Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550 |
Resumo: | In this article we discuss about teacher training in higher education from the understanding of the training processes which provide its dynamics. The study was developed from a narrative qualitative approach, as a sociocultural initiative performed by teachers and students of graduation courses from a public university and a community higher education institution in the country area of Rio Grande do Sul. Our objective was to understand the conceptions about teacher learning of teachers in their initial education and also teacher trainers, and how these conceptions imply in training processes of teachers. We understood that the formative paths can represent the way a professional profile is built and how formative experiences emerge in the light of the challenge of recontextualise the profession. |
id |
UNOESC-3_4abecf8e0c18ffd5617c97108b729555 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11550 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Training processes in teaching degree: challenges of and in teachingProcesos formativos en los cursos de profesorado: desafíos de la y en la docenciaProcessos formativos nas licenciaturas: desafios da e na docênciaProcessos formativosFormação inicialProfessores/formadoresEducação superiorAprendizagem docenteProcesos formativosFormación inicialProfesores/formadoresEducación superiorAprendizaje docenteTraining processesInitial educationTeachers/teacher trainersHigher educationTeacher learningIn this article we discuss about teacher training in higher education from the understanding of the training processes which provide its dynamics. The study was developed from a narrative qualitative approach, as a sociocultural initiative performed by teachers and students of graduation courses from a public university and a community higher education institution in the country area of Rio Grande do Sul. Our objective was to understand the conceptions about teacher learning of teachers in their initial education and also teacher trainers, and how these conceptions imply in training processes of teachers. We understood that the formative paths can represent the way a professional profile is built and how formative experiences emerge in the light of the challenge of recontextualise the profession.En este artículo discutimos acerca de la formación de profesores en la educación superior a partir de los procesos formativos que propician su dinámica. El estudio lo desarrollamos mediante el abordaje cualitativo narrativo, de carácter sociocultural, con profesores y estudiantes de los cursos de profesorado, de una universidad pública y de una institución de enseñanza superior comunitaria del interior de Rio Grande do Sul. El objetivo es comprender cuáles las concepciones sobre aprendizaje docente de profesores en formación inicial y de formadores y cómo ellas implican los procesos formativos del docente. Consideramos que los trayectos formativos asumidos representan el modo como se va diseñando el perfil profesional y cómo las vivencias formativas emergen ante el desafío de (re)contextualizar la profesión.Neste artigo discutimos a respeito da formação de professores na educação superior a partir da compreensão dos processos formativos que propiciam sua dinâmica. O estudo desenvolveu-se a partir da abordagem qualitativo-narrativa, de cunho sociocultural; foi realizado com professores e estudantes das licenciaturas de uma universidade pública e de uma instituição de ensino superior comunitária do interior do Rio Grande do Sul. O objetivo foi compreender as concepções sobre aprendizagem docente de professores em formação inicial e de formadores, e como essas concepções implicam os processos formativos da docência. Consideramos que os trajetos formativos assumidos representam o modo com o qual o perfil profissional vai se desenhando e como as vivências formativas emergem diante do desafio de (re)contextualizar a profissão.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1155010.18593/r.v42i1.11550Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-1322177-60590104-431110.18593/r.v42i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550/13712Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessBolzan, Doris Pires VargasPowaczuk, Ana Carla Holweg2019-11-19T17:19:37Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11550Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T17:19:37Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching Procesos formativos en los cursos de profesorado: desafíos de la y en la docencia Processos formativos nas licenciaturas: desafios da e na docência |
title |
Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching |
spellingShingle |
Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching Bolzan, Doris Pires Vargas Processos formativos Formação inicial Professores/formadores Educação superior Aprendizagem docente Procesos formativos Formación inicial Profesores/formadores Educación superior Aprendizaje docente Training processes Initial education Teachers/teacher trainers Higher education Teacher learning |
title_short |
Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching |
title_full |
Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching |
title_fullStr |
Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching |
title_full_unstemmed |
Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching |
title_sort |
Training processes in teaching degree: challenges of and in teaching |
author |
Bolzan, Doris Pires Vargas |
author_facet |
Bolzan, Doris Pires Vargas Powaczuk, Ana Carla Holweg |
author_role |
author |
author2 |
Powaczuk, Ana Carla Holweg |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bolzan, Doris Pires Vargas Powaczuk, Ana Carla Holweg |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Processos formativos Formação inicial Professores/formadores Educação superior Aprendizagem docente Procesos formativos Formación inicial Profesores/formadores Educación superior Aprendizaje docente Training processes Initial education Teachers/teacher trainers Higher education Teacher learning |
topic |
Processos formativos Formação inicial Professores/formadores Educação superior Aprendizagem docente Procesos formativos Formación inicial Profesores/formadores Educación superior Aprendizaje docente Training processes Initial education Teachers/teacher trainers Higher education Teacher learning |
description |
In this article we discuss about teacher training in higher education from the understanding of the training processes which provide its dynamics. The study was developed from a narrative qualitative approach, as a sociocultural initiative performed by teachers and students of graduation courses from a public university and a community higher education institution in the country area of Rio Grande do Sul. Our objective was to understand the conceptions about teacher learning of teachers in their initial education and also teacher trainers, and how these conceptions imply in training processes of teachers. We understood that the formative paths can represent the way a professional profile is built and how formative experiences emerge in the light of the challenge of recontextualise the profession. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550 10.18593/r.v42i1.11550 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v42i1.11550 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550/13712 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132 Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132 Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132 Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132 Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 107-132 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v42i1 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530116132864 |