What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interfaces Científicas. Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10966 |
Resumo: | From a critical and feminist perspective of educational studies, this article analyzes an educational project developed through an in-service education policy. Out of the three contexts of the Policy Cycle, we focused on the context of practice, since it is in this context that the policy is interpreted and recreated by different subjects or institutions. In the Saberes em Diálogo (Knowledge in Dialogue) policy, an initiative from the Municipal Education Secretariat of Canoas, RS, in partnership with La Salle University, we identified a group of teachers developing an interdisciplinary project of critical, feminist and anti-racist education. Using the theoretical-methodological tool of relational analysis, we documented and analyzed the project “Estrelas Além do Tempo” (Hidden Figures) and its characteristics as a transforming practice and its manifestation as a reflection of the principles of horizontality and flexibility of the policy. |
id |
UNIT-2_47a1225dd0cd95d3a17f56d7e477737b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/10966 |
network_acronym_str |
UNIT-2 |
network_name_str |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy¿Qué hacen las profesoras con la política? : Interpretaciones críticas, feministas y antirracistas de una política de educación continuaO QUE AS PROFESSORAS FAZEM COM A POLÍTICA? INTERPRETAÇÕES CRÍTICAS, FEMINISTAS E ANTIRRACISTAS DE UMA POLÍTICA DE FORMAÇÃO CONTINUADA: Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policyO que as professoras fazem com a política? Interpretações críticas, feministas e antirracistas de uma política de formação continuadaFrom a critical and feminist perspective of educational studies, this article analyzes an educational project developed through an in-service education policy. Out of the three contexts of the Policy Cycle, we focused on the context of practice, since it is in this context that the policy is interpreted and recreated by different subjects or institutions. In the Saberes em Diálogo (Knowledge in Dialogue) policy, an initiative from the Municipal Education Secretariat of Canoas, RS, in partnership with La Salle University, we identified a group of teachers developing an interdisciplinary project of critical, feminist and anti-racist education. Using the theoretical-methodological tool of relational analysis, we documented and analyzed the project “Estrelas Além do Tempo” (Hidden Figures) and its characteristics as a transforming practice and its manifestation as a reflection of the principles of horizontality and flexibility of the policy.Desde una perspectiva crítica y feminista de los estudios educativos, este artículo analiza un proyecto educativo desarrollado a través de una política de educación permanente. De los tres contextos del Ciclo de la Política, nos dedicamos a estudiar el contexto de la práctica, ya que es en este contexto donde la política es interpretada y recreada por diferentes sujetos o instituciones. En la política Saberes en Diálogo, de la Red Municipal de Educación de Canoas, RS, en alianza con la Universidad La Salle, identificamos un grupo de docentes desarrollando un proyecto interdisciplinario de educación crítica, feminista y antirracista. A partir de la herramienta teórico-metodológica del análisis relacional, documentamos y analizamos el proyecto “Estrelas Além do Tempo” desde sus características como práctica transformadora y su manifestación como reflejo de los principios de horizontalidad y flexibilidad de la política.Desde uma perspectiva crítica e feminista dos estudos educacionais, este artigo analisa um projeto educacional desenvolvido através de uma política de formação continuada. Dos três contextos do Ciclo de Políticas, dedicamo-nos a estudar o contexto da prática, uma vez que é nele em que a política passa a ser interpretada e recriada por diferentes sujeitos ou instituições. Na política Saberes em Diálogo, da Rede Municipal de Ensino de Canoas, RS, em parceria com a Universidade La Salle, identificamos um grupo de professoras desenvolvendo um projeto interdisciplinar de educação crítica, feminista e antirracista. A partir da ferramenta teórico-metodológica da análise relacional, documentamos e analisamos o projeto “Estrelas Além do Tempo” a partir de suas características como prática transformadora e de sua manifestação como reflexo dos princípios de horizontalidade e flexibilidade da política.Desde uma perspectiva crítica e feminista dos estudos educacionais, este artigo analisa um projeto educacional desenvolvido através de uma política de formação continuada. Dos três contextos do Ciclo de Políticas, dedicamo-nos a estudar o contexto da prática, uma vez que é nele em que a política passa a ser interpretada e recriada por diferentes sujeitos ou instituições. Na política Saberes em Diálogo, da Rede Municipal de Ensino de Canoas, RS, em parceria com a Universidade La Salle, identificamos um grupo de professoras desenvolvendo um projeto interdisciplinar de educação crítica, feminista e antirracista. A partir da ferramenta teórico-metodológica da análise relacional, documentamos e analisamos o projeto “Estrelas Além do Tempo” a partir de suas características como prática transformadora e de sua manifestação como reflexo dos princípios de horizontalidade e flexibilidade da política.Editora Universitária Tiradentes2022-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/1096610.17564/2316-3828.2022v11n3p123-142EDUCAÇÃO; v. 11 n. 3 (2022): Fluxo Contínuo; 123-1422316-38282316-333X10.17564/2316-3828.2022v11n3reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)instname:Universidade Tiradentes (UNIT)instacron:UNITporhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10966/5044Copyright (c) 2022 EDUCAÇÃOinfo:eu-repo/semantics/openAccessDalmaso-Junqueira, BrunaJohann, Rúbia TaísGandin, Luís Armando2022-06-06T17:44:21Zoai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/10966Revistahttps://periodicos.set.edu.br/educacaoPRIhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/oai||crismporto@gmail.com2316-38282316-333Xopendoar:2022-11-08T11:08:14.013634Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy ¿Qué hacen las profesoras con la política? : Interpretaciones críticas, feministas y antirracistas de una política de educación continua O QUE AS PROFESSORAS FAZEM COM A POLÍTICA? INTERPRETAÇÕES CRÍTICAS, FEMINISTAS E ANTIRRACISTAS DE UMA POLÍTICA DE FORMAÇÃO CONTINUADA: Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy O que as professoras fazem com a política? Interpretações críticas, feministas e antirracistas de uma política de formação continuada |
title |
What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy |
spellingShingle |
What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy Dalmaso-Junqueira, Bruna |
title_short |
What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy |
title_full |
What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy |
title_fullStr |
What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy |
title_full_unstemmed |
What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy |
title_sort |
What do teachers do with policies? Critical, feminist and antiracist interpretations to an in-serevice training policy |
author |
Dalmaso-Junqueira, Bruna |
author_facet |
Dalmaso-Junqueira, Bruna Johann, Rúbia Taís Gandin, Luís Armando |
author_role |
author |
author2 |
Johann, Rúbia Taís Gandin, Luís Armando |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dalmaso-Junqueira, Bruna Johann, Rúbia Taís Gandin, Luís Armando |
description |
From a critical and feminist perspective of educational studies, this article analyzes an educational project developed through an in-service education policy. Out of the three contexts of the Policy Cycle, we focused on the context of practice, since it is in this context that the policy is interpreted and recreated by different subjects or institutions. In the Saberes em Diálogo (Knowledge in Dialogue) policy, an initiative from the Municipal Education Secretariat of Canoas, RS, in partnership with La Salle University, we identified a group of teachers developing an interdisciplinary project of critical, feminist and anti-racist education. Using the theoretical-methodological tool of relational analysis, we documented and analyzed the project “Estrelas Além do Tempo” (Hidden Figures) and its characteristics as a transforming practice and its manifestation as a reflection of the principles of horizontality and flexibility of the policy. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10966 10.17564/2316-3828.2022v11n3p123-142 |
url |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10966 |
identifier_str_mv |
10.17564/2316-3828.2022v11n3p123-142 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10966/5044 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 EDUCAÇÃO info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 EDUCAÇÃO |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Universitária Tiradentes |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Universitária Tiradentes |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO; v. 11 n. 3 (2022): Fluxo Contínuo; 123-142 2316-3828 2316-333X 10.17564/2316-3828.2022v11n3 reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online) instname:Universidade Tiradentes (UNIT) instacron:UNIT |
instname_str |
Universidade Tiradentes (UNIT) |
instacron_str |
UNIT |
institution |
UNIT |
reponame_str |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
collection |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||crismporto@gmail.com |
_version_ |
1800220615419887616 |