Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.38112 http://hdl.handle.net/11449/114282 |
Resumo: | Among the strategies taken by environmental education at primary and secondary schools (basic schooling) in Brazil there is the need to think of its insertion through school curricula. This is linked to teacher education, among others. According to the LDB (National Educational Bases and Guidelines Law, n. 9.394/96) that kind of education must happen in higher levels. Considering that those teachers are trained especially during teaching degree courses, this article aims to problematize the initial undergraduate education of teachers and to reflect on their role in environmental education at basic schools. It talks about the curricular insertion of environmental education under the perspective of full human development and teachers' training as protagonist environmental educators of this process. Taking the Historical-Critical Pedagogy as reference, which considers that the role of schools is to systematize the knowledge elaborated by the culture, the article also brings to light some analysis on the basic school teacher educational policy in teaching degree courses. |
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Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessáriasEnvironmental Education in school education, human formation and teacher education: required connexionseducação ambiental escolarcurrículos escolaresformação de professoresschool environmental educationschool curriculateacher educationAmong the strategies taken by environmental education at primary and secondary schools (basic schooling) in Brazil there is the need to think of its insertion through school curricula. This is linked to teacher education, among others. According to the LDB (National Educational Bases and Guidelines Law, n. 9.394/96) that kind of education must happen in higher levels. Considering that those teachers are trained especially during teaching degree courses, this article aims to problematize the initial undergraduate education of teachers and to reflect on their role in environmental education at basic schools. It talks about the curricular insertion of environmental education under the perspective of full human development and teachers' training as protagonist environmental educators of this process. Taking the Historical-Critical Pedagogy as reference, which considers that the role of schools is to systematize the knowledge elaborated by the culture, the article also brings to light some analysis on the basic school teacher educational policy in teaching degree courses.Dentre as estratégias da educação ambiental nas escolas de educação básica no Brasil está a necessidade de pensarmos sua inserção através dos currículos escolares. Isso nos remete, entre outras, à questão da formação dos professores. Essa formação, segundo a LDB (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei nº 9.394/96), deve ser realizada em nível superior. Considerando-se que esses professores são formados principalmente nos cursos de licenciatura, este artigo tem como objetivo problematizar a formação inicial de professores no ensino superior, refletindo sobre seu papel na educação ambiental na educação básica. Trata da inserção curricular da educação ambiental na perspectiva de formação humana plena e a formação dos professores como educadores ambientais como protagonistas deste processo. Tendo como referência a Pedagogia Histórico-Crítica, que defende que o papel da escola é a sistematização dos saberes elaborados pela cultura, o artigo traz também algumas análises da política de formação de professores da educação básica nos cursos de Licenciatura.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Educação do Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Educação do Instituto de BiociênciasSetor de Educação da Universidade Federal do ParanáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Tozoni-reis, Marília Freitas De Campos [UNESP]Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]2015-02-02T12:39:24Z2015-02-02T12:39:24Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article145-162application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.38112Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. spe3, p. 145-162, 2014.0104-4060http://hdl.handle.net/11449/11428210.1590/0104-4060.38112S0104-40602014000700010S0104-40602014000700010.pdf2431034310174335SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducar em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-25T06:30:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114282Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:54:51.614922Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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