Tecnologias digitais em educação matemática: uma análise das pesquisas do GPIMEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goncalves, Gean Carlos Rodrigues
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/215253
Resumo: Studying mathematics has never been very attractive among students, except for those who dream of pursuing a career in the Exact Sciences. With this in mind, many researchers have sought, at various times in history, a way to teach mathematics in a way that appeals to the student; many of them sought as a solution the use of digital technologies, as is the case with GPIMEM researchers. However, this group's research goes beyond the use of technology in the classroom, and also discusses the ways in which it could enter the classroom environment, public incentive policies, teacher education, among other topics, related to teaching and learning mediated by digital technologies. In this paper we seek to understand, by analyzing publications by members of this group, how technologies have emerged in the context of teaching and learning and how they influence the way students learn and the way teachers teach. Following the qualitative research methodology, in a hermeneutic study, we sought to expose the group's conception of the use of Digital Technology in education, considering the problems faced and the declared benefits
id UNSP_0b3f3ff6277f4aa288c4236976d51299
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/215253
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Tecnologias digitais em educação matemática: uma análise das pesquisas do GPIMEMDigital technologies in mathematics education: an analysis of GPIMEM researchMathematics educationDigital technologyPhenomenologyEducação matemáticaTecnologias digitaisFenomenologiaMatemática - Estudo e ensinoTecnologia educacionalInovações educacionaisStudying mathematics has never been very attractive among students, except for those who dream of pursuing a career in the Exact Sciences. With this in mind, many researchers have sought, at various times in history, a way to teach mathematics in a way that appeals to the student; many of them sought as a solution the use of digital technologies, as is the case with GPIMEM researchers. However, this group's research goes beyond the use of technology in the classroom, and also discusses the ways in which it could enter the classroom environment, public incentive policies, teacher education, among other topics, related to teaching and learning mediated by digital technologies. In this paper we seek to understand, by analyzing publications by members of this group, how technologies have emerged in the context of teaching and learning and how they influence the way students learn and the way teachers teach. Following the qualitative research methodology, in a hermeneutic study, we sought to expose the group's conception of the use of Digital Technology in education, considering the problems faced and the declared benefitsEstudar matemática nunca foi algo muito atrativo entre os estudantes, além daqueles que sonham em seguir carreira na área das Ciências Exatas. Tendo isso em vista, muitos pesquisadores buscaram, em diversos momentos da história, um modo de ensinar matemática de forma que fosse atrativo ao aluno; muitos deles buscaram como solução o uso de tecnologias digitais, como é o caso dos pesquisadores do GPIMEM. No entanto, as pesquisas desse grupo vão além das questões de uso das tecnologias em sala de aula, discutindo também os modos pelos quais ela poderia adentrar o ambiente da sala de aula, as políticas públicas de incentivo, a formação de professores, dentre outros temas relacionados ao ensino e a aprendizagem mediados pelas tecnologias digitais. Neste trabalho procuramos entender, analisando publicações de membros desse grupo, como as tecnologias foram surgindo no contexto de ensino e aprendizagem e como elas influenciam o modo de o aluno aprender e o modo do professor ensinar. Seguindo a metodologia de pesquisa qualitativa, em um estudo hermenêutico, procuramos expor a concepção do grupo acerca do uso das TD na educação, considerando os problemas enfrentados e os benefícios declarados.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Goncalves, Gean Carlos Rodrigues2021-11-26T15:39:46Z2021-11-26T15:39:46Z2019-12-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/215253porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-10-06T06:03:47Zoai:repositorio.unesp.br:11449/215253Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:09:15.271836Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Tecnologias digitais em educação matemática: uma análise das pesquisas do GPIMEM
Digital technologies in mathematics education: an analysis of GPIMEM research
title Tecnologias digitais em educação matemática: uma análise das pesquisas do GPIMEM
spellingShingle Tecnologias digitais em educação matemática: uma análise das pesquisas do GPIMEM
Goncalves, Gean Carlos Rodrigues
Mathematics education
Digital technology
Phenomenology
Educação matemática
Tecnologias digitais
Fenomenologia
Matemática - Estudo e ensino
Tecnologia educacional
Inovações educacionais
title_short Tecnologias digitais em educação matemática: uma análise das pesquisas do GPIMEM
title_full Tecnologias digitais em educação matemática: uma análise das pesquisas do GPIMEM
title_fullStr Tecnologias digitais em educação matemática: uma análise das pesquisas do GPIMEM
title_full_unstemmed Tecnologias digitais em educação matemática: uma análise das pesquisas do GPIMEM
title_sort Tecnologias digitais em educação matemática: uma análise das pesquisas do GPIMEM
author Goncalves, Gean Carlos Rodrigues
author_facet Goncalves, Gean Carlos Rodrigues
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Goncalves, Gean Carlos Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics education
Digital technology
Phenomenology
Educação matemática
Tecnologias digitais
Fenomenologia
Matemática - Estudo e ensino
Tecnologia educacional
Inovações educacionais
topic Mathematics education
Digital technology
Phenomenology
Educação matemática
Tecnologias digitais
Fenomenologia
Matemática - Estudo e ensino
Tecnologia educacional
Inovações educacionais
description Studying mathematics has never been very attractive among students, except for those who dream of pursuing a career in the Exact Sciences. With this in mind, many researchers have sought, at various times in history, a way to teach mathematics in a way that appeals to the student; many of them sought as a solution the use of digital technologies, as is the case with GPIMEM researchers. However, this group's research goes beyond the use of technology in the classroom, and also discusses the ways in which it could enter the classroom environment, public incentive policies, teacher education, among other topics, related to teaching and learning mediated by digital technologies. In this paper we seek to understand, by analyzing publications by members of this group, how technologies have emerged in the context of teaching and learning and how they influence the way students learn and the way teachers teach. Following the qualitative research methodology, in a hermeneutic study, we sought to expose the group's conception of the use of Digital Technology in education, considering the problems faced and the declared benefits
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-12
2021-11-26T15:39:46Z
2021-11-26T15:39:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/215253
url http://hdl.handle.net/11449/215253
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128323080945664