What Art High School textbooks teach about Indigenous art

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Thomas, Mariana Schnorr
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bonin, Iara Tatiana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343
Resumo: This paper discusses ways of representing Indigenous art practices in two art High School textbooks, selected for distribution in public schools through the 2015 Programa Nacional do Livro Didático. From the perspective of Cultural Studies in Education, which guides the current study, textbooks are seen as artefacts shaping and spreading knowledge and promoting regulation in culture, while including or excluding, in this case Indigenous, aspects and practices. The analysis shows that the Indigenous art is a disputed concept, either bent by Eurocentric conceptions, or multiculturalist discourses, when it is included in textbooks.
id UNOESC-3_3ece527114ef69d6230e94f56b68bdab
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17343
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling What Art High School textbooks teach about Indigenous artLo que enseñan libros didácticos de Artes de la enseñanza media sobre arte de los pueblos indígenasO que ensinam livros didáticos de Artes do Ensino Médio sobre arte dos povos indígenasArte indígenaLivro didáticoEnsino de ArteArte indígenaLibro didácticoEnseñanza de ArteIndigenous artTextbooksArts teachingThis paper discusses ways of representing Indigenous art practices in two art High School textbooks, selected for distribution in public schools through the 2015 Programa Nacional do Livro Didático. From the perspective of Cultural Studies in Education, which guides the current study, textbooks are seen as artefacts shaping and spreading knowledge and promoting regulation in culture, while including or excluding, in this case Indigenous, aspects and practices. The analysis shows that the Indigenous art is a disputed concept, either bent by Eurocentric conceptions, or multiculturalist discourses, when it is included in textbooks.Este artículo discute formas de representación de las prácticas artísticas de los pueblos indígenas en dos libros didácticos de Arte para la enseñanza media, seleccionados para distribución en escuelas públicas a través del Programa Nacional do Livro Didático de 2015. Bajo la perspectiva teórica de los Estudios Culturales en Educación, que sostiene al presente estudio, libros didácticos son vistos como artefactos que constituyen y propagan conocimientos y también promueven una regulación en la cultura, incluyendo o excluyendo aspectos y prácticas, en este caso, de los pueblos indígenas. El análisis muestra que el arte indígena es un concepto en disputa, siendo flexionada por concepciones eurocéntricas, ora por discursos multiculturalistas, cuando se integra a los libros didácticos.Este artigo discute formas de representação das práticas artísticas dos povos indígenas em dois livros didáticos de Arte para o ensino médio, selecionados para distribuição em escolas públicas por meio do Programa Nacional do Livro Didático de 2015. Sob a perspectiva teórica dos Estudos Culturais em Educação, que orienta o presente estudo, livros didáticos são vistos como artefatos que constituem e propagam conhecimentos e também promovem uma regulação na cultura, à medida que incluem ou excluem aspectos e práticas, nesse caso, dos povos indígenas. A análise mostra que arte indígena é um conceito em disputa, sendo flexionada ora por concepções eurocêntricas, ora por discursos multiculturalistas, quando integrada aos livros didáticos.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1734310.18593/r.v44i2.17343Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-28Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-28Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-28Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-28Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-282177-60590104-431110.18593/r.v44i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343/13532Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessThomas, Mariana SchnorrBonin, Iara Tatiana2022-08-16T14:22:18Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17343Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:22:18Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv What Art High School textbooks teach about Indigenous art
Lo que enseñan libros didácticos de Artes de la enseñanza media sobre arte de los pueblos indígenas
O que ensinam livros didáticos de Artes do Ensino Médio sobre arte dos povos indígenas
title What Art High School textbooks teach about Indigenous art
spellingShingle What Art High School textbooks teach about Indigenous art
Thomas, Mariana Schnorr
Arte indígena
Livro didático
Ensino de Arte
Arte indígena
Libro didáctico
Enseñanza de Arte
Indigenous art
Textbooks
Arts teaching
title_short What Art High School textbooks teach about Indigenous art
title_full What Art High School textbooks teach about Indigenous art
title_fullStr What Art High School textbooks teach about Indigenous art
title_full_unstemmed What Art High School textbooks teach about Indigenous art
title_sort What Art High School textbooks teach about Indigenous art
author Thomas, Mariana Schnorr
author_facet Thomas, Mariana Schnorr
Bonin, Iara Tatiana
author_role author
author2 Bonin, Iara Tatiana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Thomas, Mariana Schnorr
Bonin, Iara Tatiana
dc.subject.por.fl_str_mv Arte indígena
Livro didático
Ensino de Arte
Arte indígena
Libro didáctico
Enseñanza de Arte
Indigenous art
Textbooks
Arts teaching
topic Arte indígena
Livro didático
Ensino de Arte
Arte indígena
Libro didáctico
Enseñanza de Arte
Indigenous art
Textbooks
Arts teaching
description This paper discusses ways of representing Indigenous art practices in two art High School textbooks, selected for distribution in public schools through the 2015 Programa Nacional do Livro Didático. From the perspective of Cultural Studies in Education, which guides the current study, textbooks are seen as artefacts shaping and spreading knowledge and promoting regulation in culture, while including or excluding, in this case Indigenous, aspects and practices. The analysis shows that the Indigenous art is a disputed concept, either bent by Eurocentric conceptions, or multiculturalist discourses, when it is included in textbooks.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343
10.18593/r.v44i2.17343
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343
identifier_str_mv 10.18593/r.v44i2.17343
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343/13532
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-28
Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-28
Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-28
Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-28
Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-28
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v44i2
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530665586688