Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Tiago Guelssi Armoa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Monteiro, Patricia Ortiz, Castro, Maria Aparecida Campos Diniz de, França , Eduardo Ayala Barboza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Latin American Journal of Business Management
Texto Completo: https://www.lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/750
Resumo: This article addresses the public management of tourism investigating the social representations of teachers who work in technical education. Tourism activities play an important role in the local economy of the Brazilian municipality of Barreirinhas, in the state of Maranhão. This paper examines how teachers represent the public governance of tourism. This article is an excerpt from broader research, with a qualitative, descriptive, and exploratory approach. Our results suggest that, for teachers, public management of tourism is inefficient and this has harmed tourism in the Lençóis Maranhenses region. In addition, the researched group identifies the need for a better distribution of income from tourism activities among the local community. They also perceive the State's omission as the cause of issues relating to the municipality's infrastructure.
id UNITAU-2_08d7755cf0d182e7de824c228a1efca0
oai_identifier_str oai:ojs2.lajbm.com.br:article/750
network_acronym_str UNITAU-2
network_name_str Latin American Journal of Business Management
repository_id_str
spelling Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MARepresentaciones sociales de profesores de educación profesional sobre gestión pública del turismo en Barreirinhas/MAREPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE PROFESSORES DO ENSINO PROFISSIONALIZANTE SOBRE A GESTÃO PÚBLICA DO TURISMO EM BARREIRINHAS/MAThis article addresses the public management of tourism investigating the social representations of teachers who work in technical education. Tourism activities play an important role in the local economy of the Brazilian municipality of Barreirinhas, in the state of Maranhão. This paper examines how teachers represent the public governance of tourism. This article is an excerpt from broader research, with a qualitative, descriptive, and exploratory approach. Our results suggest that, for teachers, public management of tourism is inefficient and this has harmed tourism in the Lençóis Maranhenses region. In addition, the researched group identifies the need for a better distribution of income from tourism activities among the local community. They also perceive the State's omission as the cause of issues relating to the municipality's infrastructure.Este artículo aborda el tema de la gestión pública del turismo y se destacó a través de la investigación sobre las representaciones sociales de los docentes que actúan en la educación vocacional. Considerando la relevancia que la actividad turística tiene para el municipio brasileño de Barreirinhas, en el estado de Maranhão, este texto examina la forma en que los docentes representan la gobernanza pública del turismo. Este artículo es un extracto de una investigación más amplia, con un enfoque cualitativo, descriptivo y exploratorio. Entre los resultados encontrados, queda claro que, para los docentes, la gestión pública del turismo es ineficiente y esto ha perjudicado el turismo en la región de los Lençóis Maranhenses. Además, el grupo investigado identifica la necesidad de una mejor distribución de los ingresos de la actividad turística a la comunidad local, además de percibir problemas relacionados con la infraestructura del municipio como consecuencia de la omisión del Estado.Este artigo aborda o tema da gestão pública do turismo e destacou-se por meio da investigação sobre as representações sociais de professores que trabalham no ensino profissionalizante. Considerando a relevância que a atividade turística possui para o município brasileiro de Barreirinhas, no estado do Maranhão, neste texto examina-se a maneira como os docentes representam a governança pública do turismo. Este artigo é um recorte de uma pesquisa mais ampla, de abordagem qualitativa, descritiva e exploratória. Entre os resultados encontrados, apreende-se que, para os professores, a gestão pública do turismo é ineficiente e isso tem prejudicado o turismo na região dos Lençóis Maranhenses. Além disso, o grupo pesquisado identifica a necessidade de uma melhor distribuição da renda oriunda da atividade turística para a comunidade local, assim como percebem questões relativas à infraestrutura do município como consequência da omissão do Estado. Palavras-chave: Turismo. Educação. Representações Sociais. Gestão PúblicaLatin American Journal of Business ManagementLatin American Journal of Business ManagementLatin American Journal of Business Management2023-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://www.lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/750Latin American Journal of Business Management; Vol. 14 No. 2 (2023): DOSSIÊ TEMÁTICO - "INTERSEÇÃO: EDUCAÇÃO, GESTÃO E DESENVOLVIMENTO"Latin American Journal of Business Management; Vol. 14 Núm. 2 (2023): DOSSIÊ TEMÁTICO - "INTERSEÇÃO: EDUCAÇÃO, GESTÃO E DESENVOLVIMENTO"Latin American Journal of Business Management; v. 14 n. 2 (2023): DOSSIÊ TEMÁTICO - "INTERSEÇÃO: EDUCAÇÃO, GESTÃO E DESENVOLVIMENTO"2178-4833reponame:Latin American Journal of Business Managementinstname:Universidade de Taubaté (UNITAU)instacron:UNITAUporhttps://www.lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/750/368Copyright (c) 2023 Latin American Journal of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Tiago Guelssi ArmoaMonteiro, Patricia OrtizCastro, Maria Aparecida Campos Diniz deFrança , Eduardo Ayala Barboza2023-12-16T01:36:38Zoai:ojs2.lajbm.com.br:article/750Revistahttps://www.lajbm.com.br/index.php/journal/indexhttp://www.lajbm.net/index.php/journal/oaimarcela.moraes@unitau.com.br||editor@lajbm.net2178-48332178-4833opendoar:2023-12-16T01:36:38Latin American Journal of Business Management - Universidade de Taubaté (UNITAU)false
dc.title.none.fl_str_mv Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA
Representaciones sociales de profesores de educación profesional sobre gestión pública del turismo en Barreirinhas/MA
REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE PROFESSORES DO ENSINO PROFISSIONALIZANTE SOBRE A GESTÃO PÚBLICA DO TURISMO EM BARREIRINHAS/MA
title Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA
spellingShingle Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA
Vieira, Tiago Guelssi Armoa
title_short Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA
title_full Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA
title_fullStr Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA
title_full_unstemmed Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA
title_sort Social representations of professional training teachers on public tourism management in Barreirinhas/MA
author Vieira, Tiago Guelssi Armoa
author_facet Vieira, Tiago Guelssi Armoa
Monteiro, Patricia Ortiz
Castro, Maria Aparecida Campos Diniz de
França , Eduardo Ayala Barboza
author_role author
author2 Monteiro, Patricia Ortiz
Castro, Maria Aparecida Campos Diniz de
França , Eduardo Ayala Barboza
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Tiago Guelssi Armoa
Monteiro, Patricia Ortiz
Castro, Maria Aparecida Campos Diniz de
França , Eduardo Ayala Barboza
description This article addresses the public management of tourism investigating the social representations of teachers who work in technical education. Tourism activities play an important role in the local economy of the Brazilian municipality of Barreirinhas, in the state of Maranhão. This paper examines how teachers represent the public governance of tourism. This article is an excerpt from broader research, with a qualitative, descriptive, and exploratory approach. Our results suggest that, for teachers, public management of tourism is inefficient and this has harmed tourism in the Lençóis Maranhenses region. In addition, the researched group identifies the need for a better distribution of income from tourism activities among the local community. They also perceive the State's omission as the cause of issues relating to the municipality's infrastructure.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/750
url https://www.lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/750
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/750/368
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Latin American Journal of Business Management
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Latin American Journal of Business Management
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Latin American Journal of Business Management
Latin American Journal of Business Management
Latin American Journal of Business Management
publisher.none.fl_str_mv Latin American Journal of Business Management
Latin American Journal of Business Management
Latin American Journal of Business Management
dc.source.none.fl_str_mv Latin American Journal of Business Management; Vol. 14 No. 2 (2023): DOSSIÊ TEMÁTICO - "INTERSEÇÃO: EDUCAÇÃO, GESTÃO E DESENVOLVIMENTO"
Latin American Journal of Business Management; Vol. 14 Núm. 2 (2023): DOSSIÊ TEMÁTICO - "INTERSEÇÃO: EDUCAÇÃO, GESTÃO E DESENVOLVIMENTO"
Latin American Journal of Business Management; v. 14 n. 2 (2023): DOSSIÊ TEMÁTICO - "INTERSEÇÃO: EDUCAÇÃO, GESTÃO E DESENVOLVIMENTO"
2178-4833
reponame:Latin American Journal of Business Management
instname:Universidade de Taubaté (UNITAU)
instacron:UNITAU
instname_str Universidade de Taubaté (UNITAU)
instacron_str UNITAU
institution UNITAU
reponame_str Latin American Journal of Business Management
collection Latin American Journal of Business Management
repository.name.fl_str_mv Latin American Journal of Business Management - Universidade de Taubaté (UNITAU)
repository.mail.fl_str_mv marcela.moraes@unitau.com.br||editor@lajbm.net
_version_ 1800221338175012864