Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Guimarães, Taislene [UNESP], Guimarães, Karina Perez, Melchiori, Ana Paula [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013005000006
http://hdl.handle.net/11449/109787
Resumo: The construction of social knowledge, under the Piagetian approach, has been the target of recent research in the Brazilian context. From this perspective, this article presents preliminary data from an evolutionary study regarding the ideas of children and adolescents about not learning. Herein we present data obtained from the second methodological tool used in this research: an analysis of a story involving a situation of not learning, applied to 80 students between 06 and 16 years old. The main results indicate that most of the students surveyed tend to blame only themselves for not learning. They justify it by factors such as indifference, indiscipline, among others. Students' beliefs are also analyzed according to levels of understanding of social reality and most students presented a very elementary level of understanding.
id UNSP_434bb8f186d931afeeb0af23ca08e148
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109787
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento socialBeliefs involving not learning: an evolutionary study on the social construction of knowledgeConhecimento SocialEstudo EvolutivoAprendizagemSocial KnowledgeEvolutionary StudyLearningThe construction of social knowledge, under the Piagetian approach, has been the target of recent research in the Brazilian context. From this perspective, this article presents preliminary data from an evolutionary study regarding the ideas of children and adolescents about not learning. Herein we present data obtained from the second methodological tool used in this research: an analysis of a story involving a situation of not learning, applied to 80 students between 06 and 16 years old. The main results indicate that most of the students surveyed tend to blame only themselves for not learning. They justify it by factors such as indifference, indiscipline, among others. Students' beliefs are also analyzed according to levels of understanding of social reality and most students presented a very elementary level of understanding.A construção do conhecimento social, sob o enfoque piagetiano, vem sendo alvo de pesquisas recentes no contexto brasileiro. Nessa perspectiva, o presente artigo traz dados parciais de um estudo evolutivo a respeito das ideias de crianças e adolescentes sobre a não aprendizagem. Apresentamos aqui os dados obtidos a partir do segundo instrumento metodológico utilizado na pesquisa: a análise de uma história envolvendo uma situação de não aprendizagem, aplicada em 80 escolares entre 6 e 16 anos. Os principais resultados indicam que a maioria dos sujeitos tende a responsabilizar somente os alunos pela não aprendizagem, justificando-a por meio de fatores como desinteresse, indisciplina, entre outros. As crenças dos sujeitos são analisadas também conforme os níveis de compreensão da realidade social e se apresentam, para a maioria deles, no nível mais elementar.Universidade Estadual Paulista Departamento de Psicologia da EducaçãoUniversidade Estadual Paulista Programa de Pós-graduação em EducaçãoFaculdades Integradas de Mirassol cursos de Pedagogia e PsicopedagogiaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual Paulista Departamento de Psicologia da EducaçãoUniversidade Estadual Paulista Programa de Pós-graduação em EducaçãoUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Faculdades Integradas de Mirassol cursos de Pedagogia e PsicopedagogiaSaravali, Eliane Giachetto [UNESP]Guimarães, Taislene [UNESP]Guimarães, Karina PerezMelchiori, Ana Paula [UNESP]2014-10-01T13:08:33Z2014-10-01T13:08:33Z2013-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article143-176application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013005000006Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 29, n. 3, p. 143-176, 2013.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/10978710.1590/S0102-46982013005000006S0102-46982013000300007S0102-46982013000300007.pdf73778124513473930000-0003-1259-6027SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T18:36:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109787Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T18:36:36Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social
Beliefs involving not learning: an evolutionary study on the social construction of knowledge
title Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social
spellingShingle Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
Conhecimento Social
Estudo Evolutivo
Aprendizagem
Social Knowledge
Evolutionary Study
Learning
title_short Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social
title_full Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social
title_fullStr Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social
title_full_unstemmed Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social
title_sort Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social
author Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
author_facet Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
Guimarães, Taislene [UNESP]
Guimarães, Karina Perez
Melchiori, Ana Paula [UNESP]
author_role author
author2 Guimarães, Taislene [UNESP]
Guimarães, Karina Perez
Melchiori, Ana Paula [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Faculdades Integradas de Mirassol cursos de Pedagogia e Psicopedagogia
dc.contributor.author.fl_str_mv Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
Guimarães, Taislene [UNESP]
Guimarães, Karina Perez
Melchiori, Ana Paula [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecimento Social
Estudo Evolutivo
Aprendizagem
Social Knowledge
Evolutionary Study
Learning
topic Conhecimento Social
Estudo Evolutivo
Aprendizagem
Social Knowledge
Evolutionary Study
Learning
description The construction of social knowledge, under the Piagetian approach, has been the target of recent research in the Brazilian context. From this perspective, this article presents preliminary data from an evolutionary study regarding the ideas of children and adolescents about not learning. Herein we present data obtained from the second methodological tool used in this research: an analysis of a story involving a situation of not learning, applied to 80 students between 06 and 16 years old. The main results indicate that most of the students surveyed tend to blame only themselves for not learning. They justify it by factors such as indifference, indiscipline, among others. Students' beliefs are also analyzed according to levels of understanding of social reality and most students presented a very elementary level of understanding.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-01
2014-10-01T13:08:33Z
2014-10-01T13:08:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013005000006
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 29, n. 3, p. 143-176, 2013.
0102-4698
http://hdl.handle.net/11449/109787
10.1590/S0102-46982013005000006
S0102-46982013000300007
S0102-46982013000300007.pdf
7377812451347393
0000-0003-1259-6027
url http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013005000006
http://hdl.handle.net/11449/109787
identifier_str_mv Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 29, n. 3, p. 143-176, 2013.
0102-4698
10.1590/S0102-46982013005000006
S0102-46982013000300007
S0102-46982013000300007.pdf
7377812451347393
0000-0003-1259-6027
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 143-176
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128111479357440