The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091 |
Resumo: | The intention of this paper is to show some threads that plot of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC). It is not in our intention to present or tell the truth about it, but to stress its effects. Methodologically the text consists of an essay of thought that uses the analysis of discourses as a mean of arguing. With the foucaultino appropriation procedure, we analyze the conditions in which discourse occurs in the production of a system, as they appear in the rituals of the word and in the plans of social appropriation of the discourse. The synthesis of argumentation: the PNAIC is a program-effect of neoliberal policies in education, which are the extension of the economic and social development of neoliberalism designed by international organizations in education. |
id |
UNOESC-3_a52ac32435ca79208ca1bd03eb92ab74 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13091 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in BrazilEfectos de las politicas internacionais y la emergencia del PNAIC – PACTO en BrasilEfeitos das políticas internacionais e a emergência do PNAIC – PACTO no BrasilPolíticas de educaçãoOrganismos internacionaisPacto Nacional pela Alfabetização na Idade CertaPolíticas de educaciónOrganizaciones internacionalesPacto Nacional para la Educación en la Edad CiertaEducation policiesInternational organizationsNational Pact for Literacy in the Right AgeThe intention of this paper is to show some threads that plot of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC). It is not in our intention to present or tell the truth about it, but to stress its effects. Methodologically the text consists of an essay of thought that uses the analysis of discourses as a mean of arguing. With the foucaultino appropriation procedure, we analyze the conditions in which discourse occurs in the production of a system, as they appear in the rituals of the word and in the plans of social appropriation of the discourse. The synthesis of argumentation: the PNAIC is a program-effect of neoliberal policies in education, which are the extension of the economic and social development of neoliberalism designed by international organizations in education.La intención del texto es mostrar algunas líneas con las cuales se cosen el Pacto Nacional para la Educación en la Edad Cierta (PNAIC). No es nuestra intensión presentar o decir la verdad sobre ello, más entenderlo como efecto. Metodológicamente este ensayo pone en uso el análisis de los discursos foucaultianos para la construcción argumentativa. Con el procedimiento de apropiación hacemos las analices de las condiciones del discurso en la producción de un sistema en los rituales de la palabra y en los planes de apropiación social. La síntesis de la argumentación: el PNAIC es un programa-efecto de las políticas neoliberales en la educación, que son la extensión de lo desarrollo económico y social del neoliberalismo diseñado por organizaciones internacionales en la educación.No artigo busca-se mostrar alguns fios que tramam o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC). Não apresentamos nem dizemos uma verdade sobre ele, buscamos identificá-lo como efeito. Metodologicamente este estudo se utiliza da análise do discurso foucaultiano como meio de produzir argumentações a partir do procedimento de apropriação dos enunciados, que são tomados em suas condições de funcionamento, produzindo um sistema para os rituais da palavra e para os planos de apropriação social do discurso. Apresentamos, a partir da análise, uma síntese argumentativa: o PNAIC como um programa-efeito das políticas neoliberais em educação, movimentadas para desenvolvimento econômico e social do neoliberalismo projetado pelos organismos internacionais na educação.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1309110.18593/r.v43i1.13091Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-1842177-60590104-431110.18593/r.v43i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091/13657Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessPossa, Leandra BôerBragamonte, Patrícia Luciene de Albuquerque2019-11-18T17:26:35Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13091Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-18T17:26:35Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil Efectos de las politicas internacionais y la emergencia del PNAIC – PACTO en Brasil Efeitos das políticas internacionais e a emergência do PNAIC – PACTO no Brasil |
title |
The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil |
spellingShingle |
The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil Possa, Leandra Bôer Políticas de educação Organismos internacionais Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa Políticas de educación Organizaciones internacionales Pacto Nacional para la Educación en la Edad Cierta Education policies International organizations National Pact for Literacy in the Right Age |
title_short |
The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil |
title_full |
The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil |
title_fullStr |
The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil |
title_full_unstemmed |
The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil |
title_sort |
The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil |
author |
Possa, Leandra Bôer |
author_facet |
Possa, Leandra Bôer Bragamonte, Patrícia Luciene de Albuquerque |
author_role |
author |
author2 |
Bragamonte, Patrícia Luciene de Albuquerque |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Possa, Leandra Bôer Bragamonte, Patrícia Luciene de Albuquerque |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas de educação Organismos internacionais Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa Políticas de educación Organizaciones internacionales Pacto Nacional para la Educación en la Edad Cierta Education policies International organizations National Pact for Literacy in the Right Age |
topic |
Políticas de educação Organismos internacionais Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa Políticas de educación Organizaciones internacionales Pacto Nacional para la Educación en la Edad Cierta Education policies International organizations National Pact for Literacy in the Right Age |
description |
The intention of this paper is to show some threads that plot of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC). It is not in our intention to present or tell the truth about it, but to stress its effects. Methodologically the text consists of an essay of thought that uses the analysis of discourses as a mean of arguing. With the foucaultino appropriation procedure, we analyze the conditions in which discourse occurs in the production of a system, as they appear in the rituals of the word and in the plans of social appropriation of the discourse. The synthesis of argumentation: the PNAIC is a program-effect of neoliberal policies in education, which are the extension of the economic and social development of neoliberalism designed by international organizations in education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091 10.18593/r.v43i1.13091 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v43i1.13091 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091/13657 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184 Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184 Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184 Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184 Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 155-184 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v43i1 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530153881600 |