Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Latin American Journal of Business Management |
Texto Completo: | https://www.lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/750 |
Resumo: | This article addresses the public management of tourism investigating the social representations of teachers who work in technical education. Tourism activities play an important role in the local economy of the Brazilian municipality of Barreirinhas, in the state of Maranhão. This paper examines how teachers represent the public governance of tourism. This article is an excerpt from broader research, with a qualitative, descriptive, and exploratory approach. Our results suggest that, for teachers, public management of tourism is inefficient and this has harmed tourism in the Lençóis Maranhenses region. In addition, the researched group identifies the need for a better distribution of income from tourism activities among the local community. They also perceive the State's omission as the cause of issues relating to the municipality's infrastructure. |
id |
UNITAU-2_08d7755cf0d182e7de824c228a1efca0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.lajbm.com.br:article/750 |
network_acronym_str |
UNITAU-2 |
network_name_str |
Latin American Journal of Business Management |
repository_id_str |
|
spelling |
Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MARepresentaciones sociales de profesores de educación profesional sobre gestión pública del turismo en Barreirinhas/MAREPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE PROFESSORES DO ENSINO PROFISSIONALIZANTE SOBRE A GESTÃO PÚBLICA DO TURISMO EM BARREIRINHAS/MAThis article addresses the public management of tourism investigating the social representations of teachers who work in technical education. Tourism activities play an important role in the local economy of the Brazilian municipality of Barreirinhas, in the state of Maranhão. This paper examines how teachers represent the public governance of tourism. This article is an excerpt from broader research, with a qualitative, descriptive, and exploratory approach. Our results suggest that, for teachers, public management of tourism is inefficient and this has harmed tourism in the Lençóis Maranhenses region. In addition, the researched group identifies the need for a better distribution of income from tourism activities among the local community. They also perceive the State's omission as the cause of issues relating to the municipality's infrastructure.Este artículo aborda el tema de la gestión pública del turismo y se destacó a través de la investigación sobre las representaciones sociales de los docentes que actúan en la educación vocacional. Considerando la relevancia que la actividad turística tiene para el municipio brasileño de Barreirinhas, en el estado de Maranhão, este texto examina la forma en que los docentes representan la gobernanza pública del turismo. Este artículo es un extracto de una investigación más amplia, con un enfoque cualitativo, descriptivo y exploratorio. Entre los resultados encontrados, queda claro que, para los docentes, la gestión pública del turismo es ineficiente y esto ha perjudicado el turismo en la región de los Lençóis Maranhenses. Además, el grupo investigado identifica la necesidad de una mejor distribución de los ingresos de la actividad turística a la comunidad local, además de percibir problemas relacionados con la infraestructura del municipio como consecuencia de la omisión del Estado.Este artigo aborda o tema da gestão pública do turismo e destacou-se por meio da investigação sobre as representações sociais de professores que trabalham no ensino profissionalizante. Considerando a relevância que a atividade turística possui para o município brasileiro de Barreirinhas, no estado do Maranhão, neste texto examina-se a maneira como os docentes representam a governança pública do turismo. Este artigo é um recorte de uma pesquisa mais ampla, de abordagem qualitativa, descritiva e exploratória. Entre os resultados encontrados, apreende-se que, para os professores, a gestão pública do turismo é ineficiente e isso tem prejudicado o turismo na região dos Lençóis Maranhenses. Além disso, o grupo pesquisado identifica a necessidade de uma melhor distribuição da renda oriunda da atividade turística para a comunidade local, assim como percebem questões relativas à infraestrutura do município como consequência da omissão do Estado. Palavras-chave: Turismo. Educação. Representações Sociais. Gestão PúblicaedUNITAU2023-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://www.lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/750Latin American Journal of Business Management; Vol. 14 No. 2 (2023): DOSSIÊ TEMÁTICO - "INTERSEÇÃO: EDUCAÇÃO, GESTÃO E DESENVOLVIMENTO"Latin American Journal of Business Management; Vol. 14 Núm. 2 (2023): DOSSIÊ TEMÁTICO - "INTERSEÇÃO: EDUCAÇÃO, GESTÃO E DESENVOLVIMENTO"Latin American Journal of Business Management; v. 14 n. 2 (2023): DOSSIÊ TEMÁTICO - "INTERSEÇÃO: EDUCAÇÃO, GESTÃO E DESENVOLVIMENTO"2178-4833reponame:Latin American Journal of Business Managementinstname:Universidade de Taubaté (UNITAU)instacron:UNITAUporhttps://www.lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/750/368Copyright (c) 2023 Latin American Journal of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Tiago Guelssi ArmoaMonteiro, Patricia OrtizCastro, Maria Aparecida Campos Diniz deFrança , Eduardo Ayala Barboza2024-06-24T16:51:35Zoai:ojs2.lajbm.com.br:article/750Revistahttps://www.lajbm.com.br/index.php/journal/indexPUBhttp://www.lajbm.net/index.php/journal/oaimarcela.moraes@unitau.com.br||editor@lajbm.net2178-48332178-4833opendoar:2024-06-24T16:51:35Latin American Journal of Business Management - Universidade de Taubaté (UNITAU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA Representaciones sociales de profesores de educación profesional sobre gestión pública del turismo en Barreirinhas/MA REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE PROFESSORES DO ENSINO PROFISSIONALIZANTE SOBRE A GESTÃO PÚBLICA DO TURISMO EM BARREIRINHAS/MA |
title |
Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA |
spellingShingle |
Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA Vieira, Tiago Guelssi Armoa |
title_short |
Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA |
title_full |
Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA |
title_fullStr |
Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA |
title_full_unstemmed |
Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA |
title_sort |
Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA |
author |
Vieira, Tiago Guelssi Armoa |
author_facet |
Vieira, Tiago Guelssi Armoa Monteiro, Patricia Ortiz Castro, Maria Aparecida Campos Diniz de França , Eduardo Ayala Barboza |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Patricia Ortiz Castro, Maria Aparecida Campos Diniz de França , Eduardo Ayala Barboza |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Tiago Guelssi Armoa Monteiro, Patricia Ortiz Castro, Maria Aparecida Campos Diniz de França , Eduardo Ayala Barboza |
description |
This article addresses the public management of tourism investigating the social representations of teachers who work in technical education. Tourism activities play an important role in the local economy of the Brazilian municipality of Barreirinhas, in the state of Maranhão. This paper examines how teachers represent the public governance of tourism. This article is an excerpt from broader research, with a qualitative, descriptive, and exploratory approach. Our results suggest that, for teachers, public management of tourism is inefficient and this has harmed tourism in the Lençóis Maranhenses region. In addition, the researched group identifies the need for a better distribution of income from tourism activities among the local community. They also perceive the State's omission as the cause of issues relating to the municipality's infrastructure. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/750 |
url |
https://www.lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/750 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/750/368 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Latin American Journal of Business Management info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Latin American Journal of Business Management |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
edUNITAU |
publisher.none.fl_str_mv |
edUNITAU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Latin American Journal of Business Management; Vol. 14 No. 2 (2023): DOSSIÊ TEMÁTICO - "INTERSEÇÃO: EDUCAÇÃO, GESTÃO E DESENVOLVIMENTO" Latin American Journal of Business Management; Vol. 14 Núm. 2 (2023): DOSSIÊ TEMÁTICO - "INTERSEÇÃO: EDUCAÇÃO, GESTÃO E DESENVOLVIMENTO" Latin American Journal of Business Management; v. 14 n. 2 (2023): DOSSIÊ TEMÁTICO - "INTERSEÇÃO: EDUCAÇÃO, GESTÃO E DESENVOLVIMENTO" 2178-4833 reponame:Latin American Journal of Business Management instname:Universidade de Taubaté (UNITAU) instacron:UNITAU |
instname_str |
Universidade de Taubaté (UNITAU) |
instacron_str |
UNITAU |
institution |
UNITAU |
reponame_str |
Latin American Journal of Business Management |
collection |
Latin American Journal of Business Management |
repository.name.fl_str_mv |
Latin American Journal of Business Management - Universidade de Taubaté (UNITAU) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcela.moraes@unitau.com.br||editor@lajbm.net |
_version_ |
1809281664703004672 |