The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Possa, Leandra Bôer
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Bragamonte, Patrícia Luciene de Albuquerque
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091
Resumo: The intention of this paper is to show some threads that plot of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC). It is not in our intention to present or tell the truth about it, but to stress its effects. Methodologically the text consists of an essay of thought that uses the analysis of discourses as a mean of arguing. With the foucaultino appropriation procedure, we analyze the conditions in which discourse occurs in the production of a system, as they appear in the rituals of the word and in the plans of social appropriation of the discourse. The synthesis of argumentation: the PNAIC is a program-effect of neoliberal policies in education, which are the extension of the economic and social development of neoliberalism designed by international organizations in education.
id UNOESC-3_a52ac32435ca79208ca1bd03eb92ab74
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13091
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in BrazilEfectos de las politicas internacionais y la emergencia del PNAIC – PACTO en BrasilEfeitos das políticas internacionais e a emergência do PNAIC – PACTO no BrasilPolíticas de educaçãoOrganismos internacionaisPacto Nacional pela Alfabetização na Idade CertaPolíticas de educaciónOrganizaciones internacionalesPacto Nacional para la Educación en la Edad CiertaEducation policiesInternational organizationsNational Pact for Literacy in the Right AgeThe intention of this paper is to show some threads that plot of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC). It is not in our intention to present or tell the truth about it, but to stress its effects. Methodologically the text consists of an essay of thought that uses the analysis of discourses as a mean of arguing. With the foucaultino appropriation procedure, we analyze the conditions in which discourse occurs in the production of a system, as they appear in the rituals of the word and in the plans of social appropriation of the discourse. The synthesis of argumentation: the PNAIC is a program-effect of neoliberal policies in education, which are the extension of the economic and social development of neoliberalism designed by international organizations in education.La intención del texto es mostrar algunas líneas con las cuales se cosen el Pacto Nacional para la Educación en la Edad Cierta (PNAIC). No es nuestra intensión presentar o decir la verdad sobre ello, más entenderlo como efecto. Metodológicamente este ensayo pone en uso el análisis de los discursos foucaultianos para la construcción argumentativa. Con el procedimiento de apropiación hacemos las analices de las condiciones del discurso en la producción de un sistema en los rituales de la palabra y en los planes de apropiación social. La síntesis de la argumentación: el PNAIC es un programa-efecto de las políticas neoliberales en la educación, que son la extensión de lo desarrollo económico y social del neoliberalismo diseñado por organizaciones internacionales en la educación.No artigo busca-se mostrar alguns fios que tramam o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC). Não apresentamos nem dizemos uma verdade sobre ele, buscamos identificá-lo como efeito. Metodologicamente este estudo se utiliza da análise do discurso foucaultiano como meio de produzir argumentações a partir do procedimento de apropriação dos enunciados, que são tomados em suas condições de funcionamento, produzindo um sistema para os rituais da palavra e para os planos de apropriação social do discurso. Apresentamos, a partir da análise, uma síntese argumentativa: o PNAIC como um programa-efeito das políticas neoliberais em educação, movimentadas para desenvolvimento econômico e social do neoliberalismo projetado pelos organismos internacionais na educação.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1309110.18593/r.v43i1.13091Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-1842177-60590104-431110.18593/r.v43i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091/13657Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessPossa, Leandra BôerBragamonte, Patrícia Luciene de Albuquerque2019-11-18T17:26:35Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13091Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-18T17:26:35Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil
Efectos de las politicas internacionais y la emergencia del PNAIC – PACTO en Brasil
Efeitos das políticas internacionais e a emergência do PNAIC – PACTO no Brasil
title The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil
spellingShingle The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil
Possa, Leandra Bôer
Políticas de educação
Organismos internacionais
Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa
Políticas de educación
Organizaciones internacionales
Pacto Nacional para la Educación en la Edad Cierta
Education policies
International organizations
National Pact for Literacy in the Right Age
title_short The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil
title_full The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil
title_fullStr The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil
title_full_unstemmed The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil
title_sort The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil
author Possa, Leandra Bôer
author_facet Possa, Leandra Bôer
Bragamonte, Patrícia Luciene de Albuquerque
author_role author
author2 Bragamonte, Patrícia Luciene de Albuquerque
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Possa, Leandra Bôer
Bragamonte, Patrícia Luciene de Albuquerque
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas de educação
Organismos internacionais
Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa
Políticas de educación
Organizaciones internacionales
Pacto Nacional para la Educación en la Edad Cierta
Education policies
International organizations
National Pact for Literacy in the Right Age
topic Políticas de educação
Organismos internacionais
Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa
Políticas de educación
Organizaciones internacionales
Pacto Nacional para la Educación en la Edad Cierta
Education policies
International organizations
National Pact for Literacy in the Right Age
description The intention of this paper is to show some threads that plot of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC). It is not in our intention to present or tell the truth about it, but to stress its effects. Methodologically the text consists of an essay of thought that uses the analysis of discourses as a mean of arguing. With the foucaultino appropriation procedure, we analyze the conditions in which discourse occurs in the production of a system, as they appear in the rituals of the word and in the plans of social appropriation of the discourse. The synthesis of argumentation: the PNAIC is a program-effect of neoliberal policies in education, which are the extension of the economic and social development of neoliberalism designed by international organizations in education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091
10.18593/r.v43i1.13091
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091
identifier_str_mv 10.18593/r.v43i1.13091
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091/13657
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184
Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184
Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184
Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184
Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43i1
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530153881600