Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/viewFile/1462/1451 http://hdl.handle.net/11449/115045 |
Resumo: | Thematic focus: The motor abnormalities may be part of so-called comorbidities that can coexist with autistic disorder. Objective: To characterize the motor profile of students with autistic disorder. Method: the study included six children with years and 9 months. After signing the consent form by parents or guardians, the students were submitted to the Motor Development Scale for assessment of fine motor, gross motor performance, balance, body scheme, spatial organization, temporal organization and laterality. Results: The results revealed a significant difference between the motor age and chronological age. According to the classification of the Scale of Motor Development, students in this study showed motor development lower than expected for age. Conclusion: The students with autistic disorder in this study presented a profile of Developmental Coordination Disorder in comorbidity, showing that participants of this research presented difficulties in activities that required skills such as handwriting. Thus, motor and psychomotor needs of these students were focused on educational and clinical environment to reduce the impact of behavioral and social manifestations. |
id |
UNSP_4319cb62231ae46e0aa4aa39f96f9492 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115045 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autísticoCaracterization of the motor profile of students with autistic disorderThematic focus: The motor abnormalities may be part of so-called comorbidities that can coexist with autistic disorder. Objective: To characterize the motor profile of students with autistic disorder. Method: the study included six children with years and 9 months. After signing the consent form by parents or guardians, the students were submitted to the Motor Development Scale for assessment of fine motor, gross motor performance, balance, body scheme, spatial organization, temporal organization and laterality. Results: The results revealed a significant difference between the motor age and chronological age. According to the classification of the Scale of Motor Development, students in this study showed motor development lower than expected for age. Conclusion: The students with autistic disorder in this study presented a profile of Developmental Coordination Disorder in comorbidity, showing that participants of this research presented difficulties in activities that required skills such as handwriting. Thus, motor and psychomotor needs of these students were focused on educational and clinical environment to reduce the impact of behavioral and social manifestations.Foco temático: As alterações motoras podem fazer parte das chamadas comorbidades que podem coexistir com o transtorno autístico. Objetivo: caracterizar o perfil motor de escolares com espectro autístico. Método: participaram deste estudo 6 escolares com transtorno autístico do ensino fundamental, do gênero masculino, com idades variando entre 5 anos e 5 meses e 10 anos e 9 meses. Após a assinatura do termo de consentimento pelos pais ou responsá- veis, os escolares foram submetidos à aplicação da Escala de Desenvolvimento Motor para avaliação da motricidade fina, motricidade global, equilíbrio, esquema corporal, organização espacial, organização temporal e lateralidade. Resultados: Os resultados revelaram diferença significante entre a idade motora e a idade cronológica. Conforme a classificação da Escala do Desenvolvimento Motor, os escolares deste estudo apresentaram desenvolvimento motor inferior ao esperado para a idade. Conclusão: Os escolares com transtorno autístico deste estudo apresentam quadro de Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação em comorbidade, demonstrando que os participantes desta pesquisa apresentam dificuldades em atividades que exijam destreza como a grafia. Assim, as necessidades motoras e psicomotoras desses escolares são enfocadas no ambiente clínico e educacional para diminuir o impacto das manifestações comportamentais e sociais.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Avenida Hygino Muzzy, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Avenida Hygino Muzzy, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP]Misquiatti, Andréa Regina Nunes [UNESP]Capellini, Simone Aparecida [UNESP]2015-02-24T13:57:42Z2015-02-24T13:57:42Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article443-454application/pdfhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/viewFile/1462/1451Revista Educação Especial, v. 23, n. 38, p. 443-454, 2010.1808-270Xhttp://hdl.handle.net/11449/115045ISSN1808-270X-2010-23-38-443-454.pdf60140447536992469057316530389548Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:40:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115045Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:40:01Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico Caracterization of the motor profile of students with autistic disorder |
title |
Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico |
spellingShingle |
Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP] |
title_short |
Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico |
title_full |
Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico |
title_fullStr |
Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico |
title_full_unstemmed |
Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico |
title_sort |
Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico |
author |
Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP] |
author_facet |
Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP] Misquiatti, Andréa Regina Nunes [UNESP] Capellini, Simone Aparecida [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Misquiatti, Andréa Regina Nunes [UNESP] Capellini, Simone Aparecida [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP] Misquiatti, Andréa Regina Nunes [UNESP] Capellini, Simone Aparecida [UNESP] |
description |
Thematic focus: The motor abnormalities may be part of so-called comorbidities that can coexist with autistic disorder. Objective: To characterize the motor profile of students with autistic disorder. Method: the study included six children with years and 9 months. After signing the consent form by parents or guardians, the students were submitted to the Motor Development Scale for assessment of fine motor, gross motor performance, balance, body scheme, spatial organization, temporal organization and laterality. Results: The results revealed a significant difference between the motor age and chronological age. According to the classification of the Scale of Motor Development, students in this study showed motor development lower than expected for age. Conclusion: The students with autistic disorder in this study presented a profile of Developmental Coordination Disorder in comorbidity, showing that participants of this research presented difficulties in activities that required skills such as handwriting. Thus, motor and psychomotor needs of these students were focused on educational and clinical environment to reduce the impact of behavioral and social manifestations. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2015-02-24T13:57:42Z 2015-02-24T13:57:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/viewFile/1462/1451 Revista Educação Especial, v. 23, n. 38, p. 443-454, 2010. 1808-270X http://hdl.handle.net/11449/115045 ISSN1808-270X-2010-23-38-443-454.pdf 6014044753699246 9057316530389548 |
url |
http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/viewFile/1462/1451 http://hdl.handle.net/11449/115045 |
identifier_str_mv |
Revista Educação Especial, v. 23, n. 38, p. 443-454, 2010. 1808-270X ISSN1808-270X-2010-23-38-443-454.pdf 6014044753699246 9057316530389548 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Educação Especial |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
443-454 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128195273162752 |