Teaching in higher education: the constitution of a teaching that operates by agency

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pensin, Daniela Pederiva
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17529
Resumo: The article explores the formation of teaching in higher education considering the complexity of the present. It materializes its questioning and does that inspired by Foucaultian studies, using the discourse as a theoretical-methodological concept. The investigative exercise carried out, characterized as a documentary research, looked for the discursive recurrences at the analyzed materiality. As analytical area, there are the Institutional Pedagogical Projects of universities of Rio Grande do Sul. The presented analysis articulate articulated around arguments that show the singular constitution of a teaching that operates through the agency. As a conclusion, the text presents that discourses of a neoliberal rationality bring the logic of the company as a reference to IESs. They mobilize truths about a way of teaching which reinforces its interventional, systematic, interval and intentional character, with justified efforts by the production of individuals capable of producing effects just because enhanced by education; an agency that makes the individuals capable of responding to the economic game.
id UNOESC-3_61b394f17e2fee2e637757a0de16c816
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17529
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Teaching in higher education: the constitution of a teaching that operates by agencyDocencia en educación superior: la constitución de una docencia que opera por el agenciamientoDocência na educação superior: a constituição de uma docência que opera pelo agenciamentoAgenciamentoDocênciaEducação superiorAgenciamientoDocenciaEducación superiorAgencyTeachingHigher educationThe article explores the formation of teaching in higher education considering the complexity of the present. It materializes its questioning and does that inspired by Foucaultian studies, using the discourse as a theoretical-methodological concept. The investigative exercise carried out, characterized as a documentary research, looked for the discursive recurrences at the analyzed materiality. As analytical area, there are the Institutional Pedagogical Projects of universities of Rio Grande do Sul. The presented analysis articulate articulated around arguments that show the singular constitution of a teaching that operates through the agency. As a conclusion, the text presents that discourses of a neoliberal rationality bring the logic of the company as a reference to IESs. They mobilize truths about a way of teaching which reinforces its interventional, systematic, interval and intentional character, with justified efforts by the production of individuals capable of producing effects just because enhanced by education; an agency that makes the individuals capable of responding to the economic game.El artículo explora la constitución de la docencia en la educación superior considerando la complexidad del presente. Objetiva su problematización y lo hace inspirado en los estudios de orientación foucaultiana, utilizando el discurso como concepto teórico-metodológico. El ejercicio investigativo realizado, caracterizado como investigación de carácter documental, ha buscado las recurrencias discursivas en la materialidad analizada. Como superficie analítica están los Proyectos Pedagógicos Institucionales de universidades de Rio Grande do Sul. Los análisis presentados se articulan alrededor de argumentaciones que hacen ver la constitución singular de una docencia que opera por el agenciamiento. Como conclusión, el texto presenta que los discursos de una racionalidad neoliberal traen la lógica de la empresa como referencia a las IES. Movilizan verdades sobre una forma de docencia que refuerza su carácter de intervención, sistemático, de intervalos e intencional, con esfuerzos justificados por la producción, como efecto de sujetos capaces de producir efectos porque potencializados por la educación. Un agenciamiento que torna a los sujetos aptos a responder al juego económico.O artigo explora a constituição da docência na educação superior considerando a complexidade do presente. Objetiva sua problematização e o faz inspirado nos estudos de orientação foucaultiana, utilizando o discurso como conceito teórico-metodológico. O exercício investigativo realizado, caracterizado como pesquisa de caráter documental, buscou pelas recorrências discursivas na materialidade analisada. Como superfície analítica estão os Projetos Pedagógicos Institucionais (PPIs) de universidades do Rio Grande do Sul. As análises apresentadas se articulam em torno de argumentações que fazem ver a constituição singular de uma docência que opera pelo agenciamento. Como conclusão, o texto apresenta que os discursos de uma racionalidade neoliberal trazem a lógica da empresa como referência às Instituições de Ensino Superior (IES); mobilizam verdades sobre uma forma de docência que reforçam seu caráter interventivo, sistemático, intervalar e intencional, com esforços justificados pela produção, como efeito, de sujeitos capazes de produzir efeitos porque potencializados pela educação; um agenciamento que torna os sujeitos aptos a responder ao jogo econômico.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1752910.18593/r.v44i1.17529Roteiro; Vol. 44 No. 1 (2019): Roteiro; 1-18Roteiro; Vol. 44 Núm. 1 (2019): Roteiro; 1-18Roteiro; Vol. 44 No. 1 (2019): Roteiro; 1-18Roteiro; v. 44 n. 1 (2019): Roteiro; 1-18Roteiro; Vol. 44 N.º 1 (2019): Roteiro; 1-182177-60590104-431110.18593/r.v44i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17529/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17529/13573Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessPensin, Daniela Pederiva2022-08-16T14:29:53Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17529Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:29:53Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching in higher education: the constitution of a teaching that operates by agency
Docencia en educación superior: la constitución de una docencia que opera por el agenciamiento
Docência na educação superior: a constituição de uma docência que opera pelo agenciamento
title Teaching in higher education: the constitution of a teaching that operates by agency
spellingShingle Teaching in higher education: the constitution of a teaching that operates by agency
Pensin, Daniela Pederiva
Agenciamento
Docência
Educação superior
Agenciamiento
Docencia
Educación superior
Agency
Teaching
Higher education
title_short Teaching in higher education: the constitution of a teaching that operates by agency
title_full Teaching in higher education: the constitution of a teaching that operates by agency
title_fullStr Teaching in higher education: the constitution of a teaching that operates by agency
title_full_unstemmed Teaching in higher education: the constitution of a teaching that operates by agency
title_sort Teaching in higher education: the constitution of a teaching that operates by agency
author Pensin, Daniela Pederiva
author_facet Pensin, Daniela Pederiva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pensin, Daniela Pederiva
dc.subject.por.fl_str_mv Agenciamento
Docência
Educação superior
Agenciamiento
Docencia
Educación superior
Agency
Teaching
Higher education
topic Agenciamento
Docência
Educação superior
Agenciamiento
Docencia
Educación superior
Agency
Teaching
Higher education
description The article explores the formation of teaching in higher education considering the complexity of the present. It materializes its questioning and does that inspired by Foucaultian studies, using the discourse as a theoretical-methodological concept. The investigative exercise carried out, characterized as a documentary research, looked for the discursive recurrences at the analyzed materiality. As analytical area, there are the Institutional Pedagogical Projects of universities of Rio Grande do Sul. The presented analysis articulate articulated around arguments that show the singular constitution of a teaching that operates through the agency. As a conclusion, the text presents that discourses of a neoliberal rationality bring the logic of the company as a reference to IESs. They mobilize truths about a way of teaching which reinforces its interventional, systematic, interval and intentional character, with justified efforts by the production of individuals capable of producing effects just because enhanced by education; an agency that makes the individuals capable of responding to the economic game.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17529
10.18593/r.v44i1.17529
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17529
identifier_str_mv 10.18593/r.v44i1.17529
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17529/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17529/13573
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 44 No. 1 (2019): Roteiro; 1-18
Roteiro; Vol. 44 Núm. 1 (2019): Roteiro; 1-18
Roteiro; Vol. 44 No. 1 (2019): Roteiro; 1-18
Roteiro; v. 44 n. 1 (2019): Roteiro; 1-18
Roteiro; Vol. 44 N.º 1 (2019): Roteiro; 1-18
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v44i1
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530687606784