Desafios e possibilidades da coordenação pedagógica no trabalho com metodologias ativas no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Regiane da Silva do
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Univasf
Texto Completo: https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1112
Resumo: This article addresses the challenges and opportunities faced by pedagogical coordination when implementing active methodologies in the context of High School. Initially, the growing demand for innovative pedagogical practices and the need to adapt coordination to meet this requirement are contextualized. The central objective is to identify the challenges faced and the possibilities generated. The methodology used involved bibliographical research. The results of the research on the role of pedagogical coordination in working with active methodologies revealed a series of significant challenges and possibilities. In which, pedagogical coordination, when incorporating active methodologies, faces challenges related to initial resistance on the part of teachers, the need for constant training and the adaptation of traditional pedagogical practices. However, the research also highlighted several possibilities generated by this approach such as promoting innovation and creating more dynamic and participatory learning environments. It is concluded that, although the challenges are significant, active methodologies offer valuable opportunities for student development. Pedagogical coordination, by promoting an integrated and adaptive approach, plays a crucial role in the successful implementation of these practices in high school.
id UNIVASF-2_f4f42ee2222dd02858be2b4f541d158d
oai_identifier_str oai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1112
network_acronym_str UNIVASF-2
network_name_str Repositório Institucional da Univasf
repository_id_str
spelling Desafios e possibilidades da coordenação pedagógica no trabalho com metodologias ativas no ensino médioChallenges and possibilities of pedagogical coordination in working with active methodologies in high schoolAtividades Pedagógicas.Formação Contínua.Gestão Integrada.CNPQ::CIENCIAS HUMANASThis article addresses the challenges and opportunities faced by pedagogical coordination when implementing active methodologies in the context of High School. Initially, the growing demand for innovative pedagogical practices and the need to adapt coordination to meet this requirement are contextualized. The central objective is to identify the challenges faced and the possibilities generated. The methodology used involved bibliographical research. The results of the research on the role of pedagogical coordination in working with active methodologies revealed a series of significant challenges and possibilities. In which, pedagogical coordination, when incorporating active methodologies, faces challenges related to initial resistance on the part of teachers, the need for constant training and the adaptation of traditional pedagogical practices. However, the research also highlighted several possibilities generated by this approach such as promoting innovation and creating more dynamic and participatory learning environments. It is concluded that, although the challenges are significant, active methodologies offer valuable opportunities for student development. Pedagogical coordination, by promoting an integrated and adaptive approach, plays a crucial role in the successful implementation of these practices in high school.O presente artigo aborda os desafios e oportunidades enfrentados pela coordenação pedagógica ao implementar metodologias ativas no contexto do Ensino Médio. Inicialmente, contextualiza-se a crescente demanda por práticas pedagógicas inovadoras e a necessidade de adaptação da coordenação para atender a essa exigência. O objetivo central é identificar os desafios enfrentados e as possibilidades geradas. A metodologia empregada envolveu pesquisa bibliográfica. O resultado da pesquisa sobre a atuação da coordenação pedagógica no trabalho com metodologias ativas revelou uma série de desafios e possibilidades significativas. No qual, a coordenação pedagógica, ao incorporar metodologias ativas, enfrenta desafios relacionados à resistência inicial por parte dos professores, à necessidade de capacitação constante e à adaptação das práticas pedagógicas tradicionais. No entanto, a pesquisa também destacou diversas possibilidades geradas por essa abordagem como promoção da inovação e na criação de ambientes de aprendizado mais dinâmicos e participativos. Conclui-se que, embora os desafios sejam significativos, as metodologias ativas oferecem oportunidades valiosas para o desenvolvimento dos estudantes. A coordenação pedagógica, ao promover uma abordagem integrada e adaptativa, desempenha um papel crucial no sucesso da implementação dessas práticas no Ensino Médio.UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCOBrasilseadEspecialização em Metodologias Ativas de Ensino e AprendizagemUNIVASFFERREIRA, Paulo Emílio Boturahttp://lattes.cnpq.br/2811224657299026https://lattes.cnpq.br/6740942252374948Nascimento, Regiane da Silva do2024-01-16T20:26:45Z2024-01-16T20:26:45Z2024-01-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1112porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Univasfinstname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)instacron:UNIVASF2024-07-18T17:59:48Zoai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1112Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.univasf.edu.br/oai/requestrepositorio@univasf.edu.bropendoar:2024-07-18T17:59:48Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)false
dc.title.none.fl_str_mv Desafios e possibilidades da coordenação pedagógica no trabalho com metodologias ativas no ensino médio
Challenges and possibilities of pedagogical coordination in working with active methodologies in high school
title Desafios e possibilidades da coordenação pedagógica no trabalho com metodologias ativas no ensino médio
spellingShingle Desafios e possibilidades da coordenação pedagógica no trabalho com metodologias ativas no ensino médio
Nascimento, Regiane da Silva do
Atividades Pedagógicas.
Formação Contínua.
Gestão Integrada.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short Desafios e possibilidades da coordenação pedagógica no trabalho com metodologias ativas no ensino médio
title_full Desafios e possibilidades da coordenação pedagógica no trabalho com metodologias ativas no ensino médio
title_fullStr Desafios e possibilidades da coordenação pedagógica no trabalho com metodologias ativas no ensino médio
title_full_unstemmed Desafios e possibilidades da coordenação pedagógica no trabalho com metodologias ativas no ensino médio
title_sort Desafios e possibilidades da coordenação pedagógica no trabalho com metodologias ativas no ensino médio
author Nascimento, Regiane da Silva do
author_facet Nascimento, Regiane da Silva do
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv FERREIRA, Paulo Emílio Botura
http://lattes.cnpq.br/2811224657299026
https://lattes.cnpq.br/6740942252374948
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Regiane da Silva do
dc.subject.por.fl_str_mv Atividades Pedagógicas.
Formação Contínua.
Gestão Integrada.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
topic Atividades Pedagógicas.
Formação Contínua.
Gestão Integrada.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description This article addresses the challenges and opportunities faced by pedagogical coordination when implementing active methodologies in the context of High School. Initially, the growing demand for innovative pedagogical practices and the need to adapt coordination to meet this requirement are contextualized. The central objective is to identify the challenges faced and the possibilities generated. The methodology used involved bibliographical research. The results of the research on the role of pedagogical coordination in working with active methodologies revealed a series of significant challenges and possibilities. In which, pedagogical coordination, when incorporating active methodologies, faces challenges related to initial resistance on the part of teachers, the need for constant training and the adaptation of traditional pedagogical practices. However, the research also highlighted several possibilities generated by this approach such as promoting innovation and creating more dynamic and participatory learning environments. It is concluded that, although the challenges are significant, active methodologies offer valuable opportunities for student development. Pedagogical coordination, by promoting an integrated and adaptive approach, plays a crucial role in the successful implementation of these practices in high school.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-16T20:26:45Z
2024-01-16T20:26:45Z
2024-01-10
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1112
url https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO
Brasil
sead
Especialização em Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem
UNIVASF
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO
Brasil
sead
Especialização em Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem
UNIVASF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Univasf
instname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron:UNIVASF
instname_str Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron_str UNIVASF
institution UNIVASF
reponame_str Repositório Institucional da Univasf
collection Repositório Institucional da Univasf
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@univasf.edu.br
_version_ 1805392448112820224