“I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cordeiro Batista, Carolina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Monteiro Paulo, Rosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3352
Resumo: This text explains the learning of mathematics teachers who were willing to analyze classes in which they worked on triangle content with the GeoGebra software. The data discussed are an excerpt from a doctoral research and were produced in a group of three mathematics teachers from a public school. This group was constituted for the research, and the actions were carried out following the stages of the lesson study, which provides for the definition of themes, planning, implementation and discussion of classes. This clipping, it is exposed what was shown in the discussion of classes on classification of triangles and metric relations in the right triangle. The conduction of the research and the analysis of the data took place in a phenomenological posture. The results indicate that participation in the formation process led teachers to learn aspects related to communication in the classroom, their own practice and students' reasoning.
id SBEM_MAT-1_da77956dba3c26f4b6f7e5d850924885
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3352
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling “I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra“Quiero un Triángulo del Tipo...”: Aprendizaje de profesores de matemáticas en un estudio de clase con GeoGebra“Quero um Triângulo do Tipo...”: aprendizagens de professores de matemática em um estudo de aula com o GeoGebraEducación Matemática FenomenologíaFormación de ProfesoresTecnologías DigitalesEducação MatemáticaFenomenologiaFormação de ProfessoresTecnologias DigitaisMathematics EducationPhenomenologyTeacher FormationDigital TechnologiesThis text explains the learning of mathematics teachers who were willing to analyze classes in which they worked on triangle content with the GeoGebra software. The data discussed are an excerpt from a doctoral research and were produced in a group of three mathematics teachers from a public school. This group was constituted for the research, and the actions were carried out following the stages of the lesson study, which provides for the definition of themes, planning, implementation and discussion of classes. This clipping, it is exposed what was shown in the discussion of classes on classification of triangles and metric relations in the right triangle. The conduction of the research and the analysis of the data took place in a phenomenological posture. The results indicate that participation in the formation process led teachers to learn aspects related to communication in the classroom, their own practice and students' reasoning.Este texto explica el aprendizaje de profesores de matemáticas que se dispusieron a analizar clases en las que trabajaban contenidos de triángulos con el software GeoGebra. Los datos discutidos son un extracto de una investigación doctoral y fueron producidos en un grupo de tres profesores de matemáticas de una escuela pública. Este grupo fue constituido para la investigación, y las acciones fueron realizadas siguiendo las etapas del estudio de clases, que contempla la definición de temas, planificación, implementación y discusión de las clases. En este extracto se expone lo mostrado en la discusión de clases sobre clasificación de triángulos y relaciones métricas en el triángulo rectángulo. La conducción de la investigación y el análisis de los datos se dieron en una postura fenomenológica. Los resultados indican que la participación en el proceso de formación llevó a los docentes a aprender aspectos relacionados con la comunicación en el aula, su propia práctica y el razonamiento de los estudiantes.Este texto explicita aprendizagens de professores de matemática que se dispuseram a analisar aulas nas quais trabalharam conteúdos de triângulos com o software GeoGebra. Os dados discutidos são um recorte de uma pesquisa de doutorado e foram produzidos em um grupo de três professores de matemática de uma escola pública. Esse grupo foi constituído para a pesquisa, e as ações foram realizadas seguindo as etapas do estudo de aula, que prevê a definição de temas, o planejamento, a realização e a discussão de aulas. Neste recorte, expõe-se o que se mostrou na discussão de aulas sobre classificação de triângulos e relações métricas no triângulo retângulo. A condução da pesquisa e a análise dos dados se deu em uma postura fenomenológica. Os resultados apontam que a participação no processo formativo levou os professores a aprenderem aspectos relativos à comunicação em sala de aula, à própria prática e ao raciocínio dos alunos.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/335210.37001/emr.v28i80.3352Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3352/2413https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCordeiro Batista, CarolinaMonteiro Paulo, Rosa2023-09-02T11:24:00Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3352Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-09-02T11:24Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv “I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra
“Quiero un Triángulo del Tipo...”: Aprendizaje de profesores de matemáticas en un estudio de clase con GeoGebra
“Quero um Triângulo do Tipo...”: aprendizagens de professores de matemática em um estudo de aula com o GeoGebra
title “I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra
spellingShingle “I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra
Cordeiro Batista, Carolina
Educación Matemática
Fenomenología
Formación de Profesores
Tecnologías Digitales
Educação Matemática
Fenomenologia
Formação de Professores
Tecnologias Digitais
Mathematics Education
Phenomenology
Teacher Formation
Digital Technologies
title_short “I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra
title_full “I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra
title_fullStr “I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra
title_full_unstemmed “I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra
title_sort “I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra
author Cordeiro Batista, Carolina
author_facet Cordeiro Batista, Carolina
Monteiro Paulo, Rosa
author_role author
author2 Monteiro Paulo, Rosa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cordeiro Batista, Carolina
Monteiro Paulo, Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv Educación Matemática
Fenomenología
Formación de Profesores
Tecnologías Digitales
Educação Matemática
Fenomenologia
Formação de Professores
Tecnologias Digitais
Mathematics Education
Phenomenology
Teacher Formation
Digital Technologies
topic Educación Matemática
Fenomenología
Formación de Profesores
Tecnologías Digitales
Educação Matemática
Fenomenologia
Formação de Professores
Tecnologias Digitais
Mathematics Education
Phenomenology
Teacher Formation
Digital Technologies
description This text explains the learning of mathematics teachers who were willing to analyze classes in which they worked on triangle content with the GeoGebra software. The data discussed are an excerpt from a doctoral research and were produced in a group of three mathematics teachers from a public school. This group was constituted for the research, and the actions were carried out following the stages of the lesson study, which provides for the definition of themes, planning, implementation and discussion of classes. This clipping, it is exposed what was shown in the discussion of classes on classification of triangles and metric relations in the right triangle. The conduction of the research and the analysis of the data took place in a phenomenological posture. The results indicate that participation in the formation process led teachers to learn aspects related to communication in the classroom, their own practice and students' reasoning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3352
10.37001/emr.v28i80.3352
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3352
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i80.3352
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3352/2413
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-15
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131557646336