Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Misquiatti, Andréa Regina Nunes [UNESP], Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/viewFile/1462/1451
http://hdl.handle.net/11449/115045
Resumo: Thematic focus: The motor abnormalities may be part of so-called comorbidities that can coexist with autistic disorder. Objective: To characterize the motor profile of students with autistic disorder. Method: the study included six children with years and 9 months. After signing the consent form by parents or guardians, the students were submitted to the Motor Development Scale for assessment of fine motor, gross motor performance, balance, body scheme, spatial organization, temporal organization and laterality. Results: The results revealed a significant difference between the motor age and chronological age. According to the classification of the Scale of Motor Development, students in this study showed motor development lower than expected for age. Conclusion: The students with autistic disorder in this study presented a profile of Developmental Coordination Disorder in comorbidity, showing that participants of this research presented difficulties in activities that required skills such as handwriting. Thus, motor and psychomotor needs of these students were focused on educational and clinical environment to reduce the impact of behavioral and social manifestations.
id UNSP_4319cb62231ae46e0aa4aa39f96f9492
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115045
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autísticoCaracterization of the motor profile of students with autistic disorderThematic focus: The motor abnormalities may be part of so-called comorbidities that can coexist with autistic disorder. Objective: To characterize the motor profile of students with autistic disorder. Method: the study included six children with years and 9 months. After signing the consent form by parents or guardians, the students were submitted to the Motor Development Scale for assessment of fine motor, gross motor performance, balance, body scheme, spatial organization, temporal organization and laterality. Results: The results revealed a significant difference between the motor age and chronological age. According to the classification of the Scale of Motor Development, students in this study showed motor development lower than expected for age. Conclusion: The students with autistic disorder in this study presented a profile of Developmental Coordination Disorder in comorbidity, showing that participants of this research presented difficulties in activities that required skills such as handwriting. Thus, motor and psychomotor needs of these students were focused on educational and clinical environment to reduce the impact of behavioral and social manifestations.Foco temático: As alterações motoras podem fazer parte das chamadas comorbidades que podem coexistir com o transtorno autístico. Objetivo: caracterizar o perfil motor de escolares com espectro autístico. Método: participaram deste estudo 6 escolares com transtorno autístico do ensino fundamental, do gênero masculino, com idades variando entre 5 anos e 5 meses e 10 anos e 9 meses. Após a assinatura do termo de consentimento pelos pais ou responsá- veis, os escolares foram submetidos à aplicação da Escala de Desenvolvimento Motor para avaliação da motricidade fina, motricidade global, equilíbrio, esquema corporal, organização espacial, organização temporal e lateralidade. Resultados: Os resultados revelaram diferença significante entre a idade motora e a idade cronológica. Conforme a classificação da Escala do Desenvolvimento Motor, os escolares deste estudo apresentaram desenvolvimento motor inferior ao esperado para a idade. Conclusão: Os escolares com transtorno autístico deste estudo apresentam quadro de Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação em comorbidade, demonstrando que os participantes desta pesquisa apresentam dificuldades em atividades que exijam destreza como a grafia. Assim, as necessidades motoras e psicomotoras desses escolares são enfocadas no ambiente clínico e educacional para diminuir o impacto das manifestações comportamentais e sociais.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Avenida Hygino Muzzy, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Avenida Hygino Muzzy, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP]Misquiatti, Andréa Regina Nunes [UNESP]Capellini, Simone Aparecida [UNESP]2015-02-24T13:57:42Z2015-02-24T13:57:42Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article443-454application/pdfhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/viewFile/1462/1451Revista Educação Especial, v. 23, n. 38, p. 443-454, 2010.1808-270Xhttp://hdl.handle.net/11449/115045ISSN1808-270X-2010-23-38-443-454.pdf60140447536992469057316530389548Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:40:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115045Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:40:01Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico
Caracterization of the motor profile of students with autistic disorder
title Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico
spellingShingle Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico
Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP]
title_short Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico
title_full Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico
title_fullStr Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico
title_full_unstemmed Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico
title_sort Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico
author Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP]
author_facet Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP]
Misquiatti, Andréa Regina Nunes [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author_role author
author2 Misquiatti, Andréa Regina Nunes [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP]
Misquiatti, Andréa Regina Nunes [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
description Thematic focus: The motor abnormalities may be part of so-called comorbidities that can coexist with autistic disorder. Objective: To characterize the motor profile of students with autistic disorder. Method: the study included six children with years and 9 months. After signing the consent form by parents or guardians, the students were submitted to the Motor Development Scale for assessment of fine motor, gross motor performance, balance, body scheme, spatial organization, temporal organization and laterality. Results: The results revealed a significant difference between the motor age and chronological age. According to the classification of the Scale of Motor Development, students in this study showed motor development lower than expected for age. Conclusion: The students with autistic disorder in this study presented a profile of Developmental Coordination Disorder in comorbidity, showing that participants of this research presented difficulties in activities that required skills such as handwriting. Thus, motor and psychomotor needs of these students were focused on educational and clinical environment to reduce the impact of behavioral and social manifestations.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-02-24T13:57:42Z
2015-02-24T13:57:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/viewFile/1462/1451
Revista Educação Especial, v. 23, n. 38, p. 443-454, 2010.
1808-270X
http://hdl.handle.net/11449/115045
ISSN1808-270X-2010-23-38-443-454.pdf
6014044753699246
9057316530389548
url http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/viewFile/1462/1451
http://hdl.handle.net/11449/115045
identifier_str_mv Revista Educação Especial, v. 23, n. 38, p. 443-454, 2010.
1808-270X
ISSN1808-270X-2010-23-38-443-454.pdf
6014044753699246
9057316530389548
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Educação Especial
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 443-454
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128195273162752