Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Edmea
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sales, Kathia Marise Borges, Veloso, Maristela Midlej Silva de Araujo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30200
Resumo: This article reports a concrete experience of online formative assessment in three dimensions (self/co and heteroassessment) in the context of an online didactic design, in a stricto sensu postgraduate program. This experience was developed in the context of the COVID-19 Pandemic, which conditioned the re-signification of educational practices, traditionally face-to-face, for remote experiences on digital platforms. Graduate programs needed to reinvent themselves and go beyond synchronous meetings, mediated by a web conferencing interface. We conclude that, from the asynchronous dialogues, mediated by teachers and students in spaces-times forged in the interfaces of virtual environments, it is possible to create together other practices of online procedural and formative evaluation.
id UNOESC-3_269b8192bc04b1de39a3ddc0e34c45a1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/30200
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu PostgraduatePortafolio online en el diseño didáctico del Postgrado Stricto SensuPortfólios online no desenho didático da Pós-graduação Stricto SensuPortfólios onlineAvaliação da aprendizagem onlinePós-graduação stricto sensuDesenho didático onlinePortafolios en líneaEvaluación del aprendizaje en líneaPosgrado Stricto sensuDibujo didáctico en líneaOnline portfoliosAssessment of online learningStricto sensu post-graduationOnline didactic drawingThis article reports a concrete experience of online formative assessment in three dimensions (self/co and heteroassessment) in the context of an online didactic design, in a stricto sensu postgraduate program. This experience was developed in the context of the COVID-19 Pandemic, which conditioned the re-signification of educational practices, traditionally face-to-face, for remote experiences on digital platforms. Graduate programs needed to reinvent themselves and go beyond synchronous meetings, mediated by a web conferencing interface. We conclude that, from the asynchronous dialogues, mediated by teachers and students in spaces-times forged in the interfaces of virtual environments, it is possible to create together other practices of online procedural and formative evaluation.Este artículo relata una experiencia concreta de evaluación formativa en línea en tres dimensiones (auto/coevaluación y heteroevaluación) en el contexto de un diseño didáctico en línea, en un programa de posgrado stricto sensu. Esta experiencia se desarrolló en el contexto de la Pandemia del COVID-19, que condicionó la resignificación de las prácticas educativas, tradicionalmente presenciales, por experiencias a distancia en plataformas digitales. Los programas de posgrado necesitaban reinventarse e ir más allá de las reuniones sincrónicas, mediadas por una interfaz de conferencia web. Concluimos que, a partir de los diálogos asincrónicos, mediados por docentes y estudiantes en espacios-tiempos forjados en las interfaces de los entornos virtuales, es posible construir en conjunto otras prácticas de evaluación procedimental y formativa en línea.O presente artigo relata uma experiência concreta de avaliação formativa online em três dimensões (auto/co e heteroavaliação) no contexto de um desenho didático online, num programa de pós-graduação stricto sensu. Tal experiência desenvolveu-se no contexto da Pandemia COVID-19, que condicionou a ressignificação de práticas educativas, tradicionalmente presenciais, para experiências remotas em plataformas digitais. Os programas de pós-graduação precisaram se reinventar e ir além dos encontros síncronos, mediados por interface de webconferência. Concluímos que, a partir dos diálogos assíncronos, mediados por docentes e discentes em espaçostempos forjados nas interfaces de ambientes virtuais, pode-se juntos criar práticas outras de avaliação processual e formativa online.Universidade do Oeste de Santa Catarina2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3020010.18593/r.v47.30200Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30200Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30200Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30200Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e30200Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e302002177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30200/17577https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30200/17578Copyright (c) 2022 Kathia Marise Borges Sales, Edmea Santos, Maristela Midlej Silva de Araujo Velosohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, EdmeaSales, Kathia Marise BorgesVeloso, Maristela Midlej Silva de Araujo2022-08-16T11:30:27Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/30200Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T11:30:27Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate
Portafolio online en el diseño didáctico del Postgrado Stricto Sensu
Portfólios online no desenho didático da Pós-graduação Stricto Sensu
title Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate
spellingShingle Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate
Santos, Edmea
Portfólios online
Avaliação da aprendizagem online
Pós-graduação stricto sensu
Desenho didático online
Portafolios en línea
Evaluación del aprendizaje en línea
Posgrado Stricto sensu
Dibujo didáctico en línea
Online portfolios
Assessment of online learning
Stricto sensu post-graduation
Online didactic drawing
title_short Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate
title_full Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate
title_fullStr Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate
title_full_unstemmed Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate
title_sort Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate
author Santos, Edmea
author_facet Santos, Edmea
Sales, Kathia Marise Borges
Veloso, Maristela Midlej Silva de Araujo
author_role author
author2 Sales, Kathia Marise Borges
Veloso, Maristela Midlej Silva de Araujo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Edmea
Sales, Kathia Marise Borges
Veloso, Maristela Midlej Silva de Araujo
dc.subject.por.fl_str_mv Portfólios online
Avaliação da aprendizagem online
Pós-graduação stricto sensu
Desenho didático online
Portafolios en línea
Evaluación del aprendizaje en línea
Posgrado Stricto sensu
Dibujo didáctico en línea
Online portfolios
Assessment of online learning
Stricto sensu post-graduation
Online didactic drawing
topic Portfólios online
Avaliação da aprendizagem online
Pós-graduação stricto sensu
Desenho didático online
Portafolios en línea
Evaluación del aprendizaje en línea
Posgrado Stricto sensu
Dibujo didáctico en línea
Online portfolios
Assessment of online learning
Stricto sensu post-graduation
Online didactic drawing
description This article reports a concrete experience of online formative assessment in three dimensions (self/co and heteroassessment) in the context of an online didactic design, in a stricto sensu postgraduate program. This experience was developed in the context of the COVID-19 Pandemic, which conditioned the re-signification of educational practices, traditionally face-to-face, for remote experiences on digital platforms. Graduate programs needed to reinvent themselves and go beyond synchronous meetings, mediated by a web conferencing interface. We conclude that, from the asynchronous dialogues, mediated by teachers and students in spaces-times forged in the interfaces of virtual environments, it is possible to create together other practices of online procedural and formative evaluation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30200
10.18593/r.v47.30200
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30200
identifier_str_mv 10.18593/r.v47.30200
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30200/17577
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30200/17578
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30200
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30200
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30200
Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e30200
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30200
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v47
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220532354842624