A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982007000200003 http://hdl.handle.net/11449/211369 |
Resumo: | This article is part of a research project whose goal is discussing occasional relations between John Dewey's thesis and the classical Greek philosophy, especially concerning the notion of knowledge or science. We intend to understand the mechanisms behind the appropriation and re-contextualization in Pedagogical discourses. In order to do so, we analyzed the book How we think, in which the fundamentals of Dewey's logical theory can be seen, proceeding to an interpretation of his ideas based on Aristotle's. Our conclusion points to some similarities and distinctions between the two philosophers' conceptions, allowing us to raise some new hypothesis for further studies about relations between Dewey and Aristotle. |
id |
UNSP_2d9129cb91525ab48c128f5c74a3b370 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211369 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John DeweyThe presence of Aristotle in the book How we think by John DeweyJohn DeweyPedagogical DiscourseAristotleThinkingJohn DeweyDiscurso pedagógicoAristótelesPensamentoThis article is part of a research project whose goal is discussing occasional relations between John Dewey's thesis and the classical Greek philosophy, especially concerning the notion of knowledge or science. We intend to understand the mechanisms behind the appropriation and re-contextualization in Pedagogical discourses. In order to do so, we analyzed the book How we think, in which the fundamentals of Dewey's logical theory can be seen, proceeding to an interpretation of his ideas based on Aristotle's. Our conclusion points to some similarities and distinctions between the two philosophers' conceptions, allowing us to raise some new hypothesis for further studies about relations between Dewey and Aristotle.Este artigo integra um projeto de pesquisa que tem por objetivo discutir eventuais relações entre as teses de John Dewey e a filosofia grega clássica, especialmente em torno da noção de conhecimento ou ciência, no intuito de compreender os mecanismos de apropriação e recontextualização presentes na elaboração de discursos pedagógicos. Para isso, analisamos o livro Como pensamos, em que se encontram os fundamentos da teoria lógica deweyana, procedendo a uma interpretação das idéias do autor à luz do pensamento de Aristóteles. As conclusões indicam haver certas aproximações e diferenças entre as concepções dos dois filósofos, o que permite formular algumas hipóteses para novos estudos acerca das relações entre Dewey e Aristóteles.Universidade de São PauloUniversidade de São Paulo, FFCL de Ribeirão PretoUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Cunha, Marcus Vinicius Da [UNESP]Ribeiro, Aparecida PinRassi, Nicole2021-07-14T10:23:19Z2021-07-14T10:23:19Z2007-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article83-107application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982007000200003Educação em Revista. Belo Horizonte, MG, Brazil: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, n. 46, p. 83-107, 2007.0102-46981982-6621http://hdl.handle.net/11449/21136910.1590/S0102-46982007000200003S0102-46982007000200003S0102-46982007000200003.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-22T06:23:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211369Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:01:04.045721Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey The presence of Aristotle in the book How we think by John Dewey |
title |
A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey |
spellingShingle |
A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey Cunha, Marcus Vinicius Da [UNESP] John Dewey Pedagogical Discourse Aristotle Thinking John Dewey Discurso pedagógico Aristóteles Pensamento |
title_short |
A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey |
title_full |
A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey |
title_fullStr |
A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey |
title_full_unstemmed |
A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey |
title_sort |
A presença de Aristóteles no livro Como pensamos, de John Dewey |
author |
Cunha, Marcus Vinicius Da [UNESP] |
author_facet |
Cunha, Marcus Vinicius Da [UNESP] Ribeiro, Aparecida Pin Rassi, Nicole |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Aparecida Pin Rassi, Nicole |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo (USP) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Marcus Vinicius Da [UNESP] Ribeiro, Aparecida Pin Rassi, Nicole |
dc.subject.por.fl_str_mv |
John Dewey Pedagogical Discourse Aristotle Thinking John Dewey Discurso pedagógico Aristóteles Pensamento |
topic |
John Dewey Pedagogical Discourse Aristotle Thinking John Dewey Discurso pedagógico Aristóteles Pensamento |
description |
This article is part of a research project whose goal is discussing occasional relations between John Dewey's thesis and the classical Greek philosophy, especially concerning the notion of knowledge or science. We intend to understand the mechanisms behind the appropriation and re-contextualization in Pedagogical discourses. In order to do so, we analyzed the book How we think, in which the fundamentals of Dewey's logical theory can be seen, proceeding to an interpretation of his ideas based on Aristotle's. Our conclusion points to some similarities and distinctions between the two philosophers' conceptions, allowing us to raise some new hypothesis for further studies about relations between Dewey and Aristotle. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12 2021-07-14T10:23:19Z 2021-07-14T10:23:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982007000200003 Educação em Revista. Belo Horizonte, MG, Brazil: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, n. 46, p. 83-107, 2007. 0102-4698 1982-6621 http://hdl.handle.net/11449/211369 10.1590/S0102-46982007000200003 S0102-46982007000200003 S0102-46982007000200003.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982007000200003 http://hdl.handle.net/11449/211369 |
identifier_str_mv |
Educação em Revista. Belo Horizonte, MG, Brazil: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, n. 46, p. 83-107, 2007. 0102-4698 1982-6621 10.1590/S0102-46982007000200003 S0102-46982007000200003 S0102-46982007000200003.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
83-107 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129275375648768 |