O grupo de estudos e discussão como subsídio ao desenvolvimento de interações discursivas entre professores de física sobre a temática teoria da relatividade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/375 http://hdl.handle.net/11449/135123 |
Resumo: | Based on the assumption that the exchange of knowledge can support a process of self-organized interactions of the involved in the process, we present the results of a study about how happen the dialogue between physics teachers involved in a group of study of Modern and Contemporary Physics. With the support of the propositions of Bakhtin about the potential of the discourse and discursive interactions studies, we identified interesting regularities in how organize discussions among teachers, identifying a scheme that allows us to infer the effectiveness of the enforcement of this form of lead and mediate the discussions in groups of continuous formation of physics teachers to other topics, as well as adding arguments in defense of the groups of discussion as a strategy for continuing formation of teachers. |
id |
UNSP_4025c8e4cdd27b9136a1c1711fac0acb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/135123 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O grupo de estudos e discussão como subsídio ao desenvolvimento de interações discursivas entre professores de física sobre a temática teoria da relatividadeThe group of study and discussion as a contribution to the development of discursive interactions between physics teachers about the relativity theoryDiscursive interactionsGroups of studies and discussionContinuing formation of teachersRelativity theoryInterações discursivasGrupos de estudo e discussãoFormação continuada de professoresTeoria da relatividade restritaBased on the assumption that the exchange of knowledge can support a process of self-organized interactions of the involved in the process, we present the results of a study about how happen the dialogue between physics teachers involved in a group of study of Modern and Contemporary Physics. With the support of the propositions of Bakhtin about the potential of the discourse and discursive interactions studies, we identified interesting regularities in how organize discussions among teachers, identifying a scheme that allows us to infer the effectiveness of the enforcement of this form of lead and mediate the discussions in groups of continuous formation of physics teachers to other topics, as well as adding arguments in defense of the groups of discussion as a strategy for continuing formation of teachers.Baseados na hipótese de que a permuta dos conhecimentos pode subsidiar um processo de interações auto-organizadas dos envolvidos no processo, apresentamos os resultados de um estudo sobre como acontecem os diálogos entre professores de física envolvidos em um grupo de estudos de Física Moderna e Contemporânea. Com apoio das proposições de Bakhtin sobre as potencialidades do discurso e nos estudos sobre as interações discursivas, identificamos regularidades interessantes na forma como se organizam as discussões entre os professores, sendo possível identificar um esquema que nos possibilita inferir sobre a eficácia no desenvolvimento dessa forma de conduzir e mediar as discussões em grupos de formação continuada de professores para os tópicos da Física, bem como, acrescentar argumentos na defesa dos grupos de discussão como estratégia de formação continuada de professores.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Física, Química e Biologia, Faculdade de Ciências e Tecnologia de Presidente PrudenteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Maringá (UEM)Silva, João Ricardo Neves da [UNESP]|Araya, Ana Maria Osório [UNESP]|Souza Filho, Moacir Pereira de [UNESP]Lino, Alex2016-03-02T12:59:50Z2016-03-02T12:59:50Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article9-25application/pdfhttp://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/375Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 1, p. 9-25, 2013.1806-5104http://hdl.handle.net/11449/135123ISSN1806-5104-2013-13-01-09-25.pdf92408233121059541543738193935256Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-19T12:44:03Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135123Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:25:33.784214Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O grupo de estudos e discussão como subsídio ao desenvolvimento de interações discursivas entre professores de física sobre a temática teoria da relatividade The group of study and discussion as a contribution to the development of discursive interactions between physics teachers about the relativity theory |
title |
O grupo de estudos e discussão como subsídio ao desenvolvimento de interações discursivas entre professores de física sobre a temática teoria da relatividade |
spellingShingle |
O grupo de estudos e discussão como subsídio ao desenvolvimento de interações discursivas entre professores de física sobre a temática teoria da relatividade Silva, João Ricardo Neves da [UNESP] Discursive interactions Groups of studies and discussion Continuing formation of teachers Relativity theory Interações discursivas Grupos de estudo e discussão Formação continuada de professores Teoria da relatividade restrita |
title_short |
O grupo de estudos e discussão como subsídio ao desenvolvimento de interações discursivas entre professores de física sobre a temática teoria da relatividade |
title_full |
O grupo de estudos e discussão como subsídio ao desenvolvimento de interações discursivas entre professores de física sobre a temática teoria da relatividade |
title_fullStr |
O grupo de estudos e discussão como subsídio ao desenvolvimento de interações discursivas entre professores de física sobre a temática teoria da relatividade |
title_full_unstemmed |
O grupo de estudos e discussão como subsídio ao desenvolvimento de interações discursivas entre professores de física sobre a temática teoria da relatividade |
title_sort |
O grupo de estudos e discussão como subsídio ao desenvolvimento de interações discursivas entre professores de física sobre a temática teoria da relatividade |
author |
Silva, João Ricardo Neves da [UNESP] |
author_facet |
Silva, João Ricardo Neves da [UNESP] |Araya, Ana Maria Osório [UNESP] |Souza Filho, Moacir Pereira de [UNESP] Lino, Alex |
author_role |
author |
author2 |
|Araya, Ana Maria Osório [UNESP] |Souza Filho, Moacir Pereira de [UNESP] Lino, Alex |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, João Ricardo Neves da [UNESP] |Araya, Ana Maria Osório [UNESP] |Souza Filho, Moacir Pereira de [UNESP] Lino, Alex |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discursive interactions Groups of studies and discussion Continuing formation of teachers Relativity theory Interações discursivas Grupos de estudo e discussão Formação continuada de professores Teoria da relatividade restrita |
topic |
Discursive interactions Groups of studies and discussion Continuing formation of teachers Relativity theory Interações discursivas Grupos de estudo e discussão Formação continuada de professores Teoria da relatividade restrita |
description |
Based on the assumption that the exchange of knowledge can support a process of self-organized interactions of the involved in the process, we present the results of a study about how happen the dialogue between physics teachers involved in a group of study of Modern and Contemporary Physics. With the support of the propositions of Bakhtin about the potential of the discourse and discursive interactions studies, we identified interesting regularities in how organize discussions among teachers, identifying a scheme that allows us to infer the effectiveness of the enforcement of this form of lead and mediate the discussions in groups of continuous formation of physics teachers to other topics, as well as adding arguments in defense of the groups of discussion as a strategy for continuing formation of teachers. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2016-03-02T12:59:50Z 2016-03-02T12:59:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/375 Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 1, p. 9-25, 2013. 1806-5104 http://hdl.handle.net/11449/135123 ISSN1806-5104-2013-13-01-09-25.pdf 9240823312105954 1543738193935256 |
url |
http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/375 http://hdl.handle.net/11449/135123 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 1, p. 9-25, 2013. 1806-5104 ISSN1806-5104-2013-13-01-09-25.pdf 9240823312105954 1543738193935256 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
9-25 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129318924058624 |