Review: Bilingual Education in Brazil: reflections from the praxis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30086 |
Resumo: | Published in 2021, the work organized by Antonieta Megale has its guiding thread guided by the questioning sense of how to carry out a Bilingual Education in Brazil, considering the dimensions of the school reality, above all, from the context of the Covid-19 pandemic. Based on reflections and experiences of teachers and researchers of bilingualism, in addition to a preface and introduction, the book has eight chapters that address issues such as multiculturalism, teaching, learning, assessment, phonological awareness, among other aspects that permeate bilingual practice at school. With ample problematization on the subject, but, in equal measure, in didactic propositions, Bilingual Education: how to do it? it constitutes essential reading within its area, by proposing a debate located under the Latin American and Brazilian conjuncture and specificities, and guided by a critical look from Applied Linguistics and Education on the learning of foreign languages from the perspective of linguistic law. |
id |
UNOESC-3_0c3f22ab0ece70e2121aaa280ced1e04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/30086 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Review: Bilingual Education in Brazil: reflections from the praxisReseña: La Educación Bilingüe en Brasil: reflexiones desde la prácticaResenha: Educação Bilíngue no Brasil: reflexões a partir da práxisEducação BilíngueBilinguismo no BrasilEducação EscolarLinguística AplicadaEducación Bilingüe Bilingüe en BrasilBilingual Education Education in BrazilPublished in 2021, the work organized by Antonieta Megale has its guiding thread guided by the questioning sense of how to carry out a Bilingual Education in Brazil, considering the dimensions of the school reality, above all, from the context of the Covid-19 pandemic. Based on reflections and experiences of teachers and researchers of bilingualism, in addition to a preface and introduction, the book has eight chapters that address issues such as multiculturalism, teaching, learning, assessment, phonological awareness, among other aspects that permeate bilingual practice at school. With ample problematization on the subject, but, in equal measure, in didactic propositions, Bilingual Education: how to do it? it constitutes essential reading within its area, by proposing a debate located under the Latin American and Brazilian conjuncture and specificities, and guided by a critical look from Applied Linguistics and Education on the learning of foreign languages from the perspective of linguistic law.Publicado en 2021, el trabajo organizado por Antonieta Megale tiene su hilo conductor guiado por el sentido cuestionador de cómo llevar a cabo una Educación Bilingüe en Brasil, considerando las dimensiones de la realidad escolar, sobre todo, a partir del contexto de la pandemia de Covid-19. Basado en reflexiones y experiencias de docentes e investigadores del bilingüismo, además de un prefacio e introducción, el libro cuenta con ocho capítulos que abordan temas como la multiculturalidad, la enseñanza, el aprendizaje, la evaluación, la conciencia fonológica, entre otros aspectos que permean la práctica bilingüe en la escuela. Con amplia problematización sobre el tema, pero, en igual medida, en propuestas didácticas, Educación Bilingüe: ¿cómo hacerla? constituye una lectura esencial dentro de su área, al proponer un debate ubicado bajo la coyuntura y especificidades latinoamericana y brasileña, y pautado por una mirada crítica desde la Lingüística Aplicada y la Educación sobre el aprendizaje de lenguas extranjeras en la perspectiva del derecho lingüístico. Publicada em 2021, a obra organizada por Antonieta Megale tem seu fio condutor guiado pelo senso questionador de como se fazer uma Educação Bilíngue no Brasil, considerando as dimensões da realidade escolar, sobretudo, a partir do contexto de pandemia do Covid-19. Partindo de reflexões e experiências de docentes e pesquisadores do bilinguismo, além de prefácio e introdução, o livro conta com oito capítulos que abordam questões como a multiculturalidade, o ensino, a aprendizagem, a avaliação, a consciência fonológica dentre outros aspectos que perpassam a práxis bilingue na escola. Com farta problematização sobre o tema, mas, em igual medida, em proposições didáticas, Educação Bilíngue: como fazer? constitui-se como leitura imprescindível dentro de sua área, ao propor um debate localizado sob a conjuntura e especificidades latino-americana e brasileira, e guiado por um olhar crítico da Linguística Aplicada e da Educação sobre a aprendizagem de línguas estrangeiras na perspectiva do direito linguístico.Universidade do Oeste de Santa Catarina2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3008610.18593/r.v48.30086Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e30086Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e30086Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e30086Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e30086Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e300862177-60590104-431110.18593/r.v48reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30086/18515https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30086/18516Copyright (c) 2023 Patricia Ferreira Miranda, Marli Lúcia, Déborahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMiranda, Patricia FerreiraZibetti, Marli Lúcia TonattoFeitosa, Débora Ferreira da Silva2023-11-27T14:27:02Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/30086Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-11-27T14:27:02Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Review: Bilingual Education in Brazil: reflections from the praxis Reseña: La Educación Bilingüe en Brasil: reflexiones desde la práctica Resenha: Educação Bilíngue no Brasil: reflexões a partir da práxis |
title |
Review: Bilingual Education in Brazil: reflections from the praxis |
spellingShingle |
Review: Bilingual Education in Brazil: reflections from the praxis Miranda, Patricia Ferreira Educação Bilíngue Bilinguismo no Brasil Educação Escolar Linguística Aplicada Educación Bilingüe Bilingüe en Brasil Bilingual Education Education in Brazil |
title_short |
Review: Bilingual Education in Brazil: reflections from the praxis |
title_full |
Review: Bilingual Education in Brazil: reflections from the praxis |
title_fullStr |
Review: Bilingual Education in Brazil: reflections from the praxis |
title_full_unstemmed |
Review: Bilingual Education in Brazil: reflections from the praxis |
title_sort |
Review: Bilingual Education in Brazil: reflections from the praxis |
author |
Miranda, Patricia Ferreira |
author_facet |
Miranda, Patricia Ferreira Zibetti, Marli Lúcia Tonatto Feitosa, Débora Ferreira da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Zibetti, Marli Lúcia Tonatto Feitosa, Débora Ferreira da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Patricia Ferreira Zibetti, Marli Lúcia Tonatto Feitosa, Débora Ferreira da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Bilíngue Bilinguismo no Brasil Educação Escolar Linguística Aplicada Educación Bilingüe Bilingüe en Brasil Bilingual Education Education in Brazil |
topic |
Educação Bilíngue Bilinguismo no Brasil Educação Escolar Linguística Aplicada Educación Bilingüe Bilingüe en Brasil Bilingual Education Education in Brazil |
description |
Published in 2021, the work organized by Antonieta Megale has its guiding thread guided by the questioning sense of how to carry out a Bilingual Education in Brazil, considering the dimensions of the school reality, above all, from the context of the Covid-19 pandemic. Based on reflections and experiences of teachers and researchers of bilingualism, in addition to a preface and introduction, the book has eight chapters that address issues such as multiculturalism, teaching, learning, assessment, phonological awareness, among other aspects that permeate bilingual practice at school. With ample problematization on the subject, but, in equal measure, in didactic propositions, Bilingual Education: how to do it? it constitutes essential reading within its area, by proposing a debate located under the Latin American and Brazilian conjuncture and specificities, and guided by a critical look from Applied Linguistics and Education on the learning of foreign languages from the perspective of linguistic law. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30086 10.18593/r.v48.30086 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30086 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v48.30086 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30086/18515 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30086/18516 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Patricia Ferreira Miranda, Marli Lúcia, Débora https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Patricia Ferreira Miranda, Marli Lúcia, Débora https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e30086 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e30086 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e30086 Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e30086 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e30086 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v48 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220532312899584 |