Medidas Comportamentais de Eficácia: Contribuições na Avaliação do Ensino de Operações Aritméticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Henklain, Marcelo Henrique Oliveira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Carmo, João Dos Santos, Lopes Júnior, Jair
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/0102-3772e32327
http://hdl.handle.net/11449/157589
Resumo: Abstract We investigated measures of efficiency (ratio of correct responses and resolution time) and error (distance between emitted response and the correct response) in a group of Elementary School students. Experiment 1 comprised pre-test, teaching of equivalence between different forms of problem presentation, post-test 1, teaching of addition algorithm, post-test 2, teaching of subtraction algorithm, post-test 3, and generalization test. Experiment 2 was similar to Experiment 1 until post-test 1, followed by training of scale problem-solving, post-test 2, generalization test 1, teaching of addition and subtraction algorithms, post-test 3, and generalization test 2. The results of this study suggest that measuring efficiency and error contribute to evaluate the effectiveness of educational programs in teaching problem solving.
id UNSP_180dafdfb53e83a36b0958bab554465b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157589
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Medidas Comportamentais de Eficácia: Contribuições na Avaliação do Ensino de Operações AritméticasBehavioral Measures of Efficacy: Contributions to the Evaluation of Arithmetical Operations Teachingeducational program evaluationproblem solvingmathematics educationavaliação de programa educacionalsolução de problemasensino da matemáticaAbstract We investigated measures of efficiency (ratio of correct responses and resolution time) and error (distance between emitted response and the correct response) in a group of Elementary School students. Experiment 1 comprised pre-test, teaching of equivalence between different forms of problem presentation, post-test 1, teaching of addition algorithm, post-test 2, teaching of subtraction algorithm, post-test 3, and generalization test. Experiment 2 was similar to Experiment 1 until post-test 1, followed by training of scale problem-solving, post-test 2, generalization test 1, teaching of addition and subtraction algorithms, post-test 3, and generalization test 2. The results of this study suggest that measuring efficiency and error contribute to evaluate the effectiveness of educational programs in teaching problem solving.Resumo Investigaram-se medidas de eficiência (razão entre acertos e tempo de solução) e erro (diferença entre a resposta emitida e a resposta correta) com estudantes do Ensino Fundamental. O Experimento 1 compreendeu pré-teste, ensino de equivalência entre diferentes formas de apresentação de problemas, pós-teste 1, ensino do algoritmo de adição, pós-teste 2, ensino do algoritmo de subtração, pós-teste 3 e teste de generalização. O Experimento 2 foi semelhante ao anterior até o pós-teste 1, seguido de treino de solução de problemas na forma de balança, pós-teste 2, teste de generalização 1, ensino dos algoritmos de adição e subtração, pós-teste e teste de generalização 2. Medir eficiência e erro contribui para a avaliação da eficácia de programas de ensino de solução de problemas.Universidade Federal de RoraimaUniversidade Federal de São CarlosUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaInstituto de Psicologia, Universidade de BrasíliaUniversidade Federal de RoraimaUniversidade Federal de São CarlosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Henklain, Marcelo Henrique OliveiraCarmo, João Dos SantosLopes Júnior, Jair2018-11-12T17:26:04Z2018-11-12T17:26:04Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102-3772e32327Psicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, v. 32, n. 3, p. -, 2016.0102-3772http://hdl.handle.net/11449/15758910.1590/0102-3772e32327S0102-37722016000300206S0102-37722016000300206.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia: Teoria e Pesquisa0,128info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-24T06:13:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157589Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:07:53.212278Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Medidas Comportamentais de Eficácia: Contribuições na Avaliação do Ensino de Operações Aritméticas
Behavioral Measures of Efficacy: Contributions to the Evaluation of Arithmetical Operations Teaching
title Medidas Comportamentais de Eficácia: Contribuições na Avaliação do Ensino de Operações Aritméticas
spellingShingle Medidas Comportamentais de Eficácia: Contribuições na Avaliação do Ensino de Operações Aritméticas
Henklain, Marcelo Henrique Oliveira
educational program evaluation
problem solving
mathematics education
avaliação de programa educacional
solução de problemas
ensino da matemática
title_short Medidas Comportamentais de Eficácia: Contribuições na Avaliação do Ensino de Operações Aritméticas
title_full Medidas Comportamentais de Eficácia: Contribuições na Avaliação do Ensino de Operações Aritméticas
title_fullStr Medidas Comportamentais de Eficácia: Contribuições na Avaliação do Ensino de Operações Aritméticas
title_full_unstemmed Medidas Comportamentais de Eficácia: Contribuições na Avaliação do Ensino de Operações Aritméticas
title_sort Medidas Comportamentais de Eficácia: Contribuições na Avaliação do Ensino de Operações Aritméticas
author Henklain, Marcelo Henrique Oliveira
author_facet Henklain, Marcelo Henrique Oliveira
Carmo, João Dos Santos
Lopes Júnior, Jair
author_role author
author2 Carmo, João Dos Santos
Lopes Júnior, Jair
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Roraima
Universidade Federal de São Carlos
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Henklain, Marcelo Henrique Oliveira
Carmo, João Dos Santos
Lopes Júnior, Jair
dc.subject.por.fl_str_mv educational program evaluation
problem solving
mathematics education
avaliação de programa educacional
solução de problemas
ensino da matemática
topic educational program evaluation
problem solving
mathematics education
avaliação de programa educacional
solução de problemas
ensino da matemática
description Abstract We investigated measures of efficiency (ratio of correct responses and resolution time) and error (distance between emitted response and the correct response) in a group of Elementary School students. Experiment 1 comprised pre-test, teaching of equivalence between different forms of problem presentation, post-test 1, teaching of addition algorithm, post-test 2, teaching of subtraction algorithm, post-test 3, and generalization test. Experiment 2 was similar to Experiment 1 until post-test 1, followed by training of scale problem-solving, post-test 2, generalization test 1, teaching of addition and subtraction algorithms, post-test 3, and generalization test 2. The results of this study suggest that measuring efficiency and error contribute to evaluate the effectiveness of educational programs in teaching problem solving.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2018-11-12T17:26:04Z
2018-11-12T17:26:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/0102-3772e32327
Psicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, v. 32, n. 3, p. -, 2016.
0102-3772
http://hdl.handle.net/11449/157589
10.1590/0102-3772e32327
S0102-37722016000300206
S0102-37722016000300206.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/0102-3772e32327
http://hdl.handle.net/11449/157589
identifier_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, v. 32, n. 3, p. -, 2016.
0102-3772
10.1590/0102-3772e32327
S0102-37722016000300206
S0102-37722016000300206.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa
0,128
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129288967290880