O ESTADO DO CONHECIMENTO DA PESQUISA SOBRE A APRENDIZAGEM DO PORTUGUÊS ESCRITO POR SURDOS NO BRASIL (2007-2018)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcon, Andréia Mendiola
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Caimi, Flavia Eloisa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Pedagógica (Chapecó. Online)
Texto Completo: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/5699
Resumo: This is the result of a research on the state of knowledge regarding the learning of written Portuguese by deaf people in Brazil, with searches carried out in the production of dissertations and theses available in the CAPES Dissertation and Theses Catalog and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, using the descriptors teaching and learning the Portuguese Language for the deaf. To systematize information from scientific production on the theme, 24 works produced between 2007 and 2018 were analyzed. Results stand out that researches regarding the teaching and learning of the written Portuguese for the deaf in Brazil are growing and they defend the approach of didactic resources, technological tools and the acquisition of the normative system of that language as an educational propose model more suited for the condition of the deaf. Thus, it is concluded that there is a need to expand and deepen the researches that try to investigate the paths that the deaf go through to build a conceptual system of written Portuguese in their minds.
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spelling O ESTADO DO CONHECIMENTO DA PESQUISA SOBRE A APRENDIZAGEM DO PORTUGUÊS ESCRITO POR SURDOS NO BRASIL (2007-2018)Estado do ConhecimentoAprendizagem da Língua Portuguesa para surdosEnsino da Língua Portuguesa para surdosThis is the result of a research on the state of knowledge regarding the learning of written Portuguese by deaf people in Brazil, with searches carried out in the production of dissertations and theses available in the CAPES Dissertation and Theses Catalog and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, using the descriptors teaching and learning the Portuguese Language for the deaf. To systematize information from scientific production on the theme, 24 works produced between 2007 and 2018 were analyzed. Results stand out that researches regarding the teaching and learning of the written Portuguese for the deaf in Brazil are growing and they defend the approach of didactic resources, technological tools and the acquisition of the normative system of that language as an educational propose model more suited for the condition of the deaf. Thus, it is concluded that there is a need to expand and deepen the researches that try to investigate the paths that the deaf go through to build a conceptual system of written Portuguese in their minds.Este estudio resulta de una investigación sobre el estado del conocimiento del aprendizaje del Portugués escrito por el sordo en Brasil, con búsquedas en Catálogos de Tesis y Disertaciones de Capes y en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones, teniendo como descriptores la enseñanza de la Lengua Portuguesa para sordos y el aprendizaje de la Lengua Portuguesa para sordos. Con el objetivo de sistematizar informaciones, fueron hechas análisis de 24 trabajos (16 disertaciones y 8 tesis) producidos entre los años 2007 y 2018. Es notable el continuo crecimiento de investigaciones sobre la enseñanza y el aprendizaje del Portugués escrito para sordos en Brasil, con énfasis en los recursos didácticos, en las herramientas tecnológicas y en la adquisición del sistema normativo de esa lengua como propuesta educacional más adecuada a la condición de ese sujeto. Así, es necesario profundizar pesquisas que investiguen los caminos que toman el sordo para construir un sistema conceptual de la otra lengua en su mente, en este caso, el Portugués escrito.Este estudo resulta de uma pesquisa sobre o estado do conhecimento da aprendizagem do Português escrito pelo surdo no Brasil, com buscas no Catálogo de Teses e Dissertações da Capes e na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, tendo como descritores o ensino da Língua Portuguesa para surdos e a aprendizagem da Língua Portuguesa para surdos. Com o objetivo de sistematizar informações, foram analisados 24 trabalhos (16 dissertações e 8 teses) produzidos entre 2007 e 2018. Destaca-se o contínuo crescimento de pesquisas sobre o ensino e a aprendizagem do Português escrito para os surdos no Brasil, com enfoque nos recursos didáticos, nas ferramentas tecnológicas e na aquisição do sistema normativo dessa língua como proposta educacional mais adequada à condição desse sujeito. Assim, revela-se necessário o aprofundamento de pesquisas que investiguem os caminhos que o surdo percorre para construir um sistema conceitual da outra língua em sua mente, no caso, o Português escrito.Unochapecó2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/569910.22196/rp.v22i0.5699Revista Pedagógica; Vol. 22 (2020); 1-26Revista Pedagógica; v. 22 (2020); 1-261984-1566reponame:Revista Pedagógica (Chapecó. Online)instname:Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ)instacron:UNOCHAPECOporhttps://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/5699/3199Copyright (c) 2020 Revista Pedagógicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarcon, Andréia MendiolaCaimi, Flavia Eloisa2020-08-03T13:16:24Zoai:ojs2.pegasus.unochapeco.edu.br:article/5699Revistahttps://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogicahttps://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/oairevistapedagogica@unochapeco.edu.br||mauransilva@gmail.com|| educador.ivo@unochapeco.edu.br|| marialbernartt@gmail.com1984-15661415-8175opendoar:2020-08-03T13:16:24Revista Pedagógica (Chapecó. Online) - Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ)false
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