A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandão, Carlos da Fonseca [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Bezerra, Adriano Aparecido
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.unimar.br/biblioteca/publicacoes/pub/estudos.html
http://hdl.handle.net/11449/126868
Resumo: Respect for differences is one of the most important subjects in debate in the Brazilian and World society today. It’s consensus that diversity education is very important to make humanity fairer and more equal. In this context, it’s necessary to separate real pedagogic actions from political demagogy. So, our objective in this paper is to enrich this discussion with the results of our project “Perspectives of teachers about the inclusion of special students in Programa UNESP de Educação de Jovens e Adultos”. These results will demonstrate a good example of inclusive education and will prove the inadequacy of training in special education offered to Brazilian university students. In our opinion, it’s impossible to believe in diversity education without appropriate training in inclusive education because this work requires accommodation of social, political, physical, religious, cognitive and cultural differences and this demands a skilled professional in all teaching methods.
id UNSP_0bbcb4585aecc5cfe6bffbf5bbd2ebc1
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126868
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileiraInclusive teachers formation: a challenge for brazilian educationSpecial studentsDiversity educationInclusive educationTeacher formationRespect for differencesEducação inclusivaFormação de professoresEducação de jovens e adultosPolítica educacionalPolíticas públicasRespect for differences is one of the most important subjects in debate in the Brazilian and World society today. It’s consensus that diversity education is very important to make humanity fairer and more equal. In this context, it’s necessary to separate real pedagogic actions from political demagogy. So, our objective in this paper is to enrich this discussion with the results of our project “Perspectives of teachers about the inclusion of special students in Programa UNESP de Educação de Jovens e Adultos”. These results will demonstrate a good example of inclusive education and will prove the inadequacy of training in special education offered to Brazilian university students. In our opinion, it’s impossible to believe in diversity education without appropriate training in inclusive education because this work requires accommodation of social, political, physical, religious, cognitive and cultural differences and this demands a skilled professional in all teaching methods.O respeito às diferenças é um dos principais temas em debate na sociedade brasileira e mundial atualmentes, sendo a educação na (e para a) diversidade a coluna principal de uma humanidade mais justa e igualitária. Nesse contexto, é necessário que separemos ações concretas de demagogias polí- ticas e que valorizemos trabalhos que socializem sujeitos tradicionalmente excluídos do nosso sistema de ensino. Tendo isso em mente, nosso objetivo neste artigo é enriquecer essa discussão, apresentando alguns dos resultados obtidos no nosso projeto “Perspectivas dos professores sobre a inclusão de alunos especiais no Programa Unesp de Educação de Jovens e Adultos”. Esses resultados demonstrarão um bom exemplo de socialização educacional de indíviduos com deficiência e provarão a insuficiência da forma- ção em educação inclusiva oferecida aos graduandos brasileiros. Não acreditamos em educação na (e para a) diversidade sem a formação de docentes inclusivos, pois o trabalho nesse âmbito educativo exige um acolhimento sistemático das diferenças, sejam elas sociais, políticas, físicas, religiosas, culturais ou cognitivas, o que depende de profissionais capacitados nas diversas modalidades e formas de ensino.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Jardim Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Jardim Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Brandão, Carlos da Fonseca [UNESP]Bezerra, Adriano Aparecido2015-08-21T17:53:22Z2015-08-21T17:53:22Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article209-228application/pdfhttp://www.unimar.br/biblioteca/publicacoes/pub/estudos.htmlEstudos, v. 16, p. 209-228, 2012.1415-8108http://hdl.handle.net/11449/126868ISSN1415-8108-2012-16-209-228.pdf1796435646239496Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEstudosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126868Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-13T18:44:52Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira
Inclusive teachers formation: a challenge for brazilian education
title A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira
spellingShingle A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira
Brandão, Carlos da Fonseca [UNESP]
Special students
Diversity education
Inclusive education
Teacher formation
Respect for differences
Educação inclusiva
Formação de professores
Educação de jovens e adultos
Política educacional
Políticas públicas
title_short A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira
title_full A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira
title_fullStr A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira
title_full_unstemmed A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira
title_sort A formação de docentes inclusivos: um desafio para a educação brasileira
author Brandão, Carlos da Fonseca [UNESP]
author_facet Brandão, Carlos da Fonseca [UNESP]
Bezerra, Adriano Aparecido
author_role author
author2 Bezerra, Adriano Aparecido
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Brandão, Carlos da Fonseca [UNESP]
Bezerra, Adriano Aparecido
dc.subject.por.fl_str_mv Special students
Diversity education
Inclusive education
Teacher formation
Respect for differences
Educação inclusiva
Formação de professores
Educação de jovens e adultos
Política educacional
Políticas públicas
topic Special students
Diversity education
Inclusive education
Teacher formation
Respect for differences
Educação inclusiva
Formação de professores
Educação de jovens e adultos
Política educacional
Políticas públicas
description Respect for differences is one of the most important subjects in debate in the Brazilian and World society today. It’s consensus that diversity education is very important to make humanity fairer and more equal. In this context, it’s necessary to separate real pedagogic actions from political demagogy. So, our objective in this paper is to enrich this discussion with the results of our project “Perspectives of teachers about the inclusion of special students in Programa UNESP de Educação de Jovens e Adultos”. These results will demonstrate a good example of inclusive education and will prove the inadequacy of training in special education offered to Brazilian university students. In our opinion, it’s impossible to believe in diversity education without appropriate training in inclusive education because this work requires accommodation of social, political, physical, religious, cognitive and cultural differences and this demands a skilled professional in all teaching methods.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-08-21T17:53:22Z
2015-08-21T17:53:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.unimar.br/biblioteca/publicacoes/pub/estudos.html
Estudos, v. 16, p. 209-228, 2012.
1415-8108
http://hdl.handle.net/11449/126868
ISSN1415-8108-2012-16-209-228.pdf
1796435646239496
url http://www.unimar.br/biblioteca/publicacoes/pub/estudos.html
http://hdl.handle.net/11449/126868
identifier_str_mv Estudos, v. 16, p. 209-228, 2012.
1415-8108
ISSN1415-8108-2012-16-209-228.pdf
1796435646239496
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Estudos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 209-228
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649640855240704