Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schwartz, Cleonara Maria
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Frade, Isabel Cristina da Silva, Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502
Resumo: In this work, we sought to identify and characterize the Brazilian literacy research groups that thematicalize the process of initial teaching and learning of reading and writing. Data were collected from the page of the National Council of Scientific and Technological Development (CNPq), from the term "literacy", without temporal cut. Next, group page analysis, tabulation and analysis of the results were performed. 95 research groups were identified that study literacy, most of which are located in the Southeast of the Country. Literacy has become an object of research through different thematic approaches. Literacy is present in different fields and areas of knowledge, revealing its interdisciplinary character and its appropriation to the understanding of phenomena of different orders.
id UNOESC-3_8890396fcae84ca39e5841b1c643a842
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/20502
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networksGrupos de investigación en alfabetización en Brasil: diálogos con redes de investigaciónGrupos de pesquisa em alfabetização no Brasil: diálogos com redes de pesquisaAlfabetizaçãoGrupos de pesquisaEducaçãoAlfabetizaciónGrupos de investigaciónEducaciónLiteracyResearch groupsEducationIn this work, we sought to identify and characterize the Brazilian literacy research groups that thematicalize the process of initial teaching and learning of reading and writing. Data were collected from the page of the National Council of Scientific and Technological Development (CNPq), from the term "literacy", without temporal cut. Next, group page analysis, tabulation and analysis of the results were performed. 95 research groups were identified that study literacy, most of which are located in the Southeast of the Country. Literacy has become an object of research through different thematic approaches. Literacy is present in different fields and areas of knowledge, revealing its interdisciplinary character and its appropriation to the understanding of phenomena of different orders.En este trabajo, se buscó identificar y caracterizar a los grupos de investigación brasileños en alfabetización que tematizan el proceso de enseñanza y aprendizaje iniciales de la lectura y la escritura. Se recogieron datos de la página del Consejo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico (CNPq), a partir del término "alfabetización", sin recorte temporal. A continuación, se realizaron análisis de la página de los grupos, tabulación y análisis de los resultados. Se identificaron 95 grupos de investigación que estudia la alfabetización, siendo la mayor parte de aquellos ubicados en el Sudeste del País. Se constata que la alfabetización se está constituyendo en objeto de investigación por diferentes enfoques temáticos. La alfabetización se encuentra presente en diferentes campos y áreas del conocimiento, revelando su carácter interdisciplinario y su apropiación para la comprensión de fenómenos de órdenes distintas.Neste trabalho, buscou-se identificar e caracterizar os grupos de pesquisa brasileiros em alfabetização que tematizam o processo de ensino e aprendizagem iniciais da leitura e da escrita. Foram coletados dados da página do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), a partir do termo “alfabetização”, sem recorte temporal. Em seguida, realizaram-se análise da página dos grupos, tabulação e análise dos resultados. Foram identificados 95 grupos de pesquisa que estudam a alfabetização, sendo a maior parte desses localizados no Sudeste do País. Constata-se que a alfabetização vem se constituindo em objeto de investigação por diferentes enfoques temáticos. A alfabetização encontra-se presente em diferentes campos e áreas do conhecimento, revelando o seu caráter interdisciplinar e sua apropriação para a compreensão de fenômenos de ordens distintas.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2050210.18593/r.v44i3.20502Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; v. 44 n. 3 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; Vol. 44 N.º 3 (2019): Roteiro; 1-262177-60590104-431110.18593/r.v44i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502/13872https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502/13873Copyright (c) 2019 Cleonara Maria Schwartz, Isabel Cristina da Silva Frade, Maria do Socorro Alencar Nunes Macedoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchwartz, Cleonara MariaFrade, Isabel Cristina da SilvaMacedo, Maria do Socorro Alencar Nunes2022-08-16T14:19:10Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/20502Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:19:10Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks
Grupos de investigación en alfabetización en Brasil: diálogos con redes de investigación
Grupos de pesquisa em alfabetização no Brasil: diálogos com redes de pesquisa
title Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks
spellingShingle Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks
Schwartz, Cleonara Maria
Alfabetização
Grupos de pesquisa
Educação
Alfabetización
Grupos de investigación
Educación
Literacy
Research groups
Education
title_short Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks
title_full Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks
title_fullStr Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks
title_full_unstemmed Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks
title_sort Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks
author Schwartz, Cleonara Maria
author_facet Schwartz, Cleonara Maria
Frade, Isabel Cristina da Silva
Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes
author_role author
author2 Frade, Isabel Cristina da Silva
Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schwartz, Cleonara Maria
Frade, Isabel Cristina da Silva
Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Grupos de pesquisa
Educação
Alfabetización
Grupos de investigación
Educación
Literacy
Research groups
Education
topic Alfabetização
Grupos de pesquisa
Educação
Alfabetización
Grupos de investigación
Educación
Literacy
Research groups
Education
description In this work, we sought to identify and characterize the Brazilian literacy research groups that thematicalize the process of initial teaching and learning of reading and writing. Data were collected from the page of the National Council of Scientific and Technological Development (CNPq), from the term "literacy", without temporal cut. Next, group page analysis, tabulation and analysis of the results were performed. 95 research groups were identified that study literacy, most of which are located in the Southeast of the Country. Literacy has become an object of research through different thematic approaches. Literacy is present in different fields and areas of knowledge, revealing its interdisciplinary character and its appropriation to the understanding of phenomena of different orders.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502
10.18593/r.v44i3.20502
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502
identifier_str_mv 10.18593/r.v44i3.20502
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502/13872
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502/13873
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-26
Roteiro; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Roteiro; 1-26
Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-26
Roteiro; v. 44 n. 3 (2019): Roteiro; 1-26
Roteiro; Vol. 44 N.º 3 (2019): Roteiro; 1-26
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v44i3
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531061948416