Resources for the assessment of learning in higher education: digital possibilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Louise de Quadros da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Jung, Hildegard Susana, Fossatti, Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
DOI: 10.18593/r.v46i.24926
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24926
Resumo: The objective of the research is to reflect on the possibilities of Google Forms for the assessment of learning in higher education. This is a exploratory research, with application of a questionnaire to 189 teachers. The results point to: 1. The possibility of developing remote activities through the resource under study; 2. Varied types of question questions; 3. Application of the assessment in person or online; 4. Instant feedback; 5. Analysis of responses through spreadsheets or graphs; 6. Ease of downloading or archiving the drive; and 7. Possibility of discussing the results with students through the available reports. We concluded that Google Forms has different possibilities for evaluation in higher education, but we emphasize the need for preparation and development by teachers to work with this technology.
id UNOESC-3_46824e3ae5de7890e299ef64c70f5c15
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24926
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
spelling Resources for the assessment of learning in higher education: digital possibilitiesRecursos para la evaluación del aprendizaje en la enseñanza superior: posibilidades digitalesRecursos para a avaliação da aprendizagem no ensino superior: possibilidades digitaisAvaliação por competênciasGoogle FormsPrática docente com tecnologiasEvaluación por competenciasGoogle FormsPráctica docente con tecnologíasCompetency assessmentGoogle FormsTeaching practice with technologiesThe objective of the research is to reflect on the possibilities of Google Forms for the assessment of learning in higher education. This is a exploratory research, with application of a questionnaire to 189 teachers. The results point to: 1. The possibility of developing remote activities through the resource under study; 2. Varied types of question questions; 3. Application of the assessment in person or online; 4. Instant feedback; 5. Analysis of responses through spreadsheets or graphs; 6. Ease of downloading or archiving the drive; and 7. Possibility of discussing the results with students through the available reports. We concluded that Google Forms has different possibilities for evaluation in higher education, but we emphasize the need for preparation and development by teachers to work with this technology.El objetivo de la investigación consiste en reflexionar sobre las posibilidades de Google Forms para la evaluación del aprendizaje en la enseñanza superior. Se trata de una investigación exploratoria, con aplicación de un cuestionario a 189 profesores. Los resultados señalan: 1. La posibilidad de elaboración de actividades remotas por medio del recurso en estudio; 2. Variados tipos de cuestiones; 3. Aplicación de la evaluación presencialmente u online; 4. Feedback instantáneo; 5. Análisis de las respuestas a través de hojas de trabajo o gráficos; 6. Facilidad para realizar el download o guardar en drive; 7. Posibilidad de discusión de los resultados con los estudiantes a través de los informes disponibles. Concluimos que Google Forms posee diferentes posibilidades para la evaluación en la enseñanza superior, pero subrayamos la necesidad de preparación y desarrollo de parte de los docentes para trabajar con esa tecnología.O objetivo da pesquisa consiste em refletir sobre as possibilidades de uso do Google Forms para a avaliação da aprendizagem no ensino superior. Trata-se de uma pesquisa exploratória, com aplicação de um questionário a 189 professores. Os resultados apontam para: 1. A possibilidade de elaboração de atividades remotas por meio do recurso em estudo; 2. Variados tipos de questões; 3. Aplicação da avaliação presencialmente ou online; 4. Feedback instantâneo; 5. Análise das respostas através de planilhas ou gráficos; 6. Facilidade em realizar o download ou arquivamento no drive; e 7. Possibilidade de discussão dos resultados com os estudantes através dos relatórios disponíveis. Concluímos que o Google Forms possui diferentes possibilidades para a avaliação no ensino superior, mas salientamos a necessidade de preparo e desenvolvimento por parte dos docentes para trabalhar com essa tecnologia.Universidade do Oeste de Santa Catarina2020-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2492610.18593/r.v46i.24926Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24926Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24926Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24926Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e24926Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e249262177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24926/16077https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24926/16078Copyright (c) 2020 Louise de Quadros da Silva, Hildegard Susana Jung, Paulo Fossattiinfo:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Louise de Quadros daJung, Hildegard SusanaFossatti, Paulo 2022-08-16T12:20:43Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24926Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:20:43Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Resources for the assessment of learning in higher education: digital possibilities
Recursos para la evaluación del aprendizaje en la enseñanza superior: posibilidades digitales
Recursos para a avaliação da aprendizagem no ensino superior: possibilidades digitais
title Resources for the assessment of learning in higher education: digital possibilities
spellingShingle Resources for the assessment of learning in higher education: digital possibilities
Resources for the assessment of learning in higher education: digital possibilities
Silva, Louise de Quadros da
Avaliação por competências
Google Forms
Prática docente com tecnologias
Evaluación por competencias
Google Forms
Práctica docente con tecnologías
Competency assessment
Google Forms
Teaching practice with technologies
Silva, Louise de Quadros da
Avaliação por competências
Google Forms
Prática docente com tecnologias
Evaluación por competencias
Google Forms
Práctica docente con tecnologías
Competency assessment
Google Forms
Teaching practice with technologies
title_short Resources for the assessment of learning in higher education: digital possibilities
title_full Resources for the assessment of learning in higher education: digital possibilities
title_fullStr Resources for the assessment of learning in higher education: digital possibilities
Resources for the assessment of learning in higher education: digital possibilities
title_full_unstemmed Resources for the assessment of learning in higher education: digital possibilities
Resources for the assessment of learning in higher education: digital possibilities
title_sort Resources for the assessment of learning in higher education: digital possibilities
author Silva, Louise de Quadros da
author_facet Silva, Louise de Quadros da
Silva, Louise de Quadros da
Jung, Hildegard Susana
Fossatti, Paulo
Jung, Hildegard Susana
Fossatti, Paulo
author_role author
author2 Jung, Hildegard Susana
Fossatti, Paulo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Louise de Quadros da
Jung, Hildegard Susana
Fossatti, Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação por competências
Google Forms
Prática docente com tecnologias
Evaluación por competencias
Google Forms
Práctica docente con tecnologías
Competency assessment
Google Forms
Teaching practice with technologies
topic Avaliação por competências
Google Forms
Prática docente com tecnologias
Evaluación por competencias
Google Forms
Práctica docente con tecnologías
Competency assessment
Google Forms
Teaching practice with technologies
description The objective of the research is to reflect on the possibilities of Google Forms for the assessment of learning in higher education. This is a exploratory research, with application of a questionnaire to 189 teachers. The results point to: 1. The possibility of developing remote activities through the resource under study; 2. Varied types of question questions; 3. Application of the assessment in person or online; 4. Instant feedback; 5. Analysis of responses through spreadsheets or graphs; 6. Ease of downloading or archiving the drive; and 7. Possibility of discussing the results with students through the available reports. We concluded that Google Forms has different possibilities for evaluation in higher education, but we emphasize the need for preparation and development by teachers to work with this technology.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24926
10.18593/r.v46i.24926
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24926
identifier_str_mv 10.18593/r.v46i.24926
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24926/16077
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24926/16078
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Louise de Quadros da Silva, Hildegard Susana Jung, Paulo Fossatti
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Louise de Quadros da Silva, Hildegard Susana Jung, Paulo Fossatti
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24926
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24926
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24926
Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e24926
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24926
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v46i
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1822179157383053312
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.18593/r.v46i.24926