Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000200016 http://hdl.handle.net/11449/140732 |
Resumo: | The aim of this article was to reflect critically on the importance of the training process for health professionals, focusing on issues involving the production of subjectivity, or healthcare models that approach health education in such a way as to expand individuals’ autonomy and their capacity to intervene in their own lives through experience with otherness with users of the production of technical and scientific skills and adequate knowledge of the Single Health System (SUS). The article highlights the relevance of linkage and interaction between health services and educational institutions, problematizing health work, healthcare organization, and teaching, and building socially-oriented meanings and practices through active participation by health sector administrators, faculty, health services users, and students. Finally, the study approaches the importance of constructing social spaces, referred to here as "spaces for possibilities", which tend to define the universe of problems, references, theoretical frameworks, actors, and institutions. This “space of possibilities” allows effectively achieving the desired work relationship in the real world. |
id |
UNSP_18748f606951c4682ce095d7091d472b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/140732 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de SaúdeConstruction of a unified social space for training health care professionals in the context of the Single Health System in BrazilSingle health systemProfessional practiceHealth servicesSistema único de saúdePrática profissionalServiços de saúdeThe aim of this article was to reflect critically on the importance of the training process for health professionals, focusing on issues involving the production of subjectivity, or healthcare models that approach health education in such a way as to expand individuals’ autonomy and their capacity to intervene in their own lives through experience with otherness with users of the production of technical and scientific skills and adequate knowledge of the Single Health System (SUS). The article highlights the relevance of linkage and interaction between health services and educational institutions, problematizing health work, healthcare organization, and teaching, and building socially-oriented meanings and practices through active participation by health sector administrators, faculty, health services users, and students. Finally, the study approaches the importance of constructing social spaces, referred to here as "spaces for possibilities", which tend to define the universe of problems, references, theoretical frameworks, actors, and institutions. This “space of possibilities” allows effectively achieving the desired work relationship in the real world.Este ensaio pretende refletir criticamente sobre a importância do processo de formação dos profissionais de saúde, enfocando aspectos de produção de subjetividade — modelos de atenção que trabalhem uma educação em saúde que amplie a autonomia e a capacidade de intervenção das pessoas sobre suas próprias vidas com a experimentação de alteridade com os usuários de produção de habilidades técnico-científicas e o adequado conhecimento do Sistema Único de Saúde (SUS). Destaca-se a relevância da articulação/interação entre os serviços de saúde e as instituições formadoras, problematizando o trabalho, organização de saúde e ensino, e construindo significados e práticas com orientação social, mediante participação ativa dos gestores setoriais, formadores, usuários e estudantes. Por fim, aborda a importância da construção de espaços sociais, denominados "espaço de possíveis", que tendem a definir o universo de problemas, referências, marcos teóricos, atores e instituições. E é esse "espaço de possíveis" que possibilita concretizar a relação de trabalho desejada de forma efetiva no mundo real.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Enfermagem, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, MG, BrasilUniversidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, RJ, BrasilFaculdade de Medicina de Marília (FAMEMA), Marília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Enfermagem, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de Viçosa (UFV)Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA)Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP]Cotta, Rosangela Minardi MitreLugarinho, ReginaOliveira, Marilda Siriani de2016-07-07T12:35:11Z2016-07-07T12:35:11Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article304-309application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000200016Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 2, p. 304-309, 2010.0100-5502http://hdl.handle.net/11449/14073210.1590/S0100-55022010000200016S0100-55022010000200016S0100-55022010000200016.pdf0448759379310369Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-15T18:46:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140732Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-15T18:46:10Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde Construction of a unified social space for training health care professionals in the context of the Single Health System in Brazil |
title |
Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde |
spellingShingle |
Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP] Single health system Professional practice Health services Sistema único de saúde Prática profissional Serviços de saúde |
title_short |
Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde |
title_full |
Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde |
title_fullStr |
Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde |
title_full_unstemmed |
Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde |
title_sort |
Construção de espaço social unificado para formação de profissionais da saúde no contexto do Sistema Único de Saúde |
author |
Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP] |
author_facet |
Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP] Cotta, Rosangela Minardi Mitre Lugarinho, Regina Oliveira, Marilda Siriani de |
author_role |
author |
author2 |
Cotta, Rosangela Minardi Mitre Lugarinho, Regina Oliveira, Marilda Siriani de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Federal de Viçosa (UFV) Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP] Cotta, Rosangela Minardi Mitre Lugarinho, Regina Oliveira, Marilda Siriani de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Single health system Professional practice Health services Sistema único de saúde Prática profissional Serviços de saúde |
topic |
Single health system Professional practice Health services Sistema único de saúde Prática profissional Serviços de saúde |
description |
The aim of this article was to reflect critically on the importance of the training process for health professionals, focusing on issues involving the production of subjectivity, or healthcare models that approach health education in such a way as to expand individuals’ autonomy and their capacity to intervene in their own lives through experience with otherness with users of the production of technical and scientific skills and adequate knowledge of the Single Health System (SUS). The article highlights the relevance of linkage and interaction between health services and educational institutions, problematizing health work, healthcare organization, and teaching, and building socially-oriented meanings and practices through active participation by health sector administrators, faculty, health services users, and students. Finally, the study approaches the importance of constructing social spaces, referred to here as "spaces for possibilities", which tend to define the universe of problems, references, theoretical frameworks, actors, and institutions. This “space of possibilities” allows effectively achieving the desired work relationship in the real world. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2016-07-07T12:35:11Z 2016-07-07T12:35:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000200016 Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 2, p. 304-309, 2010. 0100-5502 http://hdl.handle.net/11449/140732 10.1590/S0100-55022010000200016 S0100-55022010000200016 S0100-55022010000200016.pdf 0448759379310369 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000200016 http://hdl.handle.net/11449/140732 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 2, p. 304-309, 2010. 0100-5502 10.1590/S0100-55022010000200016 S0100-55022010000200016 S0100-55022010000200016.pdf 0448759379310369 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
304-309 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128114612502528 |