Desenvolvendo aulas ativas para uma apredizagem significativa: um novo olhar na educação superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Feitoza da Silva, Franciene
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Univasf
Texto Completo: https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1242
Resumo: The present work deals with an experience report, through the use of padle, whose allows participation and interaction to occur instantaneously. Padlet promotes the role of the students, who become the authors of the discussions, raising doubts, solutions, curiosities and dialoguing with other classmates under the guidance of the teacher. The general objective of this study was to analyze the use and influence of the use and influence of Information and Communication Technologies (ICTs) aimed at higher for higher education in a higher education institution (HEI), comprising an experience report focusing on the PADLET tool. The methodology different strategies in two higher education classes, a degree in pedagogy and geography. pedagogy and geography. As for the results, the view of the community and the the community and the neglect of public health, in many posts and images made on the digital platform Padlet. We saw that it is possible to make learning more meaningful when we choose information that means something to us, which is very much present in the information inserted in the map. With this, it was concluded that this study raised the level of meaningful learning among the students during the discussion. used to slow down and observe problems and solutions, the platform allows platform allows classmates to comment on each other's posts, allowing for a light and succinct interaction
id UNIVASF-2_e018e37a5141a4a64ed978d6462cadbd
oai_identifier_str oai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1242
network_acronym_str UNIVASF-2
network_name_str Repositório Institucional da Univasf
repository_id_str
spelling Desenvolvendo aulas ativas para uma apredizagem significativa: um novo olhar na educação superiorDeveloping active classes for meaningful learning learning: a new look at higher educationAprendizagem significativa.Pedagogia invertida.Metodologias ativasMetacogniçãoEDUCAÇÃOThe present work deals with an experience report, through the use of padle, whose allows participation and interaction to occur instantaneously. Padlet promotes the role of the students, who become the authors of the discussions, raising doubts, solutions, curiosities and dialoguing with other classmates under the guidance of the teacher. The general objective of this study was to analyze the use and influence of the use and influence of Information and Communication Technologies (ICTs) aimed at higher for higher education in a higher education institution (HEI), comprising an experience report focusing on the PADLET tool. The methodology different strategies in two higher education classes, a degree in pedagogy and geography. pedagogy and geography. As for the results, the view of the community and the the community and the neglect of public health, in many posts and images made on the digital platform Padlet. We saw that it is possible to make learning more meaningful when we choose information that means something to us, which is very much present in the information inserted in the map. With this, it was concluded that this study raised the level of meaningful learning among the students during the discussion. used to slow down and observe problems and solutions, the platform allows platform allows classmates to comment on each other's posts, allowing for a light and succinct interactionO presente trabalho aborda um relato de experiência, através do uso do padle, cuja ferramenta permite a participação e interação ocorrem instantaneamente. O Padlet promove o protagonismo dos estudantes, que se tornam autores das discussões, levantando dúvidas, soluções, curiosidades e dialogando com os demais colegas da sala sob a orientação do(a) professor(a). o objetivo geral deste estudo foi, analisar o uso e a influência das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC’s) voltadas para o ensino superior em uma instituição de ensino superior (IES), compreendendo um relato de experiência com enfoque na ferramenta PADLET . Na metodologia foi feito estratégias distintas em duas turmas do ensino superior, licenciatura em pedagogia e em geografia. Quanto os resultados, foi notório a visão em relação a comunidade e aos descasos de saúde pública, em muitos posts e imagens feitas na plataforma digital Padlet. Foi visto que é possível tornar a aprendizagem mais significativa, quando escolhemos as informações que nos significa algo, muito presente nas informações inseridas no mapa. Com isso, concluiu-se que este estudo elevou a aprendizagem significativa entre os discentes durante discussão, o método utilizado serviu para desacelerarem e observarem problemas e soluções, a plataforma ela permite que os colegas comentem nos posts uns dos outros permitindo uma interação leve e sucinta.UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCOBrasilseadEspecialização em Metodologias Ativas de Ensino Aprendizagem.UNIVASFEspíndula, Daniel D. H. Phttps://orcid.org/0000-0003-1912-1171http://lattes.cnpq.br/7007891373244427http://lattes.cnpq.br/2558683722713654Feitoza da Silva, Franciene2024-06-26T21:11:33Z2024-06-26T21:11:33Z2024-03-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1242porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Univasfinstname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)instacron:UNIVASF2024-07-18T17:58:55Zoai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1242Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.univasf.edu.br/oai/requestrepositorio@univasf.edu.bropendoar:2024-07-18T17:58:55Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)false
dc.title.none.fl_str_mv Desenvolvendo aulas ativas para uma apredizagem significativa: um novo olhar na educação superior
Developing active classes for meaningful learning learning: a new look at higher education
title Desenvolvendo aulas ativas para uma apredizagem significativa: um novo olhar na educação superior
spellingShingle Desenvolvendo aulas ativas para uma apredizagem significativa: um novo olhar na educação superior
Feitoza da Silva, Franciene
Aprendizagem significativa.
Pedagogia invertida.
Metodologias ativas
Metacognição
EDUCAÇÃO
title_short Desenvolvendo aulas ativas para uma apredizagem significativa: um novo olhar na educação superior
title_full Desenvolvendo aulas ativas para uma apredizagem significativa: um novo olhar na educação superior
title_fullStr Desenvolvendo aulas ativas para uma apredizagem significativa: um novo olhar na educação superior
title_full_unstemmed Desenvolvendo aulas ativas para uma apredizagem significativa: um novo olhar na educação superior
title_sort Desenvolvendo aulas ativas para uma apredizagem significativa: um novo olhar na educação superior
author Feitoza da Silva, Franciene
author_facet Feitoza da Silva, Franciene
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Espíndula, Daniel D. H. P
https://orcid.org/0000-0003-1912-1171
http://lattes.cnpq.br/7007891373244427
http://lattes.cnpq.br/2558683722713654
dc.contributor.author.fl_str_mv Feitoza da Silva, Franciene
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem significativa.
Pedagogia invertida.
Metodologias ativas
Metacognição
EDUCAÇÃO
topic Aprendizagem significativa.
Pedagogia invertida.
Metodologias ativas
Metacognição
EDUCAÇÃO
description The present work deals with an experience report, through the use of padle, whose allows participation and interaction to occur instantaneously. Padlet promotes the role of the students, who become the authors of the discussions, raising doubts, solutions, curiosities and dialoguing with other classmates under the guidance of the teacher. The general objective of this study was to analyze the use and influence of the use and influence of Information and Communication Technologies (ICTs) aimed at higher for higher education in a higher education institution (HEI), comprising an experience report focusing on the PADLET tool. The methodology different strategies in two higher education classes, a degree in pedagogy and geography. pedagogy and geography. As for the results, the view of the community and the the community and the neglect of public health, in many posts and images made on the digital platform Padlet. We saw that it is possible to make learning more meaningful when we choose information that means something to us, which is very much present in the information inserted in the map. With this, it was concluded that this study raised the level of meaningful learning among the students during the discussion. used to slow down and observe problems and solutions, the platform allows platform allows classmates to comment on each other's posts, allowing for a light and succinct interaction
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-26T21:11:33Z
2024-06-26T21:11:33Z
2024-03-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1242
url https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1242
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO
Brasil
sead
Especialização em Metodologias Ativas de Ensino Aprendizagem.
UNIVASF
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO
Brasil
sead
Especialização em Metodologias Ativas de Ensino Aprendizagem.
UNIVASF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Univasf
instname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron:UNIVASF
instname_str Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron_str UNIVASF
institution UNIVASF
reponame_str Repositório Institucional da Univasf
collection Repositório Institucional da Univasf
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@univasf.edu.br
_version_ 1805392448081362944