Práticas educativas de mães de bebês: efeitos de um programa de intervenção
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
DOI: | 10.1590/S1413-73722013000400003 |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000400003 http://hdl.handle.net/11449/109588 |
Resumo: | This research aims to describe the effects of an intervention program focusing on parenting practices of mothers of babies by comparing pre- and post -test (intragroup comparison) performed with groups of adolescent mothers and adult mothers (intergroup comparison). Participants were 40 mothers, 20 adolescents and 20 adults. To collect data we used the Parenting Styles Inventory for Mothers of Babies (IEPMB), applied before and after the intervention, which is characterized for ten weekly meetings on topics related to the cycle of human development and parenting practices. The results showed significantly better educational practices for adolescent mothers compared to adult mothers especially in the first evaluation conducted. The intervention group was effective for most participants, adults and adolescents, who improved their parenting practices or remained appropriate. It discusses the importance of interventional groups to improve parenting practices of mothers of babies. |
id |
UNSP_36a13f7b81eae6448094372ea8834264 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109588 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Práticas educativas de mães de bebês: efeitos de um programa de intervençãoPrácticas educativas de madres de bebés: efectos de un programa de intervenciónEducational practices of babies' mothers: effects of an intervention programRelação mãe-criançapráticas de criação infantilintervenção psicológicaMother and child relationchildrearing practicespsychological interventThis research aims to describe the effects of an intervention program focusing on parenting practices of mothers of babies by comparing pre- and post -test (intragroup comparison) performed with groups of adolescent mothers and adult mothers (intergroup comparison). Participants were 40 mothers, 20 adolescents and 20 adults. To collect data we used the Parenting Styles Inventory for Mothers of Babies (IEPMB), applied before and after the intervention, which is characterized for ten weekly meetings on topics related to the cycle of human development and parenting practices. The results showed significantly better educational practices for adolescent mothers compared to adult mothers especially in the first evaluation conducted. The intervention group was effective for most participants, adults and adolescents, who improved their parenting practices or remained appropriate. It discusses the importance of interventional groups to improve parenting practices of mothers of babies.Esta pesquisa visa descrever os efeitos de um programa de intervenção com foco nas práticas parentais de mães de bebês mediante comparações pré e pós-teste (comparação intragrupos) realizadas com grupos de mães adolescentes e mães adultas (comparação intergrupos). Participaram 40 mães, sendo 20 adolescentes e 20 adultas. Para a coleta de dados foi utilizado o Inventário de Estilos Parentais para Mães de Bebês (IEPMB), aplicado antes e após a intervenção, sendo esta caracterizada por dez encontros semanais abordando temas referentes ao ciclo do desenvolvimento humano e às práticas parentais. Os resultados apontaram para práticas educativas significativamente melhores para mães adolescentes quando comparados com mães adultas principalmente na primeira avaliação conduzida. O grupo de intervenção foi efetivo para a maioria das participantes, adultas e adolescentes, que melhoraram suas práticas parentais ou as mantiveram adequadas. Discute-se a importância de grupos interventivos para aprimorar as práticas parentais de mães de bebês.Esta investigación tiene como objetivo describir los efectos de un programa de intervención se centra en las prácticas de crianza de las madres de los bebés mediante la comparación pre y post -test (comparación intragrupo) realizado con grupos de madres adolescentes y madres adultas (comparación entre grupos). Los participantes fueron 40 madres, 20 adolescentes y 20 adultos. Para recoger los datos se utilizó el Inventario de Estilos y Prácticas Parentales para las madres de bebés (IEPMB), aplicado antes y después de la intervención, que se caracteriza por diez reuniones semanales sobre temas relacionados con el ciclo de las prácticas de crianza de los hijos y el desarrollo humano. Los resultados mostraron significativamente mejores prácticas educativas para las madres adolescentes en comparación con las madres adultas, especialmente en la primera evaluación realizada. El grupo de intervención fue eficaz para la mayoría de los participantes, adultos y adolescentes, que mejoraron sus prácticas de crianza de los hijos o permanecieron apropriado. Se discute la importancia de los grupos de intervención para mejorar las prácticas de crianza de las madres de los bebés.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUNESP Departamento de Psicologia e do Programa de Pós- Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e AprendizagemUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUNESP Departamento de Psicologia e do Programa de Pós- Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e AprendizagemUniversidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de PsicologiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Nogueira, Sária Cristina [UNESP]Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]Altafim, Elisa Rachel Pisani [UNESP]2014-09-30T18:18:29Z2014-09-30T18:18:29Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article599-609application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000400003Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 18, n. 4, p. 599-609, 2013.1413-7372http://hdl.handle.net/11449/10958810.1590/S1413-73722013000400003S1413-73722013000400003S1413-73722013000400003.pdf8149650593877042SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia em Estudo0,229info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109588Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:55:03.510135Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas educativas de mães de bebês: efeitos de um programa de intervenção Prácticas educativas de madres de bebés: efectos de un programa de intervención Educational practices of babies' mothers: effects of an intervention program |
title |
Práticas educativas de mães de bebês: efeitos de um programa de intervenção |
spellingShingle |
Práticas educativas de mães de bebês: efeitos de um programa de intervenção Práticas educativas de mães de bebês: efeitos de um programa de intervenção Nogueira, Sária Cristina [UNESP] Relação mãe-criança práticas de criação infantil intervenção psicológica Mother and child relation childrearing practices psychological intervent Nogueira, Sária Cristina [UNESP] Relação mãe-criança práticas de criação infantil intervenção psicológica Mother and child relation childrearing practices psychological intervent |
title_short |
Práticas educativas de mães de bebês: efeitos de um programa de intervenção |
title_full |
Práticas educativas de mães de bebês: efeitos de um programa de intervenção |
title_fullStr |
Práticas educativas de mães de bebês: efeitos de um programa de intervenção Práticas educativas de mães de bebês: efeitos de um programa de intervenção |
title_full_unstemmed |
Práticas educativas de mães de bebês: efeitos de um programa de intervenção Práticas educativas de mães de bebês: efeitos de um programa de intervenção |
title_sort |
Práticas educativas de mães de bebês: efeitos de um programa de intervenção |
author |
Nogueira, Sária Cristina [UNESP] |
author_facet |
Nogueira, Sária Cristina [UNESP] Nogueira, Sária Cristina [UNESP] Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP] Altafim, Elisa Rachel Pisani [UNESP] Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP] Altafim, Elisa Rachel Pisani [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP] Altafim, Elisa Rachel Pisani [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Sária Cristina [UNESP] Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP] Altafim, Elisa Rachel Pisani [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relação mãe-criança práticas de criação infantil intervenção psicológica Mother and child relation childrearing practices psychological intervent |
topic |
Relação mãe-criança práticas de criação infantil intervenção psicológica Mother and child relation childrearing practices psychological intervent |
description |
This research aims to describe the effects of an intervention program focusing on parenting practices of mothers of babies by comparing pre- and post -test (intragroup comparison) performed with groups of adolescent mothers and adult mothers (intergroup comparison). Participants were 40 mothers, 20 adolescents and 20 adults. To collect data we used the Parenting Styles Inventory for Mothers of Babies (IEPMB), applied before and after the intervention, which is characterized for ten weekly meetings on topics related to the cycle of human development and parenting practices. The results showed significantly better educational practices for adolescent mothers compared to adult mothers especially in the first evaluation conducted. The intervention group was effective for most participants, adults and adolescents, who improved their parenting practices or remained appropriate. It discusses the importance of interventional groups to improve parenting practices of mothers of babies. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-01 2014-09-30T18:18:29Z 2014-09-30T18:18:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000400003 Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 18, n. 4, p. 599-609, 2013. 1413-7372 http://hdl.handle.net/11449/109588 10.1590/S1413-73722013000400003 S1413-73722013000400003 S1413-73722013000400003.pdf 8149650593877042 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000400003 http://hdl.handle.net/11449/109588 |
identifier_str_mv |
Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 18, n. 4, p. 599-609, 2013. 1413-7372 10.1590/S1413-73722013000400003 S1413-73722013000400003 S1413-73722013000400003.pdf 8149650593877042 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia em Estudo 0,229 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
599-609 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822182406535249920 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S1413-73722013000400003 |