Letramentos acadêmicos e multimodalidade em contexto de EaD semipresencial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Komesu, Fabiana Cristina [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4241
http://hdl.handle.net/11449/122380
Resumo: From a theorethical enunciative-discursive perspective, this article aims at discussing the process of the text consistency in digital context, in a particular manner, by means of problematic semiotic modes and resources updated in the academic production of the student who uses internet access computers in the semi-present Distant Learning (DL) process. It’s of interest to investigate how the academic literacies model may be linked to the multimodality study, considering, in theory, that in an electronic environment, the student has “unlimited” access to every and any kind of text, not just the “verbal” (name generally attributed to the graphic component) one. The collected material contains texts which were produced by the semi-present Pedagogy Course students from the Virtual University of São Paulo (UNIVESP), in 2010.
id UNSP_156a73845cd4755499334ac89584453b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122380
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Letramentos acadêmicos e multimodalidade em contexto de EaD semipresencialAcademic literacies and multimodality in context of semi-present Distant LearningLittéracies académiques et multimodalité dans un contexte de cours à distance semi-présentielEscritaLetramentosDiscursoEducação a distânciaInternetWritingLiteraciesDiscourseDistant learningInternetEcritureLittéraciesDiscoursEducation à distanceInternetFrom a theorethical enunciative-discursive perspective, this article aims at discussing the process of the text consistency in digital context, in a particular manner, by means of problematic semiotic modes and resources updated in the academic production of the student who uses internet access computers in the semi-present Distant Learning (DL) process. It’s of interest to investigate how the academic literacies model may be linked to the multimodality study, considering, in theory, that in an electronic environment, the student has “unlimited” access to every and any kind of text, not just the “verbal” (name generally attributed to the graphic component) one. The collected material contains texts which were produced by the semi-present Pedagogy Course students from the Virtual University of São Paulo (UNIVESP), in 2010.D’une perspective théorique énonciative-discursive, cet article a comme but de discuter le processus de constitution du texte dans le contexte digital, de façon particulière, par le biais de la problématisation de moyens et ressources sémiotiques actualisés à la production académique de l’universitaire qui utilise l’ordinateur comme moyen d’accès à l’internet dans le processus d’éducation à distance (EàD) semi-présentiel. Il est intéressant d’investiguer comment le modèle de littéracie académique peut être articulé à l’étude de la multimodalité, considérant qu’en milieu électronique l’universitaire a, hypothétiquement, un accès « illimité » à quelque texte que se soit, pas uniquement le « verbal », communément attribué à l’élément graphique. L’ensemble du corpus est constitué de textes produits par des étudiants du cours de Pédagogie semi-présentiel de l’Univesité Virtuelle de São Paulo (UNIVESP) de 2010.De uma perspectiva teórica enunciativo-discursiva, este artigo tem como objetivo discutir o processo de constituição do texto em contexto digital, de maneira particularizada, por meio da problematização de modos e recursos semióticos atualizados na produção acadêmica do universitário que utiliza computador com acesso à internet no processo de Educação a Distância (EaD) semipresencial. Interessa investigar como o modelo de letramentos acadêmicos pode ser articulado ao estudo da multimodalidade, considerando-se que em ambiente eletrônico o universitário tem, por hipótese, acesso “ilimitado” a todo e qualquer texto, não apenas ao chamado “verbal”, comumente atribuído ao elemento gráfico. O conjunto do material é formado de textos produzidos por alunos do Curso de Pedagogia semipresencial da Universidade Virtual do Estado de São Paulo (UNIVESP) no ano de 2010.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265 - Ala 3 - Sala 11, Jardim Nazareth, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265 - Ala 3 - Sala 11, Jardim Nazareth, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Komesu, Fabiana Cristina [UNESP]2015-04-27T11:55:41Z2015-04-27T11:55:41Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article75-90application/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4241Scripta, v. 16, n. 30, p. 75-90, 2012.1516-4039http://hdl.handle.net/11449/122380ISSN1516-4039-2012-16-30-75-90.pdf77185460113283020000-0002-3820-15590000-0002-3820-1559Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporScriptainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-18T06:05:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122380Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-18T06:05:18Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Letramentos acadêmicos e multimodalidade em contexto de EaD semipresencial
Academic literacies and multimodality in context of semi-present Distant Learning
Littéracies académiques et multimodalité dans un contexte de cours à distance semi-présentiel
title Letramentos acadêmicos e multimodalidade em contexto de EaD semipresencial
spellingShingle Letramentos acadêmicos e multimodalidade em contexto de EaD semipresencial
Komesu, Fabiana Cristina [UNESP]
Escrita
Letramentos
Discurso
Educação a distância
Internet
Writing
Literacies
Discourse
Distant learning
Internet
Ecriture
Littéracies
Discours
Education à distance
Internet
title_short Letramentos acadêmicos e multimodalidade em contexto de EaD semipresencial
title_full Letramentos acadêmicos e multimodalidade em contexto de EaD semipresencial
title_fullStr Letramentos acadêmicos e multimodalidade em contexto de EaD semipresencial
title_full_unstemmed Letramentos acadêmicos e multimodalidade em contexto de EaD semipresencial
title_sort Letramentos acadêmicos e multimodalidade em contexto de EaD semipresencial
author Komesu, Fabiana Cristina [UNESP]
author_facet Komesu, Fabiana Cristina [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Komesu, Fabiana Cristina [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Escrita
Letramentos
Discurso
Educação a distância
Internet
Writing
Literacies
Discourse
Distant learning
Internet
Ecriture
Littéracies
Discours
Education à distance
Internet
topic Escrita
Letramentos
Discurso
Educação a distância
Internet
Writing
Literacies
Discourse
Distant learning
Internet
Ecriture
Littéracies
Discours
Education à distance
Internet
description From a theorethical enunciative-discursive perspective, this article aims at discussing the process of the text consistency in digital context, in a particular manner, by means of problematic semiotic modes and resources updated in the academic production of the student who uses internet access computers in the semi-present Distant Learning (DL) process. It’s of interest to investigate how the academic literacies model may be linked to the multimodality study, considering, in theory, that in an electronic environment, the student has “unlimited” access to every and any kind of text, not just the “verbal” (name generally attributed to the graphic component) one. The collected material contains texts which were produced by the semi-present Pedagogy Course students from the Virtual University of São Paulo (UNIVESP), in 2010.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-04-27T11:55:41Z
2015-04-27T11:55:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4241
Scripta, v. 16, n. 30, p. 75-90, 2012.
1516-4039
http://hdl.handle.net/11449/122380
ISSN1516-4039-2012-16-30-75-90.pdf
7718546011328302
0000-0002-3820-1559
0000-0002-3820-1559
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4241
http://hdl.handle.net/11449/122380
identifier_str_mv Scripta, v. 16, n. 30, p. 75-90, 2012.
1516-4039
ISSN1516-4039-2012-16-30-75-90.pdf
7718546011328302
0000-0002-3820-1559
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Scripta
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 75-90
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649448133263360