Formação inicial de professores em tempos de TDIC: uma questão em aberto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Rosemara Perpetua
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Fürkotter, Monica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698150675
http://hdl.handle.net/11449/157594
Resumo: ABSTRACT: This text presents a research that had as main objective to investigate whether the teacher's training, which will work on Basic Education, has included knowledge about Digital Technologies of Information and Communication (DTIC) and under which pedagogical paradigm they are articulated. The documentary analysis initially included the curricula and teaching projects of 123 courses of three public universities from São Paulo state and, afterwards, the pedagogical projects of six Exact Science courses from one of these universities. Curricula analysis has indicated the existence of mandatory and optional disciplines with TDIC, the latter more numerous, in form of: computational content, curriculum, unbound content of the educational field, methodological resource and topic of discussion. Analysis of educational projects highlighted the mathematics courses as those that include training for the use of TDIC, with the articulation between disciplines as common strategy, guided either by the technical rationality or by the practical rationality.
id UNSP_2b9f82bc6bf4faeaa53f033b0d966d07
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157594
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação inicial de professores em tempos de TDIC: uma questão em abertoINITIAL TEACHER'S TRAINING IN TIMES OF DTIC: AN OPEN QUESTIONTeacher's trainingMajorTechnologiesFormação de professoresLicenciaturaTecnologiasABSTRACT: This text presents a research that had as main objective to investigate whether the teacher's training, which will work on Basic Education, has included knowledge about Digital Technologies of Information and Communication (DTIC) and under which pedagogical paradigm they are articulated. The documentary analysis initially included the curricula and teaching projects of 123 courses of three public universities from São Paulo state and, afterwards, the pedagogical projects of six Exact Science courses from one of these universities. Curricula analysis has indicated the existence of mandatory and optional disciplines with TDIC, the latter more numerous, in form of: computational content, curriculum, unbound content of the educational field, methodological resource and topic of discussion. Analysis of educational projects highlighted the mathematics courses as those that include training for the use of TDIC, with the articulation between disciplines as common strategy, guided either by the technical rationality or by the practical rationality.RESUMO: Apresenta-se uma pesquisa que teve por objetivo geral investigar se a formação do professor que atuará na Educação Básica contém conhecimentos sobre Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) e sob qual paradigma pedagógico se articulam. A análise documental realizada contemplou, inicialmente, as grades curriculares e os projetos de ensino de 123 cursos de três universidades públicas paulistas e, posteriormente, os projetos pedagógicos de seis cursos da área de exatas de uma dessas universidades. A análise dos currículos indicou a existência de disciplinas obrigatórias e optativas com ocorrência de TDIC, estas últimas, mais numerosas, em forma de: conteúdo computacional, conteúdo programático, conteúdo desvinculado da área educacional, recurso metodológico e tema de discussão. A análise dos projetos pedagógicos evidenciou os cursos de Matemática como aqueles que incluem a formação para o uso das TDIC, tendo como estratégia comum a articulação entre disciplinas, orientada ora pela racionalidade técnica, ora pela racionalidade prática.Universidade Federal de GoiásUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Federal de GoiásUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes, Rosemara PerpetuaFürkotter, Monica2018-11-12T17:26:05Z2018-11-12T17:26:05Z2016-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article269-296application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102-4698150675Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 32, n. 4, p. 269-296, 2016.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/15759410.1590/0102-4698150675S0102-46982016000400269S0102-46982016000400269.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-13T06:10:21Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157594Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:33:23.785927Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação inicial de professores em tempos de TDIC: uma questão em aberto
INITIAL TEACHER'S TRAINING IN TIMES OF DTIC: AN OPEN QUESTION
title Formação inicial de professores em tempos de TDIC: uma questão em aberto
spellingShingle Formação inicial de professores em tempos de TDIC: uma questão em aberto
Lopes, Rosemara Perpetua
Teacher's training
Major
Technologies
Formação de professores
Licenciatura
Tecnologias
title_short Formação inicial de professores em tempos de TDIC: uma questão em aberto
title_full Formação inicial de professores em tempos de TDIC: uma questão em aberto
title_fullStr Formação inicial de professores em tempos de TDIC: uma questão em aberto
title_full_unstemmed Formação inicial de professores em tempos de TDIC: uma questão em aberto
title_sort Formação inicial de professores em tempos de TDIC: uma questão em aberto
author Lopes, Rosemara Perpetua
author_facet Lopes, Rosemara Perpetua
Fürkotter, Monica
author_role author
author2 Fürkotter, Monica
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Rosemara Perpetua
Fürkotter, Monica
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher's training
Major
Technologies
Formação de professores
Licenciatura
Tecnologias
topic Teacher's training
Major
Technologies
Formação de professores
Licenciatura
Tecnologias
description ABSTRACT: This text presents a research that had as main objective to investigate whether the teacher's training, which will work on Basic Education, has included knowledge about Digital Technologies of Information and Communication (DTIC) and under which pedagogical paradigm they are articulated. The documentary analysis initially included the curricula and teaching projects of 123 courses of three public universities from São Paulo state and, afterwards, the pedagogical projects of six Exact Science courses from one of these universities. Curricula analysis has indicated the existence of mandatory and optional disciplines with TDIC, the latter more numerous, in form of: computational content, curriculum, unbound content of the educational field, methodological resource and topic of discussion. Analysis of educational projects highlighted the mathematics courses as those that include training for the use of TDIC, with the articulation between disciplines as common strategy, guided either by the technical rationality or by the practical rationality.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-01
2018-11-12T17:26:05Z
2018-11-12T17:26:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698150675
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 32, n. 4, p. 269-296, 2016.
0102-4698
http://hdl.handle.net/11449/157594
10.1590/0102-4698150675
S0102-46982016000400269
S0102-46982016000400269.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698150675
http://hdl.handle.net/11449/157594
identifier_str_mv Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 32, n. 4, p. 269-296, 2016.
0102-4698
10.1590/0102-4698150675
S0102-46982016000400269
S0102-46982016000400269.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 269-296
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128826130038784