A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Marcus Vinicius Da [UNESP]
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Ribeiro, Aparecida Pin, Rassi, Nicole
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982007000200003
http://hdl.handle.net/11449/211369
Resumo: This article is part of a research project whose goal is discussing occasional relations between John Dewey's thesis and the classical Greek philosophy, especially concerning the notion of knowledge or science. We intend to understand the mechanisms behind the appropriation and re-contextualization in Pedagogical discourses. In order to do so, we analyzed the book How we think, in which the fundamentals of Dewey's logical theory can be seen, proceeding to an interpretation of his ideas based on Aristotle's. Our conclusion points to some similarities and distinctions between the two philosophers' conceptions, allowing us to raise some new hypothesis for further studies about relations between Dewey and Aristotle.
id UNSP_2d9129cb91525ab48c128f5c74a3b370
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211369
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John DeweyThe presence of Aristotle in the book How we think by John DeweyJohn DeweyPedagogical DiscourseAristotleThinkingJohn DeweyDiscurso pedagógicoAristótelesPensamentoThis article is part of a research project whose goal is discussing occasional relations between John Dewey's thesis and the classical Greek philosophy, especially concerning the notion of knowledge or science. We intend to understand the mechanisms behind the appropriation and re-contextualization in Pedagogical discourses. In order to do so, we analyzed the book How we think, in which the fundamentals of Dewey's logical theory can be seen, proceeding to an interpretation of his ideas based on Aristotle's. Our conclusion points to some similarities and distinctions between the two philosophers' conceptions, allowing us to raise some new hypothesis for further studies about relations between Dewey and Aristotle.Este artigo integra um projeto de pesquisa que tem por objetivo discutir eventuais relações entre as teses de John Dewey e a filosofia grega clássica, especialmente em torno da noção de conhecimento ou ciência, no intuito de compreender os mecanismos de apropriação e recontextualização presentes na elaboração de discursos pedagógicos. Para isso, analisamos o livro Como pensamos, em que se encontram os fundamentos da teoria lógica deweyana, procedendo a uma interpretação das idéias do autor à luz do pensamento de Aristóteles. As conclusões indicam haver certas aproximações e diferenças entre as concepções dos dois filósofos, o que permite formular algumas hipóteses para novos estudos acerca das relações entre Dewey e Aristóteles.Universidade de São PauloUniversidade de São Paulo, FFCL de Ribeirão PretoUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Cunha, Marcus Vinicius Da [UNESP]Ribeiro, Aparecida PinRassi, Nicole2021-07-14T10:23:19Z2021-07-14T10:23:19Z2007-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article83-107application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982007000200003Educação em Revista. Belo Horizonte, MG, Brazil: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, n. 46, p. 83-107, 2007.0102-46981982-6621http://hdl.handle.net/11449/21136910.1590/S0102-46982007000200003S0102-46982007000200003S0102-46982007000200003.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-22T06:23:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211369Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:01:04.045721Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey
The presence of Aristotle in the book How we think by John Dewey
title A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey
spellingShingle A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey
Cunha, Marcus Vinicius Da [UNESP]
John Dewey
Pedagogical Discourse
Aristotle
Thinking
John Dewey
Discurso pedagógico
Aristóteles
Pensamento
title_short A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey
title_full A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey
title_fullStr A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey
title_full_unstemmed A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey
title_sort A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey
author Cunha, Marcus Vinicius Da [UNESP]
author_facet Cunha, Marcus Vinicius Da [UNESP]
Ribeiro, Aparecida Pin
Rassi, Nicole
author_role author
author2 Ribeiro, Aparecida Pin
Rassi, Nicole
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo (USP)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Marcus Vinicius Da [UNESP]
Ribeiro, Aparecida Pin
Rassi, Nicole
dc.subject.por.fl_str_mv John Dewey
Pedagogical Discourse
Aristotle
Thinking
John Dewey
Discurso pedagógico
Aristóteles
Pensamento
topic John Dewey
Pedagogical Discourse
Aristotle
Thinking
John Dewey
Discurso pedagógico
Aristóteles
Pensamento
description This article is part of a research project whose goal is discussing occasional relations between John Dewey's thesis and the classical Greek philosophy, especially concerning the notion of knowledge or science. We intend to understand the mechanisms behind the appropriation and re-contextualization in Pedagogical discourses. In order to do so, we analyzed the book How we think, in which the fundamentals of Dewey's logical theory can be seen, proceeding to an interpretation of his ideas based on Aristotle's. Our conclusion points to some similarities and distinctions between the two philosophers' conceptions, allowing us to raise some new hypothesis for further studies about relations between Dewey and Aristotle.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12
2021-07-14T10:23:19Z
2021-07-14T10:23:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982007000200003
Educação em Revista. Belo Horizonte, MG, Brazil: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, n. 46, p. 83-107, 2007.
0102-4698
1982-6621
http://hdl.handle.net/11449/211369
10.1590/S0102-46982007000200003
S0102-46982007000200003
S0102-46982007000200003.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982007000200003
http://hdl.handle.net/11449/211369
identifier_str_mv Educação em Revista. Belo Horizonte, MG, Brazil: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, n. 46, p. 83-107, 2007.
0102-4698
1982-6621
10.1590/S0102-46982007000200003
S0102-46982007000200003
S0102-46982007000200003.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 83-107
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129275375648768