Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30200 |
Resumo: | This article reports a concrete experience of online formative assessment in three dimensions (self/co and heteroassessment) in the context of an online didactic design, in a stricto sensu postgraduate program. This experience was developed in the context of the COVID-19 Pandemic, which conditioned the re-signification of educational practices, traditionally face-to-face, for remote experiences on digital platforms. Graduate programs needed to reinvent themselves and go beyond synchronous meetings, mediated by a web conferencing interface. We conclude that, from the asynchronous dialogues, mediated by teachers and students in spaces-times forged in the interfaces of virtual environments, it is possible to create together other practices of online procedural and formative evaluation. |
id |
UNOESC-3_269b8192bc04b1de39a3ddc0e34c45a1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/30200 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu PostgraduatePortafolio online en el diseño didáctico del Postgrado Stricto SensuPortfólios online no desenho didático da Pós-graduação Stricto SensuPortfólios onlineAvaliação da aprendizagem onlinePós-graduação stricto sensuDesenho didático onlinePortafolios en líneaEvaluación del aprendizaje en líneaPosgrado Stricto sensuDibujo didáctico en líneaOnline portfoliosAssessment of online learningStricto sensu post-graduationOnline didactic drawingThis article reports a concrete experience of online formative assessment in three dimensions (self/co and heteroassessment) in the context of an online didactic design, in a stricto sensu postgraduate program. This experience was developed in the context of the COVID-19 Pandemic, which conditioned the re-signification of educational practices, traditionally face-to-face, for remote experiences on digital platforms. Graduate programs needed to reinvent themselves and go beyond synchronous meetings, mediated by a web conferencing interface. We conclude that, from the asynchronous dialogues, mediated by teachers and students in spaces-times forged in the interfaces of virtual environments, it is possible to create together other practices of online procedural and formative evaluation.Este artículo relata una experiencia concreta de evaluación formativa en línea en tres dimensiones (auto/coevaluación y heteroevaluación) en el contexto de un diseño didáctico en línea, en un programa de posgrado stricto sensu. Esta experiencia se desarrolló en el contexto de la Pandemia del COVID-19, que condicionó la resignificación de las prácticas educativas, tradicionalmente presenciales, por experiencias a distancia en plataformas digitales. Los programas de posgrado necesitaban reinventarse e ir más allá de las reuniones sincrónicas, mediadas por una interfaz de conferencia web. Concluimos que, a partir de los diálogos asincrónicos, mediados por docentes y estudiantes en espacios-tiempos forjados en las interfaces de los entornos virtuales, es posible construir en conjunto otras prácticas de evaluación procedimental y formativa en línea.O presente artigo relata uma experiência concreta de avaliação formativa online em três dimensões (auto/co e heteroavaliação) no contexto de um desenho didático online, num programa de pós-graduação stricto sensu. Tal experiência desenvolveu-se no contexto da Pandemia COVID-19, que condicionou a ressignificação de práticas educativas, tradicionalmente presenciais, para experiências remotas em plataformas digitais. Os programas de pós-graduação precisaram se reinventar e ir além dos encontros síncronos, mediados por interface de webconferência. Concluímos que, a partir dos diálogos assíncronos, mediados por docentes e discentes em espaçostempos forjados nas interfaces de ambientes virtuais, pode-se juntos criar práticas outras de avaliação processual e formativa online.Universidade do Oeste de Santa Catarina2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3020010.18593/r.v47.30200Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30200Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30200Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30200Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e30200Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e302002177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30200/17577https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30200/17578Copyright (c) 2022 Kathia Marise Borges Sales, Edmea Santos, Maristela Midlej Silva de Araujo Velosohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, EdmeaSales, Kathia Marise BorgesVeloso, Maristela Midlej Silva de Araujo2022-08-16T11:30:27Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/30200Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T11:30:27Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate Portafolio online en el diseño didáctico del Postgrado Stricto Sensu Portfólios online no desenho didático da Pós-graduação Stricto Sensu |
title |
Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate |
spellingShingle |
Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate Santos, Edmea Portfólios online Avaliação da aprendizagem online Pós-graduação stricto sensu Desenho didático online Portafolios en línea Evaluación del aprendizaje en línea Posgrado Stricto sensu Dibujo didáctico en línea Online portfolios Assessment of online learning Stricto sensu post-graduation Online didactic drawing |
title_short |
Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate |
title_full |
Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate |
title_fullStr |
Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate |
title_full_unstemmed |
Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate |
title_sort |
Online portfolio in the didactic design of the Stricto Sensu Postgraduate |
author |
Santos, Edmea |
author_facet |
Santos, Edmea Sales, Kathia Marise Borges Veloso, Maristela Midlej Silva de Araujo |
author_role |
author |
author2 |
Sales, Kathia Marise Borges Veloso, Maristela Midlej Silva de Araujo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Edmea Sales, Kathia Marise Borges Veloso, Maristela Midlej Silva de Araujo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portfólios online Avaliação da aprendizagem online Pós-graduação stricto sensu Desenho didático online Portafolios en línea Evaluación del aprendizaje en línea Posgrado Stricto sensu Dibujo didáctico en línea Online portfolios Assessment of online learning Stricto sensu post-graduation Online didactic drawing |
topic |
Portfólios online Avaliação da aprendizagem online Pós-graduação stricto sensu Desenho didático online Portafolios en línea Evaluación del aprendizaje en línea Posgrado Stricto sensu Dibujo didáctico en línea Online portfolios Assessment of online learning Stricto sensu post-graduation Online didactic drawing |
description |
This article reports a concrete experience of online formative assessment in three dimensions (self/co and heteroassessment) in the context of an online didactic design, in a stricto sensu postgraduate program. This experience was developed in the context of the COVID-19 Pandemic, which conditioned the re-signification of educational practices, traditionally face-to-face, for remote experiences on digital platforms. Graduate programs needed to reinvent themselves and go beyond synchronous meetings, mediated by a web conferencing interface. We conclude that, from the asynchronous dialogues, mediated by teachers and students in spaces-times forged in the interfaces of virtual environments, it is possible to create together other practices of online procedural and formative evaluation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30200 10.18593/r.v47.30200 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30200 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v47.30200 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30200/17577 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30200/17578 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30200 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30200 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30200 Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e30200 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30200 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v47 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220532354842624 |