Desenvolvimento emocional infantil e o brincar como intermédio de condutas agressivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1231 http://hdl.handle.net/11449/142318 |
Resumo: | This project has as main objectives to observe the child aggressive behavior in schools and investigate the possible causes of aggression considering what is "normal" and what is worrying attitudes of children. Part of the psychoanalytic perspective Winnicott and qualitative research through observation, playful meetings and interviews with those responsible for the child's education was possible to collect data to serve as support for parents and teachers, and also interested in the subject. Childhood aggression can manifest at different stages of development of children and in many ways, highlighting it as a symptom, it is a native of child development and is articulated with the school environment. The host is a good way to reach the aggressive child, and from the recreational meetings, it was possible to minimize the child's aggression board, which had the opportunity to deal with conflicts, anxieties and desires through play, which influenced the quality of their relationships and indirectly learning. |
id |
UNSP_1c057f5e5557713f1bfdf4d3f47940c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/142318 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Desenvolvimento emocional infantil e o brincar como intermédio de condutas agressivasEmotional developmentAggressivenessPlayDesenvolvimento emocionalAgressividadeBrincarThis project has as main objectives to observe the child aggressive behavior in schools and investigate the possible causes of aggression considering what is "normal" and what is worrying attitudes of children. Part of the psychoanalytic perspective Winnicott and qualitative research through observation, playful meetings and interviews with those responsible for the child's education was possible to collect data to serve as support for parents and teachers, and also interested in the subject. Childhood aggression can manifest at different stages of development of children and in many ways, highlighting it as a symptom, it is a native of child development and is articulated with the school environment. The host is a good way to reach the aggressive child, and from the recreational meetings, it was possible to minimize the child's aggression board, which had the opportunity to deal with conflicts, anxieties and desires through play, which influenced the quality of their relationships and indirectly learning.Este projeto tem como principais objetivos observar o comportamento agressivo infantil no âmbito escolar e investigar as possíveis causas da agressividade considerando o que é “normal” e o que é preocupante nas atitudes das crianças. Parte da perspectiva psicanalítica winnicottiana e da pesquisa qualitativa que através de observações, encontros lúdicos e entrevistas com os responsáveis pela educação da criança foi possível coletar dados para servir como suporte para pais e professores, e também interessados no assunto. A agressividade infantil pode se manifestar em diferentes fases do desenvolvimento da criança e de várias maneiras, destacando-a como sintoma, é natural do desenvolvimento infantil e está articulada com o âmbito escolar. O acolhimento é um bom caminho para se chegar a criança agressiva, e a partir dos encontros lúdicos, foi possível minimizar o quadro de agressividade da criança, que teve a oportunidade de lidar com os conflitos, angústias e desejos através do brincar, o que influenciou na qualidade dos seus relacionamentos e indiretamente a aprendizagem.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Tecnologia de Presidente PrudenteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Chaves, Camila Lucas [UNESP]Wiezzel, Andreia Cristiane Silva [UNESP]2016-08-04T13:35:04Z2016-08-04T13:35:04Z2015-09-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-6application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/12318º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142318ISSN2176-9761-2015-01-06-chaves.pdfPROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T15:44:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142318Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:56:36.813225Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenvolvimento emocional infantil e o brincar como intermédio de condutas agressivas |
title |
Desenvolvimento emocional infantil e o brincar como intermédio de condutas agressivas |
spellingShingle |
Desenvolvimento emocional infantil e o brincar como intermédio de condutas agressivas Chaves, Camila Lucas [UNESP] Emotional development Aggressiveness Play Desenvolvimento emocional Agressividade Brincar |
title_short |
Desenvolvimento emocional infantil e o brincar como intermédio de condutas agressivas |
title_full |
Desenvolvimento emocional infantil e o brincar como intermédio de condutas agressivas |
title_fullStr |
Desenvolvimento emocional infantil e o brincar como intermédio de condutas agressivas |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento emocional infantil e o brincar como intermédio de condutas agressivas |
title_sort |
Desenvolvimento emocional infantil e o brincar como intermédio de condutas agressivas |
author |
Chaves, Camila Lucas [UNESP] |
author_facet |
Chaves, Camila Lucas [UNESP] Wiezzel, Andreia Cristiane Silva [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Wiezzel, Andreia Cristiane Silva [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chaves, Camila Lucas [UNESP] Wiezzel, Andreia Cristiane Silva [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Emotional development Aggressiveness Play Desenvolvimento emocional Agressividade Brincar |
topic |
Emotional development Aggressiveness Play Desenvolvimento emocional Agressividade Brincar |
description |
This project has as main objectives to observe the child aggressive behavior in schools and investigate the possible causes of aggression considering what is "normal" and what is worrying attitudes of children. Part of the psychoanalytic perspective Winnicott and qualitative research through observation, playful meetings and interviews with those responsible for the child's education was possible to collect data to serve as support for parents and teachers, and also interested in the subject. Childhood aggression can manifest at different stages of development of children and in many ways, highlighting it as a symptom, it is a native of child development and is articulated with the school environment. The host is a good way to reach the aggressive child, and from the recreational meetings, it was possible to minimize the child's aggression board, which had the opportunity to deal with conflicts, anxieties and desires through play, which influenced the quality of their relationships and indirectly learning. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-18 2016-08-04T13:35:04Z 2016-08-04T13:35:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1231 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015. 2176-9761 http://hdl.handle.net/11449/142318 ISSN2176-9761-2015-01-06-chaves.pdf |
url |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1231 http://hdl.handle.net/11449/142318 |
identifier_str_mv |
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015. 2176-9761 ISSN2176-9761-2015-01-06-chaves.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Congresso de extensão universitária da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-6 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129376516046848 |