Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013005000006 http://hdl.handle.net/11449/109787 |
Resumo: | The construction of social knowledge, under the Piagetian approach, has been the target of recent research in the Brazilian context. From this perspective, this article presents preliminary data from an evolutionary study regarding the ideas of children and adolescents about not learning. Herein we present data obtained from the second methodological tool used in this research: an analysis of a story involving a situation of not learning, applied to 80 students between 06 and 16 years old. The main results indicate that most of the students surveyed tend to blame only themselves for not learning. They justify it by factors such as indifference, indiscipline, among others. Students' beliefs are also analyzed according to levels of understanding of social reality and most students presented a very elementary level of understanding. |
id |
UNSP_434bb8f186d931afeeb0af23ca08e148 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109787 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento socialBeliefs involving not learning: an evolutionary study on the social construction of knowledgeConhecimento SocialEstudo EvolutivoAprendizagemSocial KnowledgeEvolutionary StudyLearningThe construction of social knowledge, under the Piagetian approach, has been the target of recent research in the Brazilian context. From this perspective, this article presents preliminary data from an evolutionary study regarding the ideas of children and adolescents about not learning. Herein we present data obtained from the second methodological tool used in this research: an analysis of a story involving a situation of not learning, applied to 80 students between 06 and 16 years old. The main results indicate that most of the students surveyed tend to blame only themselves for not learning. They justify it by factors such as indifference, indiscipline, among others. Students' beliefs are also analyzed according to levels of understanding of social reality and most students presented a very elementary level of understanding.A construção do conhecimento social, sob o enfoque piagetiano, vem sendo alvo de pesquisas recentes no contexto brasileiro. Nessa perspectiva, o presente artigo traz dados parciais de um estudo evolutivo a respeito das ideias de crianças e adolescentes sobre a não aprendizagem. Apresentamos aqui os dados obtidos a partir do segundo instrumento metodológico utilizado na pesquisa: a análise de uma história envolvendo uma situação de não aprendizagem, aplicada em 80 escolares entre 6 e 16 anos. Os principais resultados indicam que a maioria dos sujeitos tende a responsabilizar somente os alunos pela não aprendizagem, justificando-a por meio de fatores como desinteresse, indisciplina, entre outros. As crenças dos sujeitos são analisadas também conforme os níveis de compreensão da realidade social e se apresentam, para a maioria deles, no nível mais elementar.Universidade Estadual Paulista Departamento de Psicologia da EducaçãoUniversidade Estadual Paulista Programa de Pós-graduação em EducaçãoFaculdades Integradas de Mirassol cursos de Pedagogia e PsicopedagogiaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual Paulista Departamento de Psicologia da EducaçãoUniversidade Estadual Paulista Programa de Pós-graduação em EducaçãoUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Faculdades Integradas de Mirassol cursos de Pedagogia e PsicopedagogiaSaravali, Eliane Giachetto [UNESP]Guimarães, Taislene [UNESP]Guimarães, Karina PerezMelchiori, Ana Paula [UNESP]2014-10-01T13:08:33Z2014-10-01T13:08:33Z2013-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article143-176application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013005000006Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 29, n. 3, p. 143-176, 2013.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/10978710.1590/S0102-46982013005000006S0102-46982013000300007S0102-46982013000300007.pdf73778124513473930000-0003-1259-6027SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T18:36:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109787Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T18:36:36Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social Beliefs involving not learning: an evolutionary study on the social construction of knowledge |
title |
Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social |
spellingShingle |
Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] Conhecimento Social Estudo Evolutivo Aprendizagem Social Knowledge Evolutionary Study Learning |
title_short |
Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social |
title_full |
Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social |
title_fullStr |
Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social |
title_full_unstemmed |
Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social |
title_sort |
Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento social |
author |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] |
author_facet |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] Guimarães, Taislene [UNESP] Guimarães, Karina Perez Melchiori, Ana Paula [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães, Taislene [UNESP] Guimarães, Karina Perez Melchiori, Ana Paula [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Faculdades Integradas de Mirassol cursos de Pedagogia e Psicopedagogia |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] Guimarães, Taislene [UNESP] Guimarães, Karina Perez Melchiori, Ana Paula [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conhecimento Social Estudo Evolutivo Aprendizagem Social Knowledge Evolutionary Study Learning |
topic |
Conhecimento Social Estudo Evolutivo Aprendizagem Social Knowledge Evolutionary Study Learning |
description |
The construction of social knowledge, under the Piagetian approach, has been the target of recent research in the Brazilian context. From this perspective, this article presents preliminary data from an evolutionary study regarding the ideas of children and adolescents about not learning. Herein we present data obtained from the second methodological tool used in this research: an analysis of a story involving a situation of not learning, applied to 80 students between 06 and 16 years old. The main results indicate that most of the students surveyed tend to blame only themselves for not learning. They justify it by factors such as indifference, indiscipline, among others. Students' beliefs are also analyzed according to levels of understanding of social reality and most students presented a very elementary level of understanding. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-01 2014-10-01T13:08:33Z 2014-10-01T13:08:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013005000006 Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 29, n. 3, p. 143-176, 2013. 0102-4698 http://hdl.handle.net/11449/109787 10.1590/S0102-46982013005000006 S0102-46982013000300007 S0102-46982013000300007.pdf 7377812451347393 0000-0003-1259-6027 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013005000006 http://hdl.handle.net/11449/109787 |
identifier_str_mv |
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 29, n. 3, p. 143-176, 2013. 0102-4698 10.1590/S0102-46982013005000006 S0102-46982013000300007 S0102-46982013000300007.pdf 7377812451347393 0000-0003-1259-6027 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
143-176 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128111479357440 |