theoretical-methodological tool of relational analysis, we documented and analyzed the project “Estrelas Além do Tempo” (Hidden Figures) and its characteristics as a transforming practice and its manifestation as a reflection of the principles of horizontality and flexibility of the policy.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10966
10.17564/2316-3828.2022v11n3p123-142
url https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10966
identifier_str_mv 10.17564/2316-3828.2022v11n3p123-142
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10966/5044
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 EDUCAÇÃO
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 EDUCAÇÃO
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Universitária Tiradentes
publisher.none.fl_str_mv Editora Universitária Tiradentes
dc.source.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO; v. 11 n. 3 (2022): Fluxo Contínuo; 123-142
2316-3828
2316-333X
10.17564/2316-3828.2022v11n3
reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)
instname:Universidade Tiradentes (UNIT)
instacron:UNIT
instname_str Universidade Tiradentes (UNIT)
instacron_str UNIT
institution UNIT
reponame_str Interfaces Científicas. Educação (Online)
collection Interfaces Científicas. Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)
repository.mail.fl_str_mv ||crismporto@gmail.com
_version_ 1800220615419887616