From families at school to schooling at home: notes on a current debate

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Maria Eulina Pessoa de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23222
Resumo: Based on bibliographical and documentary research, this text examines contexts, concepts and discourse involved in the debate of “school without party” and “homeschooling” policy calls, both of which mistake the educational functions of families and schools and attack the meaning of public education and the teaching profession. In order to put forth these arguments, at the core of family-school relations and the emergence of recent neo-conservative and neoliberal trends, it updates the related federal legislative projects, analyses the latest drafts’ texts, and reviews recent academic literature. It concludes that, while the first project is an attempt to control schools’ curricula and teachers’ actions by a group of families, the latter intends to legitimize children evasion from the public space of schools, ignoring the teaching profession. This last point is illustrated by the debate among internet users upon the launch of the most recent homeschooling project.
id UNOESC-3_9b16f77fadaa6b6cf8fad5edae3882bf
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23222
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling From families at school to schooling at home: notes on a current debateDe la familia en la escuela a la escuela en el hogar: apuntes sobre una controversiaDa família na escola à escola no lar: notas sobre uma polêmica em cursoEscola sem partidoEducação domiciliarRelações escola–famíliaEducação públicaProfissionalidade docente“Escuela sin partido”Educación en el hogarRelaciones escuela–familiaEducación públicaProfesionalidad de la enseñanza“School without party”HomeschoolingFamily–school relationsPublic educationTeaching professionBased on bibliographical and documentary research, this text examines contexts, concepts and discourse involved in the debate of “school without party” and “homeschooling” policy calls, both of which mistake the educational functions of families and schools and attack the meaning of public education and the teaching profession. In order to put forth these arguments, at the core of family-school relations and the emergence of recent neo-conservative and neoliberal trends, it updates the related federal legislative projects, analyses the latest drafts’ texts, and reviews recent academic literature. It concludes that, while the first project is an attempt to control schools’ curricula and teachers’ actions by a group of families, the latter intends to legitimize children evasion from the public space of schools, ignoring the teaching profession. This last point is illustrated by the debate among internet users upon the launch of the most recent homeschooling project.Con base en investigación bibliográfica y documental, el texto examina contextos, conceptos y discursos involucrados en el debate de dos proyectos "escuela sin partido" e "educación en el hogar", que confunden las funciones educativas de la familia y de la escuela y dañan el significado de la educación pública y la profesionalidad de la enseñanza. Para aclarar esos argumentos, en el marco de las relaciones familia-escuela y del surgimiento reciente de tendencias neoconservadoras y neoliberales, actualiza el movimiento de los proyectos en la legislatura federal, analiza sus últimas versiones y revisa literatura académica reciente. Señala mientras el primer proyecto es un intento de control del currículum escolar y de la enseñanza por un grupo de familias, el segundo proyecto pretende legitimar la deserción de los niños del espacio público de la escuela para recibir toda la formación en el ámbito familiar, ignorando la profesionalidad docente. Ese último punto es ilustrado en el debate de internautas cuando se presentó el último proyecto de educación en el hogar.Com base em pesquisa bibliográfica e documental, o texto examina contextos, conceitos e discursos envolvidos no debate dos projetos “escola sem partido” e “educação domiciliar”, que confundem as funções educativas da família e da escola e atentam contra o sentido da educação pública e a profissionalidade docente. Para explicitar esses argumentos, no marco das relações família-escola e da emergência de recentes tendências neoconservadoras e neoliberais, atualiza a movimentação dos projetos no legislativo federal, analisa os textos das últimas versões e revisa literatura acadêmica recente. Constata que enquanto o primeiro projeto é uma tentativa de controle do currículo escolar e da atuação docente por um grupo de famílias, o segundo pretende legitimar a evasão das crianças do espaço público da escola para receberem toda educação em casa, ignorando a profissionalidade docente. Este último ponto é ilustrado pelo debate entre internautas quando do lançamento do mais recente projeto de educação domiciliar.Universidade do Oeste de Santa Catarina2020-06-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2322210.18593/r.v45i0.23222Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-28Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-28Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-28Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-28Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-282177-60590104-431110.18593/r.v45i0reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23222/14296https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23222/15685Copyright (c) 2020 Maria Eulina Pessoa de Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess Carvalho, Maria Eulina Pessoa de2020-10-16T21:56:07Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23222Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2020-10-16T21:56:07Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv From families at school to schooling at home: notes on a current debate
De la familia en la escuela a la escuela en el hogar: apuntes sobre una controversia
Da família na escola à escola no lar: notas sobre uma polêmica em curso
title From families at school to schooling at home: notes on a current debate
spellingShingle From families at school to schooling at home: notes on a current debate
Carvalho, Maria Eulina Pessoa de
Escola sem partido
Educação domiciliar
Relações escola–família
Educação pública
Profissionalidade docente
“Escuela sin partido”
Educación en el hogar
Relaciones escuela–familia
Educación pública
Profesionalidad de la enseñanza
“School without party”
Homeschooling
Family–school relations
Public education
Teaching profession
title_short From families at school to schooling at home: notes on a current debate
title_full From families at school to schooling at home: notes on a current debate
title_fullStr From families at school to schooling at home: notes on a current debate
title_full_unstemmed From families at school to schooling at home: notes on a current debate
title_sort From families at school to schooling at home: notes on a current debate
author Carvalho, Maria Eulina Pessoa de
author_facet Carvalho, Maria Eulina Pessoa de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Maria Eulina Pessoa de
dc.subject.por.fl_str_mv Escola sem partido
Educação domiciliar
Relações escola–família
Educação pública
Profissionalidade docente
“Escuela sin partido”
Educación en el hogar
Relaciones escuela–familia
Educación pública
Profesionalidad de la enseñanza
“School without party”
Homeschooling
Family–school relations
Public education
Teaching profession
topic Escola sem partido
Educação domiciliar
Relações escola–família
Educação pública
Profissionalidade docente
“Escuela sin partido”
Educación en el hogar
Relaciones escuela–familia
Educación pública
Profesionalidad de la enseñanza
“School without party”
Homeschooling
Family–school relations
Public education
Teaching profession
description Based on bibliographical and documentary research, this text examines contexts, concepts and discourse involved in the debate of “school without party” and “homeschooling” policy calls, both of which mistake the educational functions of families and schools and attack the meaning of public education and the teaching profession. In order to put forth these arguments, at the core of family-school relations and the emergence of recent neo-conservative and neoliberal trends, it updates the related federal legislative projects, analyses the latest drafts’ texts, and reviews recent academic literature. It concludes that, while the first project is an attempt to control schools’ curricula and teachers’ actions by a group of families, the latter intends to legitimize children evasion from the public space of schools, ignoring the teaching profession. This last point is illustrated by the debate among internet users upon the launch of the most recent homeschooling project.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23222
10.18593/r.v45i0.23222
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23222
identifier_str_mv 10.18593/r.v45i0.23222
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23222/14296
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23222/15685
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Maria Eulina Pessoa de Carvalho
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Maria Eulina Pessoa de Carvalho
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-28
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-28
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-28
Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-28
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-28
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v45i0
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531211894784