A etnomatematica e suas contribuições para o conteúdo da matemática escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chaves, Filipe Ferreira [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/118655
Resumo: In this research we set out to understand the Ethnomathematics Program such as it is said by some authors of Mathematics Education. To this end we conducted an exploratory study. The objective of to study this program is to analyze its contribution to understanding of the content of mathematics in the school environment. The authors studied are Ubiratan D'Ambrosio, considered the precursor of the Ethnomathematics Program and researchers as Paulus Gerdes, Maria do Carmo Santos Domite, Eduardo Sebastiani Ferreira and Gelsa Knijnik, that develop research in Ethnomathematics and may contribute to the comprehension of what in the study we intend to do. Although recourse to authors of Education and Education Philosophy as Maria Aparecida Viggiani Bicudo and Joel Martins to intend the idea of curriculum and its importance in the school environment. The study carried showed that the Ethnomathematics Program goes beyond of to explicit the mathematical knowledge produced by cultural groups, transcending the description of procedures that reveal the construction of knowledge hitch to school subjects. That is, the program seeks the valuing the human being, concerning itself with the construction of a worthy citizen and able to relate with their natural environment, social and intellectual
id UNSP_2fbf46d9dbac092994ac714ddbf59439
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/118655
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A etnomatematica e suas contribuições para o conteúdo da matemática escolarMatemática - Estudo e ensinoEtnomatematicaIn this research we set out to understand the Ethnomathematics Program such as it is said by some authors of Mathematics Education. To this end we conducted an exploratory study. The objective of to study this program is to analyze its contribution to understanding of the content of mathematics in the school environment. The authors studied are Ubiratan D'Ambrosio, considered the precursor of the Ethnomathematics Program and researchers as Paulus Gerdes, Maria do Carmo Santos Domite, Eduardo Sebastiani Ferreira and Gelsa Knijnik, that develop research in Ethnomathematics and may contribute to the comprehension of what in the study we intend to do. Although recourse to authors of Education and Education Philosophy as Maria Aparecida Viggiani Bicudo and Joel Martins to intend the idea of curriculum and its importance in the school environment. The study carried showed that the Ethnomathematics Program goes beyond of to explicit the mathematical knowledge produced by cultural groups, transcending the description of procedures that reveal the construction of knowledge hitch to school subjects. That is, the program seeks the valuing the human being, concerning itself with the construction of a worthy citizen and able to relate with their natural environment, social and intellectualNesta pesquisa nos dispusemos a compreender o Programa Etnomatemática tal qual ele é apresentado por alguns autores de Educação Matemática. Para tanto realizamos um estudo exploratório. O objetivo de estudar tal programa é analisar sua contribuição para a compreensão do conteúdo da matemática no âmbito escolar. Os autores estudados são Ubiratan D’Ambrósio, considerado o precursor do Programa Etnomatemática e pesquisadores como Paulus Gerdes, Maria do Carmo Santos Domite, Eduardo Sebastiani Ferreira e Gelsa Knijnik, que desenvolvem pesquisas nesta área e podem contribuir para a compreensão do que neste estudo pretendemos realizar. Ainda recorremos a autores de Educação e Filosofia da Educação como Maria Aparecida Viggiani Bicudo e Joel Martins para compreender a ideia de currículo e sua importância no âmbito escolar. O estudo efetuado mostrou que o Programa Etnomatemática vai além de explicitar os conhecimentos matemáticos produzidos por grupos culturais, transcendendo a descrição de procedimentos que revelam a construção do conhecimento atrelada às disciplinas escolares. Ou seja, o programa busca a valorização do ser humano, preocupando-se com a formação de um cidadão digno e capaz de se relacionar com seu ambiente natural, social e intelectualUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Chaves, Filipe Ferreira [UNESP]2015-03-23T15:12:10Z2015-03-23T15:12:10Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCHAVES, Filipe Ferreira. A etnomatematica e suas contribuições para o conteúdo da matemática escolar. 2012. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2012.http://hdl.handle.net/11449/118655000708110chaves_ff_tcc_guara.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:52:30Zoai:repositorio.unesp.br:11449/118655Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:06:00.650388Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A etnomatematica e suas contribuições para o conteúdo da matemática escolar
title A etnomatematica e suas contribuições para o conteúdo da matemática escolar
spellingShingle A etnomatematica e suas contribuições para o conteúdo da matemática escolar
Chaves, Filipe Ferreira [UNESP]
Matemática - Estudo e ensino
Etnomatematica
title_short A etnomatematica e suas contribuições para o conteúdo da matemática escolar
title_full A etnomatematica e suas contribuições para o conteúdo da matemática escolar
title_fullStr A etnomatematica e suas contribuições para o conteúdo da matemática escolar
title_full_unstemmed A etnomatematica e suas contribuições para o conteúdo da matemática escolar
title_sort A etnomatematica e suas contribuições para o conteúdo da matemática escolar
author Chaves, Filipe Ferreira [UNESP]
author_facet Chaves, Filipe Ferreira [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Chaves, Filipe Ferreira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Etnomatematica
topic Matemática - Estudo e ensino
Etnomatematica
description In this research we set out to understand the Ethnomathematics Program such as it is said by some authors of Mathematics Education. To this end we conducted an exploratory study. The objective of to study this program is to analyze its contribution to understanding of the content of mathematics in the school environment. The authors studied are Ubiratan D'Ambrosio, considered the precursor of the Ethnomathematics Program and researchers as Paulus Gerdes, Maria do Carmo Santos Domite, Eduardo Sebastiani Ferreira and Gelsa Knijnik, that develop research in Ethnomathematics and may contribute to the comprehension of what in the study we intend to do. Although recourse to authors of Education and Education Philosophy as Maria Aparecida Viggiani Bicudo and Joel Martins to intend the idea of curriculum and its importance in the school environment. The study carried showed that the Ethnomathematics Program goes beyond of to explicit the mathematical knowledge produced by cultural groups, transcending the description of procedures that reveal the construction of knowledge hitch to school subjects. That is, the program seeks the valuing the human being, concerning itself with the construction of a worthy citizen and able to relate with their natural environment, social and intellectual
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-03-23T15:12:10Z
2015-03-23T15:12:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CHAVES, Filipe Ferreira. A etnomatematica e suas contribuições para o conteúdo da matemática escolar. 2012. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2012.
http://hdl.handle.net/11449/118655
000708110
chaves_ff_tcc_guara.pdf
identifier_str_mv CHAVES, Filipe Ferreira. A etnomatematica e suas contribuições para o conteúdo da matemática escolar. 2012. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2012.
000708110
chaves_ff_tcc_guara.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/118655
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128893426597888