“I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3352 |
Resumo: | This text explains the learning of mathematics teachers who were willing to analyze classes in which they worked on triangle content with the GeoGebra software. The data discussed are an excerpt from a doctoral research and were produced in a group of three mathematics teachers from a public school. This group was constituted for the research, and the actions were carried out following the stages of the lesson study, which provides for the definition of themes, planning, implementation and discussion of classes. This clipping, it is exposed what was shown in the discussion of classes on classification of triangles and metric relations in the right triangle. The conduction of the research and the analysis of the data took place in a phenomenological posture. The results indicate that participation in the formation process led teachers to learn aspects related to communication in the classroom, their own practice and students' reasoning. |
id |
SBEM_MAT-1_da77956dba3c26f4b6f7e5d850924885 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3352 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
“I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra“Quiero un Triángulo del Tipo...”: Aprendizaje de profesores de matemáticas en un estudio de clase con GeoGebra“Quero um Triângulo do Tipo...”: aprendizagens de professores de matemática em um estudo de aula com o GeoGebraEducación Matemática FenomenologíaFormación de ProfesoresTecnologías DigitalesEducação MatemáticaFenomenologiaFormação de ProfessoresTecnologias DigitaisMathematics EducationPhenomenologyTeacher FormationDigital TechnologiesThis text explains the learning of mathematics teachers who were willing to analyze classes in which they worked on triangle content with the GeoGebra software. The data discussed are an excerpt from a doctoral research and were produced in a group of three mathematics teachers from a public school. This group was constituted for the research, and the actions were carried out following the stages of the lesson study, which provides for the definition of themes, planning, implementation and discussion of classes. This clipping, it is exposed what was shown in the discussion of classes on classification of triangles and metric relations in the right triangle. The conduction of the research and the analysis of the data took place in a phenomenological posture. The results indicate that participation in the formation process led teachers to learn aspects related to communication in the classroom, their own practice and students' reasoning.Este texto explica el aprendizaje de profesores de matemáticas que se dispusieron a analizar clases en las que trabajaban contenidos de triángulos con el software GeoGebra. Los datos discutidos son un extracto de una investigación doctoral y fueron producidos en un grupo de tres profesores de matemáticas de una escuela pública. Este grupo fue constituido para la investigación, y las acciones fueron realizadas siguiendo las etapas del estudio de clases, que contempla la definición de temas, planificación, implementación y discusión de las clases. En este extracto se expone lo mostrado en la discusión de clases sobre clasificación de triángulos y relaciones métricas en el triángulo rectángulo. La conducción de la investigación y el análisis de los datos se dieron en una postura fenomenológica. Los resultados indican que la participación en el proceso de formación llevó a los docentes a aprender aspectos relacionados con la comunicación en el aula, su propia práctica y el razonamiento de los estudiantes.Este texto explicita aprendizagens de professores de matemática que se dispuseram a analisar aulas nas quais trabalharam conteúdos de triângulos com o software GeoGebra. Os dados discutidos são um recorte de uma pesquisa de doutorado e foram produzidos em um grupo de três professores de matemática de uma escola pública. Esse grupo foi constituído para a pesquisa, e as ações foram realizadas seguindo as etapas do estudo de aula, que prevê a definição de temas, o planejamento, a realização e a discussão de aulas. Neste recorte, expõe-se o que se mostrou na discussão de aulas sobre classificação de triângulos e relações métricas no triângulo retângulo. A condução da pesquisa e a análise dos dados se deu em uma postura fenomenológica. Os resultados apontam que a participação no processo formativo levou os professores a aprenderem aspectos relativos à comunicação em sala de aula, à própria prática e ao raciocínio dos alunos.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/335210.37001/emr.v28i80.3352Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3352/2413https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCordeiro Batista, CarolinaMonteiro Paulo, Rosa2023-09-02T11:24:00Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3352Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-09-02T11:24Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra “Quiero un Triángulo del Tipo...”: Aprendizaje de profesores de matemáticas en un estudio de clase con GeoGebra “Quero um Triângulo do Tipo...”: aprendizagens de professores de matemática em um estudo de aula com o GeoGebra |
title |
“I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra |
spellingShingle |
“I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra Cordeiro Batista, Carolina Educación Matemática Fenomenología Formación de Profesores Tecnologías Digitales Educação Matemática Fenomenologia Formação de Professores Tecnologias Digitais Mathematics Education Phenomenology Teacher Formation Digital Technologies |
title_short |
“I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra |
title_full |
“I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra |
title_fullStr |
“I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra |
title_full_unstemmed |
“I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra |
title_sort |
“I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra |
author |
Cordeiro Batista, Carolina |
author_facet |
Cordeiro Batista, Carolina Monteiro Paulo, Rosa |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro Paulo, Rosa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cordeiro Batista, Carolina Monteiro Paulo, Rosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Matemática Fenomenología Formación de Profesores Tecnologías Digitales Educação Matemática Fenomenologia Formação de Professores Tecnologias Digitais Mathematics Education Phenomenology Teacher Formation Digital Technologies |
topic |
Educación Matemática Fenomenología Formación de Profesores Tecnologías Digitales Educação Matemática Fenomenologia Formação de Professores Tecnologias Digitais Mathematics Education Phenomenology Teacher Formation Digital Technologies |
description |
This text explains the learning of mathematics teachers who were willing to analyze classes in which they worked on triangle content with the GeoGebra software. The data discussed are an excerpt from a doctoral research and were produced in a group of three mathematics teachers from a public school. This group was constituted for the research, and the actions were carried out following the stages of the lesson study, which provides for the definition of themes, planning, implementation and discussion of classes. This clipping, it is exposed what was shown in the discussion of classes on classification of triangles and metric relations in the right triangle. The conduction of the research and the analysis of the data took place in a phenomenological posture. The results indicate that participation in the formation process led teachers to learn aspects related to communication in the classroom, their own practice and students' reasoning. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3352 10.37001/emr.v28i80.3352 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3352 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v28i80.3352 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3352/2413 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-15 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131557646336 |