Developing a municipal tourism competitiveness index: data compilation, estimation methods, and validation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Glauber Eduardo de Oliveira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Uvinha, Ricardo Ricci
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Turismo : Visão e Ação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/18495
Resumo: Tourism competitiveness indices have been widely debated in destination management organizations and academia. However, the methodological discussion on the construction and validation of these indices presents a series of gaps. We aim to contribute to this area by describing the methods for gathering data, estimating, and validating the São Paulo Tourism Competitiveness Index (ICPT). The ICPT extends the depth and rigor in computing a series of aspects of competitiveness indices. Traditional and innovative data compilation procedures are employed. Several theories and techniques are jointly employed in the composition of the ICPT. The validity of the index is tested using a MIMIC structural equation model estimated by consistent partial least squares. The results of the estimated model suggest the validity of the index. The information available in this article can be useful for developing other competitiveness indices.
id UNIVALI-3_9d3f450fe50e569f547cdde1ac49962c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.univali.br:article/18495
network_acronym_str UNIVALI-3
network_name_str Turismo : Visão e Ação (Online)
repository_id_str
spelling Developing a municipal tourism competitiveness index: data compilation, estimation methods, and validationElaboración de un índice de competitividad turística municipal: recopilación de datos, métodos de estimación y validaciónELABORAÇÃO DE UM ÍNDICE DE COMPETITIVIDADE TURÍSTICA MUNICIPAL: COMPILAÇÃO DE DADOS, MÉTODOS DE ESTIMAÇÃO E VALIDAÇÃOcompetividade turísticagestão de destinos turísticosatratividade turísticaserviços turísticosdemanda turísticaperformancecompetitividad turísticagestión de destinos turísticos atractivo turísticoservicios turísticosdemanda turísticadesempeñotourist competitivenesstourist destination managementtourist attractivenesstourist servicestourist demandperformanceTourism competitiveness indices have been widely debated in destination management organizations and academia. However, the methodological discussion on the construction and validation of these indices presents a series of gaps. We aim to contribute to this area by describing the methods for gathering data, estimating, and validating the São Paulo Tourism Competitiveness Index (ICPT). The ICPT extends the depth and rigor in computing a series of aspects of competitiveness indices. Traditional and innovative data compilation procedures are employed. Several theories and techniques are jointly employed in the composition of the ICPT. The validity of the index is tested using a MIMIC structural equation model estimated by consistent partial least squares. The results of the estimated model suggest the validity of the index. The information available in this article can be useful for developing other competitiveness indices.Los índices de competitividad turística han sido ampliamente debatidos en el contexto de la gestión de destinos y la investigación académica. Sin embargo, la discusión metodológica sobre la construcción y validación de estos índices presenta una serie de faltas. Buscando contribuir en este campo, este artículo describe los métodos de recopilación, estimación y validación de datos del Índice de Competitividad Turística de São Paulo (ICPT). El ICPT amplía la profundidad y rigor en el cómputo de una serie de aspectos de los índices de competitividad. Se emplean procedimientos de recopilación de datos tradicionales e innovadores. Varias teorías y técnicas se emplean conjuntamente en la composición del ICPT. La validez del índice se prueba mediante un modelo de ecuaciones estructurales tipo MIMIC, estimado por mínimos cuadrados parciales consistentes. Los resultados del modelo estimado sugieren la validez del índice. La información presentada en este artículo puede servir como base para el desarrollo de otros índices de competitividad.Os índices de competitividade turística têm sido amplamente debatidos nos contextos da gestão de destinos e da pesquisa acadêmica. Contudo, a discussão metodológica sobre a construção e a validação desses índices apresenta uma série de lacunas. Buscando contribuir nesse campo, o presente artigo descreve os métodos de compilação de dados, estimação e validação do Índice de Competitividade Paulista de Turismo (ICPT). O ICPT amplia a profundidade e o rigor no cômputo de uma série de aspectos dos índices de competitividade. Procedimentos tradicionais e inovadores de compilação de dados são empregados. Diversas teorias e técnicas são conjuntamente empregadas na composição do ICPT. A validade do índice é testada por meio de um modelo de equações estruturais do tipo MIMIC, estimado por mínimos quadrados parciais consistentes. Os resultados do modelo estimado sugerem a validade do índice. As informações apresentadas neste artigo podem servir de base para o desenvolvimento de outros índices de competitividade.Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC2022-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionmétodos mistosapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/1849510.14210/rtva.v24n3.p469-490Turismo: Visão e Ação; Vol. 24 No. 3 (2022): Set-Dez; 469-490Turismo: Visão e Ação; Vol. 24 Núm. 3 (2022): Set-Dez; 469-490Turismo: Visão e Ação; v. 24 n. 3 (2022): Set-Dez; 469-4901983-71511415-6393reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/18495/11014Copyright (c) 2022 Turismo - Visão e Açãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Glauber Eduardo de OliveiraUvinha, Ricardo Ricci2022-11-29T18:22:23Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/18495Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2022-11-29T18:22:23Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false
dc.title.none.fl_str_mv Developing a municipal tourism competitiveness index: data compilation, estimation methods, and validation
Elaboración de un índice de competitividad turística municipal: recopilación de datos, métodos de estimación y validación
ELABORAÇÃO DE UM ÍNDICE DE COMPETITIVIDADE TURÍSTICA MUNICIPAL: COMPILAÇÃO DE DADOS, MÉTODOS DE ESTIMAÇÃO E VALIDAÇÃO
title Developing a municipal tourism competitiveness index: data compilation, estimation methods, and validation
spellingShingle Developing a municipal tourism competitiveness index: data compilation, estimation methods, and validation
Santos, Glauber Eduardo de Oliveira
competividade turística
gestão de destinos turísticos
atratividade turística
serviços turísticos
demanda turística
performance
competitividad turística
gestión de destinos turísticos
atractivo turístico
servicios turísticos
demanda turística
desempeño
tourist competitiveness
tourist destination management
tourist attractiveness
tourist services
tourist demand
performance
title_short Developing a municipal tourism competitiveness index: data compilation, estimation methods, and validation
title_full Developing a municipal tourism competitiveness index: data compilation, estimation methods, and validation
title_fullStr Developing a municipal tourism competitiveness index: data compilation, estimation methods, and validation
title_full_unstemmed Developing a municipal tourism competitiveness index: data compilation, estimation methods, and validation
title_sort Developing a municipal tourism competitiveness index: data compilation, estimation methods, and validation
author Santos, Glauber Eduardo de Oliveira
author_facet Santos, Glauber Eduardo de Oliveira
Uvinha, Ricardo Ricci
author_role author
author2 Uvinha, Ricardo Ricci
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Glauber Eduardo de Oliveira
Uvinha, Ricardo Ricci
dc.subject.por.fl_str_mv competividade turística
gestão de destinos turísticos
atratividade turística
serviços turísticos
demanda turística
performance
competitividad turística
gestión de destinos turísticos
atractivo turístico
servicios turísticos
demanda turística
desempeño
tourist competitiveness
tourist destination management
tourist attractiveness
tourist services
tourist demand
performance
topic competividade turística
gestão de destinos turísticos
atratividade turística
serviços turísticos
demanda turística
performance
competitividad turística
gestión de destinos turísticos
atractivo turístico
servicios turísticos
demanda turística
desempeño
tourist competitiveness
tourist destination management
tourist attractiveness
tourist services
tourist demand
performance
description Tourism competitiveness indices have been widely debated in destination management organizations and academia. However, the methodological discussion on the construction and validation of these indices presents a series of gaps. We aim to contribute to this area by describing the methods for gathering data, estimating, and validating the São Paulo Tourism Competitiveness Index (ICPT). The ICPT extends the depth and rigor in computing a series of aspects of competitiveness indices. Traditional and innovative data compilation procedures are employed. Several theories and techniques are jointly employed in the composition of the ICPT. The validity of the index is tested using a MIMIC structural equation model estimated by consistent partial least squares. The results of the estimated model suggest the validity of the index. The information available in this article can be useful for developing other competitiveness indices.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
métodos mistos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/18495
10.14210/rtva.v24n3.p469-490
url https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/18495
identifier_str_mv 10.14210/rtva.v24n3.p469-490
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/18495/11014
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Turismo - Visão e Ação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Turismo - Visão e Ação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC
dc.source.none.fl_str_mv Turismo: Visão e Ação; Vol. 24 No. 3 (2022): Set-Dez; 469-490
Turismo: Visão e Ação; Vol. 24 Núm. 3 (2022): Set-Dez; 469-490
Turismo: Visão e Ação; v. 24 n. 3 (2022): Set-Dez; 469-490
1983-7151
1415-6393
reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)
instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
instacron:UNIVALI
instname_str Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
instacron_str UNIVALI
institution UNIVALI
reponame_str Turismo : Visão e Ação (Online)
collection Turismo : Visão e Ação (Online)
repository.name.fl_str_mv Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
repository.mail.fl_str_mv luiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br
_version_ 1798045022980931584