Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502 |
Resumo: | In this work, we sought to identify and characterize the Brazilian literacy research groups that thematicalize the process of initial teaching and learning of reading and writing. Data were collected from the page of the National Council of Scientific and Technological Development (CNPq), from the term "literacy", without temporal cut. Next, group page analysis, tabulation and analysis of the results were performed. 95 research groups were identified that study literacy, most of which are located in the Southeast of the Country. Literacy has become an object of research through different thematic approaches. Literacy is present in different fields and areas of knowledge, revealing its interdisciplinary character and its appropriation to the understanding of phenomena of different orders. |
id |
UNOESC-3_8890396fcae84ca39e5841b1c643a842 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/20502 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networksGrupos de investigación en alfabetización en Brasil: diálogos con redes de investigaciónGrupos de pesquisa em alfabetização no Brasil: diálogos com redes de pesquisaAlfabetizaçãoGrupos de pesquisaEducaçãoAlfabetizaciónGrupos de investigaciónEducaciónLiteracyResearch groupsEducationIn this work, we sought to identify and characterize the Brazilian literacy research groups that thematicalize the process of initial teaching and learning of reading and writing. Data were collected from the page of the National Council of Scientific and Technological Development (CNPq), from the term "literacy", without temporal cut. Next, group page analysis, tabulation and analysis of the results were performed. 95 research groups were identified that study literacy, most of which are located in the Southeast of the Country. Literacy has become an object of research through different thematic approaches. Literacy is present in different fields and areas of knowledge, revealing its interdisciplinary character and its appropriation to the understanding of phenomena of different orders.En este trabajo, se buscó identificar y caracterizar a los grupos de investigación brasileños en alfabetización que tematizan el proceso de enseñanza y aprendizaje iniciales de la lectura y la escritura. Se recogieron datos de la página del Consejo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico (CNPq), a partir del término "alfabetización", sin recorte temporal. A continuación, se realizaron análisis de la página de los grupos, tabulación y análisis de los resultados. Se identificaron 95 grupos de investigación que estudia la alfabetización, siendo la mayor parte de aquellos ubicados en el Sudeste del País. Se constata que la alfabetización se está constituyendo en objeto de investigación por diferentes enfoques temáticos. La alfabetización se encuentra presente en diferentes campos y áreas del conocimiento, revelando su carácter interdisciplinario y su apropiación para la comprensión de fenómenos de órdenes distintas.Neste trabalho, buscou-se identificar e caracterizar os grupos de pesquisa brasileiros em alfabetização que tematizam o processo de ensino e aprendizagem iniciais da leitura e da escrita. Foram coletados dados da página do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), a partir do termo “alfabetização”, sem recorte temporal. Em seguida, realizaram-se análise da página dos grupos, tabulação e análise dos resultados. Foram identificados 95 grupos de pesquisa que estudam a alfabetização, sendo a maior parte desses localizados no Sudeste do País. Constata-se que a alfabetização vem se constituindo em objeto de investigação por diferentes enfoques temáticos. A alfabetização encontra-se presente em diferentes campos e áreas do conhecimento, revelando o seu caráter interdisciplinar e sua apropriação para a compreensão de fenômenos de ordens distintas.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2050210.18593/r.v44i3.20502Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; v. 44 n. 3 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; Vol. 44 N.º 3 (2019): Roteiro; 1-262177-60590104-431110.18593/r.v44i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502/13872https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502/13873Copyright (c) 2019 Cleonara Maria Schwartz, Isabel Cristina da Silva Frade, Maria do Socorro Alencar Nunes Macedoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchwartz, Cleonara MariaFrade, Isabel Cristina da SilvaMacedo, Maria do Socorro Alencar Nunes2022-08-16T14:19:10Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/20502Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:19:10Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks Grupos de investigación en alfabetización en Brasil: diálogos con redes de investigación Grupos de pesquisa em alfabetização no Brasil: diálogos com redes de pesquisa |
title |
Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks |
spellingShingle |
Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks Schwartz, Cleonara Maria Alfabetização Grupos de pesquisa Educação Alfabetización Grupos de investigación Educación Literacy Research groups Education |
title_short |
Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks |
title_full |
Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks |
title_fullStr |
Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks |
title_full_unstemmed |
Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks |
title_sort |
Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks |
author |
Schwartz, Cleonara Maria |
author_facet |
Schwartz, Cleonara Maria Frade, Isabel Cristina da Silva Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes |
author_role |
author |
author2 |
Frade, Isabel Cristina da Silva Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schwartz, Cleonara Maria Frade, Isabel Cristina da Silva Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Grupos de pesquisa Educação Alfabetización Grupos de investigación Educación Literacy Research groups Education |
topic |
Alfabetização Grupos de pesquisa Educação Alfabetización Grupos de investigación Educación Literacy Research groups Education |
description |
In this work, we sought to identify and characterize the Brazilian literacy research groups that thematicalize the process of initial teaching and learning of reading and writing. Data were collected from the page of the National Council of Scientific and Technological Development (CNPq), from the term "literacy", without temporal cut. Next, group page analysis, tabulation and analysis of the results were performed. 95 research groups were identified that study literacy, most of which are located in the Southeast of the Country. Literacy has become an object of research through different thematic approaches. Literacy is present in different fields and areas of knowledge, revealing its interdisciplinary character and its appropriation to the understanding of phenomena of different orders. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502 10.18593/r.v44i3.20502 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v44i3.20502 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502/13872 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502/13873 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-26 Roteiro; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Roteiro; 1-26 Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-26 Roteiro; v. 44 n. 3 (2019): Roteiro; 1-26 Roteiro; Vol. 44 N.º 3 (2019): Roteiro; 1-26 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v44i3 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220531061948416 |