Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tozoni-reis, Marília Freitas De Campos [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.38112
http://hdl.handle.net/11449/114282
Resumo: Among the strategies taken by environmental education at primary and secondary schools (basic schooling) in Brazil there is the need to think of its insertion through school curricula. This is linked to teacher education, among others. According to the LDB (National Educational Bases and Guidelines Law, n. 9.394/96) that kind of education must happen in higher levels. Considering that those teachers are trained especially during teaching degree courses, this article aims to problematize the initial undergraduate education of teachers and to reflect on their role in environmental education at basic schools. It talks about the curricular insertion of environmental education under the perspective of full human development and teachers' training as protagonist environmental educators of this process. Taking the Historical-Critical Pedagogy as reference, which considers that the role of schools is to systematize the knowledge elaborated by the culture, the article also brings to light some analysis on the basic school teacher educational policy in teaching degree courses.
id UNSP_06c485d21cda225d28f9ca067c6730dd
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114282
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessáriasEnvironmental Education in school education, human formation and teacher education: required connexionseducação ambiental escolarcurrículos escolaresformação de professoresschool environmental educationschool curriculateacher educationAmong the strategies taken by environmental education at primary and secondary schools (basic schooling) in Brazil there is the need to think of its insertion through school curricula. This is linked to teacher education, among others. According to the LDB (National Educational Bases and Guidelines Law, n. 9.394/96) that kind of education must happen in higher levels. Considering that those teachers are trained especially during teaching degree courses, this article aims to problematize the initial undergraduate education of teachers and to reflect on their role in environmental education at basic schools. It talks about the curricular insertion of environmental education under the perspective of full human development and teachers' training as protagonist environmental educators of this process. Taking the Historical-Critical Pedagogy as reference, which considers that the role of schools is to systematize the knowledge elaborated by the culture, the article also brings to light some analysis on the basic school teacher educational policy in teaching degree courses.Dentre as estratégias da educação ambiental nas escolas de educação básica no Brasil está a necessidade de pensarmos sua inserção através dos currículos escolares. Isso nos remete, entre outras, à questão da formação dos professores. Essa formação, segundo a LDB (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei nº 9.394/96), deve ser realizada em nível superior. Considerando-se que esses professores são formados principalmente nos cursos de licenciatura, este artigo tem como objetivo problematizar a formação inicial de professores no ensino superior, refletindo sobre seu papel na educação ambiental na educação básica. Trata da inserção curricular da educação ambiental na perspectiva de formação humana plena e a formação dos professores como educadores ambientais como protagonistas deste processo. Tendo como referência a Pedagogia Histórico-Crítica, que defende que o papel da escola é a sistematização dos saberes elaborados pela cultura, o artigo traz também algumas análises da política de formação de professores da educação básica nos cursos de Licenciatura.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Educação do Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Educação do Instituto de BiociênciasSetor de Educação da Universidade Federal do ParanáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Tozoni-reis, Marília Freitas De Campos [UNESP]Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]2015-02-02T12:39:24Z2015-02-02T12:39:24Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article145-162application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.38112Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. spe3, p. 145-162, 2014.0104-4060http://hdl.handle.net/11449/11428210.1590/0104-4060.38112S0104-40602014000700010S0104-40602014000700010.pdf2431034310174335SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducar em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-25T06:30:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114282Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-25T06:30:54Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias
Environmental Education in school education, human formation and teacher education: required connexions
title Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias
spellingShingle Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias
Tozoni-reis, Marília Freitas De Campos [UNESP]
educação ambiental escolar
currículos escolares
formação de professores
school environmental education
school curricula
teacher education
title_short Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias
title_full Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias
title_fullStr Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias
title_full_unstemmed Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias
title_sort Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias
author Tozoni-reis, Marília Freitas De Campos [UNESP]
author_facet Tozoni-reis, Marília Freitas De Campos [UNESP]
Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
author_role author
author2 Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Tozoni-reis, Marília Freitas De Campos [UNESP]
Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv educação ambiental escolar
currículos escolares
formação de professores
school environmental education
school curricula
teacher education
topic educação ambiental escolar
currículos escolares
formação de professores
school environmental education
school curricula
teacher education
description Among the strategies taken by environmental education at primary and secondary schools (basic schooling) in Brazil there is the need to think of its insertion through school curricula. This is linked to teacher education, among others. According to the LDB (National Educational Bases and Guidelines Law, n. 9.394/96) that kind of education must happen in higher levels. Considering that those teachers are trained especially during teaching degree courses, this article aims to problematize the initial undergraduate education of teachers and to reflect on their role in environmental education at basic schools. It talks about the curricular insertion of environmental education under the perspective of full human development and teachers' training as protagonist environmental educators of this process. Taking the Historical-Critical Pedagogy as reference, which considers that the role of schools is to systematize the knowledge elaborated by the culture, the article also brings to light some analysis on the basic school teacher educational policy in teaching degree courses.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-02T12:39:24Z
2015-02-02T12:39:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.38112
Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. spe3, p. 145-162, 2014.
0104-4060
http://hdl.handle.net/11449/114282
10.1590/0104-4060.38112
S0104-40602014000700010
S0104-40602014000700010.pdf
2431034310174335
url http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.38112
http://hdl.handle.net/11449/114282
identifier_str_mv Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. spe3, p. 145-162, 2014.
0104-4060
10.1590/0104-4060.38112
S0104-40602014000700010
S0104-40602014000700010.pdf
2431034310174335
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educar em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 145-162
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965721498746880