Representações de gênero e resolução de conflitos entre jovens na escola
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/revista_ppp/article/view/830 http://hdl.handle.net/11449/126894 |
Resumo: | The aim of this research was to investigate how the gender representations by young people affect how they interpret and resolve a situation of moral conflict at school. It starts from the references of the Theory of the Organizing Models of Thinking and of critical perspectives on the studies of gender as contributors of conceptual and methodological aspects in the analysis of the psychic functioning. Information was raised with 400 youngsters (15 to 21 years of age) from public and private schools, who answered in writing four questions about feelings, thoughts, and the duty of the characters (boys or girls) before a situation of homophobia at school. The perspective of the gender in the conflict resolution was analyzed taking into account the sex of the characters and the sex of the participants. The results show that the gender representations have an essential role in the manner in which the youngsters resolve interpersonal conflicts, highlighting the reproduction of stereotypes in the social relations among genders at school. |
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Representações de gênero e resolução de conflitos entre jovens na escolaGender representations and resolution of moral conflicts among young people at schoolRepresentaciones de género y resolución de conflictos morales entre los jóvenes en la escuelaGender representationsMoral conflictsYouthSchoolRepresentación de géneroConflictos moralesJóvenesEscuelaRepresentações de gêneroConflitos moraisJovensEscolaThe aim of this research was to investigate how the gender representations by young people affect how they interpret and resolve a situation of moral conflict at school. It starts from the references of the Theory of the Organizing Models of Thinking and of critical perspectives on the studies of gender as contributors of conceptual and methodological aspects in the analysis of the psychic functioning. Information was raised with 400 youngsters (15 to 21 years of age) from public and private schools, who answered in writing four questions about feelings, thoughts, and the duty of the characters (boys or girls) before a situation of homophobia at school. The perspective of the gender in the conflict resolution was analyzed taking into account the sex of the characters and the sex of the participants. The results show that the gender representations have an essential role in the manner in which the youngsters resolve interpersonal conflicts, highlighting the reproduction of stereotypes in the social relations among genders at school.En este estudio proponemos investigar la manera cómo las representaciones de jóvenes sobre género tienen acción en las formas de interpretar y resolver una situación de conflicto moral en la escuela. Parte de la Teoría de los Modelos Organizadores del Pensamiento y perspectivas críticas sobre los estudios de género como contribuyentes de cuestiones conceptuales y metodológicas en el análisis del funcionamiento psíquico. Se recogieron datos sobre 400 jóvenes (15 a 21 años) de escuelas públicas y privadas. Se les pidió que respondieran por escrito a cuatro preguntas sobre los sentimientos, los pensamientos y el deber de los personajes en una situación de homofobia en la escuela. Hemos analizado la perspectiva de género en la resolución de conflictos desde el sexo de los personajes y de los participantes, y apuntamos que las representaciones de género tienen un papel importante en la resolución de conflictos interpersonales reproduciendo estereotipos en las relaciones de género en la escuela.O objetivo desta pesquisa foi investigar como as representações dos jovens sobre gênero atuam no modo como eles interpretam e resolvem uma situação de conflito moral na escola. Parte-se dos referenciais da Teoria dos Modelos Organizadores do Pensamento e de perspectivas críticas sobre os estudos de gênero, como contribuintes de aspectos conceituais e metodológicos, na análise do funcionamento psíquico. Foram levantadas informações com 400 jovens (15 a 21 anos) de escolas públicas e particulares que responderam por escrito a quatro questões sobre os sentimentos, os pensamentos e o dever das personagens (meninos ou meninas) diante de uma situação de homofobia na escola. Analisou-se a perspectiva de gênero na resolução do conflito considerando o sexo das personagens e o sexo dos participantes. Os resultados demonstram que as representações de gênero têm papel relevante no modo como os(as) jovens resolvem conflitos interpessoais, marcando a reprodução de estereótipos nas relações sociais entre os gêneros na escola.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento em Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Leonardo Lemos de [UNESP]2015-08-21T17:53:25Z2015-08-21T17:53:25Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article118-129application/pdfhttp://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/revista_ppp/article/view/830Pesquisas e Práticas Psicossociais, v. 9, n. 1, p. 118-129, 2014.1809-8908http://hdl.handle.net/11449/126894ISSN1809-8908-2014-09-01-118-129.pdf6444203522447403Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPesquisas e Práticas Psicossociaisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126894Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:26:59.797835Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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