Problemas de comportamento e habilidades sociais infantis: modalidades de relato

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Alessandra Turini Bolsoni [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Loureiro, Sonia Regina, Marturano, Edna Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/5813
http://hdl.handle.net/11449/134654
Resumo: The relationships between behavior problems and children social skills, such as the relevance of analysing these sides by report instruments had been emphasized in researches. It aims: a) to verify the components concerning to behavior problems and children social skills, which was identified through a undirected report instrument; b) to analyze the correlation of such indicators with ones detected by a directed report instrument and those ones referred in bibliography. The participants were 213 primary health carers of children in pre-school age (n = 114) and school age ones (n = 98). The results show that undirected and directed instruments are complementary to obtain informations. Besides, the combination of assessment modalities adds to the characterization of the behavioral repertoire.
id UNSP_2f1e66422d5a259bca4ccb45445a2aa1
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134654
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Problemas de comportamento e habilidades sociais infantis: modalidades de relatoBehavior problems and children social skills: report modalitiesProblemas infantiles del comportamiento y de las capacidades sociales: modalidades de historiasSocial skillsBehavior problemsAssessmentCapacidades socialesProblemas del comportamientoEvaluaciónHabilidades sociaisProblemas de comportamentoAvaliaçãoThe relationships between behavior problems and children social skills, such as the relevance of analysing these sides by report instruments had been emphasized in researches. It aims: a) to verify the components concerning to behavior problems and children social skills, which was identified through a undirected report instrument; b) to analyze the correlation of such indicators with ones detected by a directed report instrument and those ones referred in bibliography. The participants were 213 primary health carers of children in pre-school age (n = 114) and school age ones (n = 98). The results show that undirected and directed instruments are complementary to obtain informations. Besides, the combination of assessment modalities adds to the characterization of the behavioral repertoire.Las relaciones infantiles entre los problemas del comportamiento y las capacidades sociales, y la importancia de la evaluación de estos aspectos para los instrumentos de la historia se ha acentuado en la investigación. Objetivo: a) para verificar los componentes relativos los problemas identificados del comportamiento y de las capacidades sociales infantiles por medio de un instrumento de la historia no dirigido; b) para analizar la correspondencia de tales indicadores detectados para el instrumento de la historia dirigida y las relacionadas en literatura. 213 cuidadores primarios de niños en edad preescolar (n = 114) y referente a escuela habían sido participante (n = 98). Los resultados señalan que dirigido y los instrumentos dirigidos no son complementarios para el logro de la información, siendo que la combinación de las modalidades de la evaluación agrega a la caracterización del repertorio mannering.As relações entre problemas de comportamento e habilidades sociais infantis, e a relevância da avaliação desses aspectos por instrumentos de relato têm sido enfatizadas nas pesquisas. Objetiva-se: a) verificar os componentes relativos a problemas de comportamento e habilidades sociais infantis identificados por meio de um instrumento de relato não dirigido; b) analisar a correspondência de tais indicadores aos detectados por instrumento de relato dirigido e aos referidos na literatura. Foram participantes 213 cuidadores primários de crianças em idade pré-escolar (n = 114) e escolar (n = 98). Os resultados sinalizam que instrumentos dirigidos e não dirigidos são complementares para a obtenção de informações, sendo que a combinação de modalidades de avaliação acrescenta à caracterização do repertório comportamental.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Psicologia, Bauru, SP, BrasilUniversidade de São Paulo (USP), Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto (FMRP), Ribeirão Preto, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Psicologia, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Silva, Alessandra Turini Bolsoni [UNESP]Loureiro, Sonia ReginaMarturano, Edna Maria2016-03-02T12:57:50Z2016-03-02T12:57:50Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article354-361application/pdfhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/5813Psico, v. 42, n. 3, p. 354-361, 2011.0103-5371http://hdl.handle.net/11449/134654ISSN0103-5371-2011-42-03-354-361.pdf349180698251965815642856598508977204239102184728Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:33Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134654Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:40:05.423203Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Problemas de comportamento e habilidades sociais infantis: modalidades de relato
Behavior problems and children social skills: report modalities
Problemas infantiles del comportamiento y de las capacidades sociales: modalidades de historias
title Problemas de comportamento e habilidades sociais infantis: modalidades de relato
spellingShingle Problemas de comportamento e habilidades sociais infantis: modalidades de relato
Silva, Alessandra Turini Bolsoni [UNESP]
Social skills
Behavior problems
Assessment
Capacidades sociales
Problemas del comportamiento
Evaluación
Habilidades sociais
Problemas de comportamento
Avaliação
title_short Problemas de comportamento e habilidades sociais infantis: modalidades de relato
title_full Problemas de comportamento e habilidades sociais infantis: modalidades de relato
title_fullStr Problemas de comportamento e habilidades sociais infantis: modalidades de relato
title_full_unstemmed Problemas de comportamento e habilidades sociais infantis: modalidades de relato
title_sort Problemas de comportamento e habilidades sociais infantis: modalidades de relato
author Silva, Alessandra Turini Bolsoni [UNESP]
author_facet Silva, Alessandra Turini Bolsoni [UNESP]
Loureiro, Sonia Regina
Marturano, Edna Maria
author_role author
author2 Loureiro, Sonia Regina
Marturano, Edna Maria
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Alessandra Turini Bolsoni [UNESP]
Loureiro, Sonia Regina
Marturano, Edna Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Social skills
Behavior problems
Assessment
Capacidades sociales
Problemas del comportamiento
Evaluación
Habilidades sociais
Problemas de comportamento
Avaliação
topic Social skills
Behavior problems
Assessment
Capacidades sociales
Problemas del comportamiento
Evaluación
Habilidades sociais
Problemas de comportamento
Avaliação
description The relationships between behavior problems and children social skills, such as the relevance of analysing these sides by report instruments had been emphasized in researches. It aims: a) to verify the components concerning to behavior problems and children social skills, which was identified through a undirected report instrument; b) to analyze the correlation of such indicators with ones detected by a directed report instrument and those ones referred in bibliography. The participants were 213 primary health carers of children in pre-school age (n = 114) and school age ones (n = 98). The results show that undirected and directed instruments are complementary to obtain informations. Besides, the combination of assessment modalities adds to the characterization of the behavioral repertoire.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2016-03-02T12:57:50Z
2016-03-02T12:57:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/5813
Psico, v. 42, n. 3, p. 354-361, 2011.
0103-5371
http://hdl.handle.net/11449/134654
ISSN0103-5371-2011-42-03-354-361.pdf
3491806982519658
1564285659850897
7204239102184728
url http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/5813
http://hdl.handle.net/11449/134654
identifier_str_mv Psico, v. 42, n. 3, p. 354-361, 2011.
0103-5371
ISSN0103-5371-2011-42-03-354-361.pdf
3491806982519658
1564285659850897
7204239102184728
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psico
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 354-361
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128262833963008