A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.unimar.br/biblioteca/publicacoes/pub/estudos.html http://hdl.handle.net/11449/126868 |
Resumo: | Respect for differences is one of the most important subjects in debate in the Brazilian and World society today. It’s consensus that diversity education is very important to make humanity fairer and more equal. In this context, it’s necessary to separate real pedagogic actions from political demagogy. So, our objective in this paper is to enrich this discussion with the results of our project “Perspectives of teachers about the inclusion of special students in Programa UNESP de Educação de Jovens e Adultos”. These results will demonstrate a good example of inclusive education and will prove the inadequacy of training in special education offered to Brazilian university students. In our opinion, it’s impossible to believe in diversity education without appropriate training in inclusive education because this work requires accommodation of social, political, physical, religious, cognitive and cultural differences and this demands a skilled professional in all teaching methods. |
id |
UNSP_0bbcb4585aecc5cfe6bffbf5bbd2ebc1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/126868 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileiraInclusive teachers formation: a challenge for brazilian educationSpecial studentsDiversity educationInclusive educationTeacher formationRespect for differencesEducação inclusivaFormação de professoresEducação de jovens e adultosPolítica educacionalPolíticas públicasRespect for differences is one of the most important subjects in debate in the Brazilian and World society today. It’s consensus that diversity education is very important to make humanity fairer and more equal. In this context, it’s necessary to separate real pedagogic actions from political demagogy. So, our objective in this paper is to enrich this discussion with the results of our project “Perspectives of teachers about the inclusion of special students in Programa UNESP de Educação de Jovens e Adultos”. These results will demonstrate a good example of inclusive education and will prove the inadequacy of training in special education offered to Brazilian university students. In our opinion, it’s impossible to believe in diversity education without appropriate training in inclusive education because this work requires accommodation of social, political, physical, religious, cognitive and cultural differences and this demands a skilled professional in all teaching methods.O respeito às diferenças é um dos principais temas em debate na sociedade brasileira e mundial atualmentes, sendo a educação na (e para a) diversidade a coluna principal de uma humanidade mais justa e igualitária. Nesse contexto, é necessário que separemos ações concretas de demagogias polí- ticas e que valorizemos trabalhos que socializem sujeitos tradicionalmente excluídos do nosso sistema de ensino. Tendo isso em mente, nosso objetivo neste artigo é enriquecer essa discussão, apresentando alguns dos resultados obtidos no nosso projeto “Perspectivas dos professores sobre a inclusão de alunos especiais no Programa Unesp de Educação de Jovens e Adultos”. Esses resultados demonstrarão um bom exemplo de socialização educacional de indíviduos com deficiência e provarão a insuficiência da forma- ção em educação inclusiva oferecida aos graduandos brasileiros. Não acreditamos em educação na (e para a) diversidade sem a formação de docentes inclusivos, pois o trabalho nesse âmbito educativo exige um acolhimento sistemático das diferenças, sejam elas sociais, políticas, físicas, religiosas, culturais ou cognitivas, o que depende de profissionais capacitados nas diversas modalidades e formas de ensino.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Jardim Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Jardim Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Brandão, Carlos da Fonseca [UNESP]Bezerra, Adriano Aparecido2015-08-21T17:53:22Z2015-08-21T17:53:22Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article209-228application/pdfhttp://www.unimar.br/biblioteca/publicacoes/pub/estudos.htmlEstudos, v. 16, p. 209-228, 2012.1415-8108http://hdl.handle.net/11449/126868ISSN1415-8108-2012-16-209-228.pdf1796435646239496Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEstudosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126868Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:04:20.266250Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira Inclusive teachers formation: a challenge for brazilian education |
title |
A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira |
spellingShingle |
A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira Brandão, Carlos da Fonseca [UNESP] Special students Diversity education Inclusive education Teacher formation Respect for differences Educação inclusiva Formação de professores Educação de jovens e adultos Política educacional Políticas públicas |
title_short |
A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira |
title_full |
A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira |
title_fullStr |
A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira |
title_full_unstemmed |
A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira |
title_sort |
A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira |
author |
Brandão, Carlos da Fonseca [UNESP] |
author_facet |
Brandão, Carlos da Fonseca [UNESP] Bezerra, Adriano Aparecido |
author_role |
author |
author2 |
Bezerra, Adriano Aparecido |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brandão, Carlos da Fonseca [UNESP] Bezerra, Adriano Aparecido |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Special students Diversity education Inclusive education Teacher formation Respect for differences Educação inclusiva Formação de professores Educação de jovens e adultos Política educacional Políticas públicas |
topic |
Special students Diversity education Inclusive education Teacher formation Respect for differences Educação inclusiva Formação de professores Educação de jovens e adultos Política educacional Políticas públicas |
description |
Respect for differences is one of the most important subjects in debate in the Brazilian and World society today. It’s consensus that diversity education is very important to make humanity fairer and more equal. In this context, it’s necessary to separate real pedagogic actions from political demagogy. So, our objective in this paper is to enrich this discussion with the results of our project “Perspectives of teachers about the inclusion of special students in Programa UNESP de Educação de Jovens e Adultos”. These results will demonstrate a good example of inclusive education and will prove the inadequacy of training in special education offered to Brazilian university students. In our opinion, it’s impossible to believe in diversity education without appropriate training in inclusive education because this work requires accommodation of social, political, physical, religious, cognitive and cultural differences and this demands a skilled professional in all teaching methods. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-08-21T17:53:22Z 2015-08-21T17:53:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.unimar.br/biblioteca/publicacoes/pub/estudos.html Estudos, v. 16, p. 209-228, 2012. 1415-8108 http://hdl.handle.net/11449/126868 ISSN1415-8108-2012-16-209-228.pdf 1796435646239496 |
url |
http://www.unimar.br/biblioteca/publicacoes/pub/estudos.html http://hdl.handle.net/11449/126868 |
identifier_str_mv |
Estudos, v. 16, p. 209-228, 2012. 1415-8108 ISSN1415-8108-2012-16-209-228.pdf 1796435646239496 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Estudos |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
209-228 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128750300168192 |