Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bolzan, Doris Pires Vargas
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Powaczuk, Ana Carla Holweg
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550
Resumo: In this article we discuss about teacher training in higher education from the understanding of the training processes which provide its dynamics. The study was developed from a narrative qualitative approach, as a sociocultural initiative performed by teachers and students of graduation courses from a public university and a community higher education institution in the country area of Rio Grande do Sul. Our objective was to understand the conceptions about teacher learning of teachers in their initial education and also teacher trainers, and how these conceptions imply in training processes of teachers. We understood that the formative paths can represent the way a professional profile is built and how formative experiences emerge in the light of the challenge of recontextualise the profession.
id UNOESC-3_4abecf8e0c18ffd5617c97108b729555
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11550
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Training processes in teaching degree: challenges of and in teachingProcesos formativos en los cursos de profesorado: desafíos de la y en la docenciaProcessos formativos nas licenciaturas: desafios da e na docênciaProcessos formativosFormação inicialProfessores/formadoresEducação superiorAprendizagem docenteProcesos formativosFormación inicialProfesores/formadoresEducación superiorAprendizaje docenteTraining processesInitial educationTeachers/teacher trainersHigher educationTeacher learningIn this article we discuss about teacher training in higher education from the understanding of the training processes which provide its dynamics. The study was developed from a narrative qualitative approach, as a sociocultural initiative performed by teachers and students of graduation courses from a public university and a community higher education institution in the country area of Rio Grande do Sul. Our objective was to understand the conceptions about teacher learning of teachers in their initial education and also teacher trainers, and how these conceptions imply in training processes of teachers. We understood that the formative paths can represent the way a professional profile is built and how formative experiences emerge in the light of the challenge of recontextualise the profession.En este artículo discutimos acerca de la formación de profesores en la educación superior a partir de los procesos formativos que propician su dinámica. El estudio lo desarrollamos mediante el abordaje cualitativo narrativo, de carácter sociocultural, con profesores y estudiantes de los cursos de profesorado, de una universidad pública y de una institución de enseñanza superior comunitaria del interior de Rio Grande do Sul. El objetivo es comprender cuáles las concepciones sobre aprendizaje docente de profesores en formación inicial y de formadores y cómo ellas implican los procesos formativos del docente. Consideramos que los trayectos formativos asumidos representan el modo como se va diseñando el perfil profesional y cómo las vivencias formativas emergen ante el desafío de (re)contextualizar la profesión.Neste artigo discutimos a respeito da formação de professores na educação superior a partir da compreensão dos processos formativos que propiciam sua dinâmica. O estudo desenvolveu-se a partir da abordagem qualitativo-narrativa, de cunho sociocultural; foi realizado com professores e estudantes das licenciaturas de uma universidade pública e de uma instituição de ensino superior comunitária do interior do Rio Grande do Sul. O objetivo foi compreender as concepções sobre aprendizagem docente de professores em formação inicial e de formadores, e como essas concepções implicam os processos formativos da docência. Consideramos que os trajetos formativos assumidos representam o modo com o qual o perfil profissional vai se desenhando e como as vivências formativas emergem diante do desafio de (re)contextualizar a profissão.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1155010.18593/r.v42i1.11550Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-1322177-60590104-431110.18593/r.v42i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550/13712Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessBolzan, Doris Pires VargasPowaczuk, Ana Carla Holweg2019-11-19T17:19:37Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11550Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T17:19:37Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching
Procesos formativos en los cursos de profesorado: desafíos de la y en la docencia
Processos formativos nas licenciaturas: desafios da e na docência
title Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching
spellingShingle Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching
Bolzan, Doris Pires Vargas
Processos formativos
Formação inicial
Professores/formadores
Educação superior
Aprendizagem docente
Procesos formativos
Formación inicial
Profesores/formadores
Educación superior
Aprendizaje docente
Training processes
Initial education
Teachers/teacher trainers
Higher education
Teacher learning
title_short Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching
title_full Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching
title_fullStr Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching
title_full_unstemmed Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching
title_sort Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching
author Bolzan, Doris Pires Vargas
author_facet Bolzan, Doris Pires Vargas
Powaczuk, Ana Carla Holweg
author_role author
author2 Powaczuk, Ana Carla Holweg
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bolzan, Doris Pires Vargas
Powaczuk, Ana Carla Holweg
dc.subject.por.fl_str_mv Processos formativos
Formação inicial
Professores/formadores
Educação superior
Aprendizagem docente
Procesos formativos
Formación inicial
Profesores/formadores
Educación superior
Aprendizaje docente
Training processes
Initial education
Teachers/teacher trainers
Higher education
Teacher learning
topic Processos formativos
Formação inicial
Professores/formadores
Educação superior
Aprendizagem docente
Procesos formativos
Formación inicial
Profesores/formadores
Educación superior
Aprendizaje docente
Training processes
Initial education
Teachers/teacher trainers
Higher education
Teacher learning
description In this article we discuss about teacher training in higher education from the understanding of the training processes which provide its dynamics. The study was developed from a narrative qualitative approach, as a sociocultural initiative performed by teachers and students of graduation courses from a public university and a community higher education institution in the country area of Rio Grande do Sul. Our objective was to understand the conceptions about teacher learning of teachers in their initial education and also teacher trainers, and how these conceptions imply in training processes of teachers. We understood that the formative paths can represent the way a professional profile is built and how formative experiences emerge in the light of the challenge of recontextualise the profession.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550
10.18593/r.v42i1.11550
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550
identifier_str_mv 10.18593/r.v42i1.11550
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550/13712
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132
Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132
Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132
Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132
Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v42i1
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530116132864