Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Cotta, Rosangela Minardi Mitre, Lugarinho, Regina, Oliveira, Marilda Siriani de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000200016
http://hdl.handle.net/11449/140732
Resumo: The aim of this article was to reflect critically on the importance of the training process for health professionals, focusing on issues involving the production of subjectivity, or healthcare models that approach health education in such a way as to expand individuals’ autonomy and their capacity to intervene in their own lives through experience with otherness with users of the production of technical and scientific skills and adequate knowledge of the Single Health System (SUS). The article highlights the relevance of linkage and interaction between health services and educational institutions, problematizing health work, healthcare organization, and teaching, and building socially-oriented meanings and practices through active participation by health sector administrators, faculty, health services users, and students. Finally, the study approaches the importance of constructing social spaces, referred to here as "spaces for possibilities", which tend to define the universe of problems, references, theoretical frameworks, actors, and institutions. This “space of possibilities” allows effectively achieving the desired work relationship in the real world.
id UNSP_18748f606951c4682ce095d7091d472b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/140732
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de SaúdeConstruction of a unified social space for training health care professionals in the context of the Single Health System in BrazilSingle health systemProfessional practiceHealth servicesSistema único de saúdePrática profissionalServiços de saúdeThe aim of this article was to reflect critically on the importance of the training process for health professionals, focusing on issues involving the production of subjectivity, or healthcare models that approach health education in such a way as to expand individuals’ autonomy and their capacity to intervene in their own lives through experience with otherness with users of the production of technical and scientific skills and adequate knowledge of the Single Health System (SUS). The article highlights the relevance of linkage and interaction between health services and educational institutions, problematizing health work, healthcare organization, and teaching, and building socially-oriented meanings and practices through active participation by health sector administrators, faculty, health services users, and students. Finally, the study approaches the importance of constructing social spaces, referred to here as "spaces for possibilities", which tend to define the universe of problems, references, theoretical frameworks, actors, and institutions. This “space of possibilities” allows effectively achieving the desired work relationship in the real world.Este ensaio pretende refletir criticamente sobre a importância do processo de formação dos profissionais de saúde, enfocando aspectos de produção de subjetividade — modelos de atenção que trabalhem uma educação em saúde que amplie a autonomia e a capacidade de intervenção das pessoas sobre suas próprias vidas com a experimentação de alteridade com os usuários de produção de habilidades técnico-científicas e o adequado conhecimento do Sistema Único de Saúde (SUS). Destaca-se a relevância da articulação/interação entre os serviços de saúde e as instituições formadoras, problematizando o trabalho, organização de saúde e ensino, e construindo significados e práticas com orientação social, mediante participação ativa dos gestores setoriais, formadores, usuários e estudantes. Por fim, aborda a importância da construção de espaços sociais, denominados "espaço de possíveis", que tendem a definir o universo de problemas, referências, marcos teóricos, atores e instituições. E é esse "espaço de possíveis" que possibilita concretizar a relação de trabalho desejada de forma efetiva no mundo real.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Enfermagem, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, MG, BrasilUniversidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, RJ, BrasilFaculdade de Medicina de Marília (FAMEMA), Marília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Enfermagem, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de Viçosa (UFV)Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA)Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP]Cotta, Rosangela Minardi MitreLugarinho, ReginaOliveira, Marilda Siriani de2016-07-07T12:35:11Z2016-07-07T12:35:11Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article304-309application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000200016Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 2, p. 304-309, 2010.0100-5502http://hdl.handle.net/11449/14073210.1590/S0100-55022010000200016S0100-55022010000200016S0100-55022010000200016.pdf0448759379310369Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-13T06:10:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140732Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-13T06:10:14Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde
Construction of a unified social space for training health care professionals in the context of the Single Health System in Brazil
title Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde
spellingShingle Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde
Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP]
Single health system
Professional practice
Health services
Sistema único de saúde
Prática profissional
Serviços de saúde
title_short Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde
title_full Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde
title_fullStr Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde
title_full_unstemmed Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde
title_sort Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde
author Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP]
author_facet Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP]
Cotta, Rosangela Minardi Mitre
Lugarinho, Regina
Oliveira, Marilda Siriani de
author_role author
author2 Cotta, Rosangela Minardi Mitre
Lugarinho, Regina
Oliveira, Marilda Siriani de
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal de Viçosa (UFV)
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP]
Cotta, Rosangela Minardi Mitre
Lugarinho, Regina
Oliveira, Marilda Siriani de
dc.subject.por.fl_str_mv Single health system
Professional practice
Health services
Sistema único de saúde
Prática profissional
Serviços de saúde
topic Single health system
Professional practice
Health services
Sistema único de saúde
Prática profissional
Serviços de saúde
description The aim of this article was to reflect critically on the importance of the training process for health professionals, focusing on issues involving the production of subjectivity, or healthcare models that approach health education in such a way as to expand individuals’ autonomy and their capacity to intervene in their own lives through experience with otherness with users of the production of technical and scientific skills and adequate knowledge of the Single Health System (SUS). The article highlights the relevance of linkage and interaction between health services and educational institutions, problematizing health work, healthcare organization, and teaching, and building socially-oriented meanings and practices through active participation by health sector administrators, faculty, health services users, and students. Finally, the study approaches the importance of constructing social spaces, referred to here as "spaces for possibilities", which tend to define the universe of problems, references, theoretical frameworks, actors, and institutions. This “space of possibilities” allows effectively achieving the desired work relationship in the real world.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2016-07-07T12:35:11Z
2016-07-07T12:35:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000200016
Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 2, p. 304-309, 2010.
0100-5502
http://hdl.handle.net/11449/140732
10.1590/S0100-55022010000200016
S0100-55022010000200016
S0100-55022010000200016.pdf
0448759379310369
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000200016
http://hdl.handle.net/11449/140732
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 2, p. 304-309, 2010.
0100-5502
10.1590/S0100-55022010000200016
S0100-55022010000200016
S0100-55022010000200016.pdf
0448759379310369
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 304-309
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649405445734400