Public policy and integral education in Brazil: from national developmentalism to neo-developmentalism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Magda Cruz dos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Gonçalves, Leonardo Dorneles, Paludo, Conceição
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16422
Resumo: To demonstrate the contradictions of the main policies of integral education in the public school of Basic Education and to problematize their relations with the development of capitalism in Brazil they were the central objectives of this study. In order to do so, we analyze the intentionalities of the policies of integral education of the last years, supported by bibliographical research on the history of integral education in Brazilian educational policies, in dialogue with authors such as Falleiros, Pronko and Oliveira (2010), Shiroma, Moraes and Evangelista (2000), Frigotto (2000) and Cavaliere (2010). According to the intention of analyzing the conceptions of integral education in the so-called neodevelopmental model, we resorted to the first version of the Program: Mais Educação, which launched in 2007, lasted until 2016. The studies carried out allow us to analyze the politics of integral education in Brazil as an instrument that plays different roles in each historical period. However, it has become effective in relation to the objectives presented by the different forms of capitalist sociability and radically distancing itself from the historical, theoretical and practical that support integral education in the anti-capitalist perspective and human emancipation.
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In order to do so, we analyze the intentionalities of the policies of integral education of the last years, supported by bibliographical research on the history of integral education in Brazilian educational policies, in dialogue with authors such as Falleiros, Pronko and Oliveira (2010), Shiroma, Moraes and Evangelista (2000), Frigotto (2000) and Cavaliere (2010). According to the intention of analyzing the conceptions of integral education in the so-called neodevelopmental model, we resorted to the first version of the Program: Mais Educação, which launched in 2007, lasted until 2016. The studies carried out allow us to analyze the politics of integral education in Brazil as an instrument that plays different roles in each historical period. However, it has become effective in relation to the objectives presented by the different forms of capitalist sociability and radically distancing itself from the historical, theoretical and practical that support integral education in the anti-capitalist perspective and human emancipation.Evidenciar las contradicciones de las principales políticas de educación integral en la escuela pública de Educación Básica y problematizar sus relaciones con el desarrollo del capitalismo en Brasil fueron los objetivos centrales del estudio. Para estos fines, realizamos el análisis sobre las intencionalidades de las políticas de educación integral de los últimos años, respaldada por una investigación bibliográfica sobre la historia de la educación integral en las políticas educacionales brasileñas, en diálogo con autores como Falleiros, Pronko y Oliveira (2010), Shiroma, Moraes y Evangelista (2000), Frigotto (2000) y Cavaliere (2010). Con la intencionalidad en de analizar las concepciones de educación integral en el llamado modelo neodesarrollista, recurrimos a la primera versión del “Programa Mais Educação” que, lanzada en 2007, vigoró hacia 2016. Los estudios realizados permiten analizar la política de educación integral en Brasil como un instrumento que cumple papeles distintos en cada periodo histórico, pero que tiene se concretado en la relación con los objetivos planteados por las diferentes formas de sociabilidad capitalista, distanciándose radicalmente de los referenciales históricos, teóricos y prácticos que sostienen la educación integral en la perspectiva anticapitalista y de la emancipación humana.Evidenciar as contradições das principais políticas de educação integral na escola pública de Educação Básica e problematizar suas relações com o desenvolvimento do capitalismo no Brasil foram os objetivos centrais neste estudo. Para tanto, realizamos a análise sobre as intencionalidades das políticas de educação integral dos últimos anos, respaldada por pesquisa bibliográfica sobre a história da educação integral nas políticas educacionais brasileiras, em diálogo com autores como Falleiros, Pronko e Oliveira (2010), Shiroma, Moraes e Evangelista (2000), Frigotto (2000) e Cavaliere (2010). Com a intencionalidade de analisar as concepções de educação integral no chamado modelo neodesenvolvimentista, recorremos à primeira versão do Programa Mais Educação que, lançada em 2007, vigorou até 2016. Os estudos efetivados permitem analisar a política de educação integral no Brasil como um instrumento que cumpre papéis distintos em cada período histórico, mas que tem se efetivado na relação com os objetivos apresentados pelas diferentes formas de sociabilidade capitalista, distanciando-se radicalmente dos referenciais históricos, teóricos e práticos que sustentam a educação integral na perspectiva anticapitalista e da emancipação humana.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1642210.18593/r.v43i3.16422Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1027-1050Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1027-1050Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1027-1050Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1027-1050Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1027-10502177-60590104-431110.18593/r.v43i3reponame:Roteiro (Joaçaba. 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