What Art High School textbooks teach about Indigenous art
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343 |
Resumo: | This paper discusses ways of representing Indigenous art practices in two art High School textbooks, selected for distribution in public schools through the 2015 Programa Nacional do Livro Didático. From the perspective of Cultural Studies in Education, which guides the current study, textbooks are seen as artefacts shaping and spreading knowledge and promoting regulation in culture, while including or excluding, in this case Indigenous, aspects and practices. The analysis shows that the Indigenous art is a disputed concept, either bent by Eurocentric conceptions, or multiculturalist discourses, when it is included in textbooks. |
id |
UNOESC-3_3ece527114ef69d6230e94f56b68bdab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17343 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
What Art High School textbooks teach about Indigenous artLo que enseñan libros didácticos de Artes de la enseñanza media sobre arte de los pueblos indígenasO que ensinam livros didáticos de Artes do Ensino Médio sobre arte dos povos indígenasArte indígenaLivro didáticoEnsino de ArteArte indígenaLibro didácticoEnseñanza de ArteIndigenous artTextbooksArts teachingThis paper discusses ways of representing Indigenous art practices in two art High School textbooks, selected for distribution in public schools through the 2015 Programa Nacional do Livro Didático. From the perspective of Cultural Studies in Education, which guides the current study, textbooks are seen as artefacts shaping and spreading knowledge and promoting regulation in culture, while including or excluding, in this case Indigenous, aspects and practices. The analysis shows that the Indigenous art is a disputed concept, either bent by Eurocentric conceptions, or multiculturalist discourses, when it is included in textbooks.Este artículo discute formas de representación de las prácticas artísticas de los pueblos indígenas en dos libros didácticos de Arte para la enseñanza media, seleccionados para distribución en escuelas públicas a través del Programa Nacional do Livro Didático de 2015. Bajo la perspectiva teórica de los Estudios Culturales en Educación, que sostiene al presente estudio, libros didácticos son vistos como artefactos que constituyen y propagan conocimientos y también promueven una regulación en la cultura, incluyendo o excluyendo aspectos y prácticas, en este caso, de los pueblos indígenas. El análisis muestra que el arte indígena es un concepto en disputa, siendo flexionada por concepciones eurocéntricas, ora por discursos multiculturalistas, cuando se integra a los libros didácticos.Este artigo discute formas de representação das práticas artísticas dos povos indígenas em dois livros didáticos de Arte para o ensino médio, selecionados para distribuição em escolas públicas por meio do Programa Nacional do Livro Didático de 2015. Sob a perspectiva teórica dos Estudos Culturais em Educação, que orienta o presente estudo, livros didáticos são vistos como artefatos que constituem e propagam conhecimentos e também promovem uma regulação na cultura, à medida que incluem ou excluem aspectos e práticas, nesse caso, dos povos indígenas. A análise mostra que arte indígena é um conceito em disputa, sendo flexionada ora por concepções eurocêntricas, ora por discursos multiculturalistas, quando integrada aos livros didáticos.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1734310.18593/r.v44i2.17343Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-28Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-28Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-28Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-28Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-282177-60590104-431110.18593/r.v44i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343/13532Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessThomas, Mariana SchnorrBonin, Iara Tatiana2022-08-16T14:22:18Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17343Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:22:18Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
What Art High School textbooks teach about Indigenous art Lo que enseñan libros didácticos de Artes de la enseñanza media sobre arte de los pueblos indígenas O que ensinam livros didáticos de Artes do Ensino Médio sobre arte dos povos indígenas |
title |
What Art High School textbooks teach about Indigenous art |
spellingShingle |
What Art High School textbooks teach about Indigenous art Thomas, Mariana Schnorr Arte indígena Livro didático Ensino de Arte Arte indígena Libro didáctico Enseñanza de Arte Indigenous art Textbooks Arts teaching |
title_short |
What Art High School textbooks teach about Indigenous art |
title_full |
What Art High School textbooks teach about Indigenous art |
title_fullStr |
What Art High School textbooks teach about Indigenous art |
title_full_unstemmed |
What Art High School textbooks teach about Indigenous art |
title_sort |
What Art High School textbooks teach about Indigenous art |
author |
Thomas, Mariana Schnorr |
author_facet |
Thomas, Mariana Schnorr Bonin, Iara Tatiana |
author_role |
author |
author2 |
Bonin, Iara Tatiana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Thomas, Mariana Schnorr Bonin, Iara Tatiana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte indígena Livro didático Ensino de Arte Arte indígena Libro didáctico Enseñanza de Arte Indigenous art Textbooks Arts teaching |
topic |
Arte indígena Livro didático Ensino de Arte Arte indígena Libro didáctico Enseñanza de Arte Indigenous art Textbooks Arts teaching |
description |
This paper discusses ways of representing Indigenous art practices in two art High School textbooks, selected for distribution in public schools through the 2015 Programa Nacional do Livro Didático. From the perspective of Cultural Studies in Education, which guides the current study, textbooks are seen as artefacts shaping and spreading knowledge and promoting regulation in culture, while including or excluding, in this case Indigenous, aspects and practices. The analysis shows that the Indigenous art is a disputed concept, either bent by Eurocentric conceptions, or multiculturalist discourses, when it is included in textbooks. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343 10.18593/r.v44i2.17343 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v44i2.17343 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343/13532 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-28 Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-28 Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-28 Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-28 Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-28 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v44i2 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530665586688 |