O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peralta, Deise Aparecida [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Lopes Júnior, Jair [UNESP], Gonçalves, Harryson Junio Lessa [UNESP], Dias, Ana Lúcia Braz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.uems.br/novo/index.php/interfaces/article/viewArticle/3916
http://hdl.handle.net/11449/135105
Resumo: The article aims at discussing how the official documents of the curricula of the state of São Paulo, as well as the state's in service teacher training initiatives, provide to teachers guidance towards the development of competencies and skills, with the ultimate objective of guaranteeing successful student performance. The study used semi-structured interviews with a public school teacher in the state of São Paulo, which took place during six meetings. The findings show how the Curriculum of the State of São Paulo, which is part of the System of Assessment of Scholastic Performance in the State of São Paulo (SARESP), when asking elementary school teachers to fulfill the task of affording students the development of competencies and skills, is not effective in its guidance as for the ways of carrying out and modifying teaching practices.
id UNSP_514608711c1a53ddbcfbcf1865975ed0
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135105
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulistaThe impact of the terms competencies and skills in the practice of a teacher from the state of São PauloElementary educationCompetenciesSkillsEducação BásicaCompetênciasHabilidadesThe article aims at discussing how the official documents of the curricula of the state of São Paulo, as well as the state's in service teacher training initiatives, provide to teachers guidance towards the development of competencies and skills, with the ultimate objective of guaranteeing successful student performance. The study used semi-structured interviews with a public school teacher in the state of São Paulo, which took place during six meetings. The findings show how the Curriculum of the State of São Paulo, which is part of the System of Assessment of Scholastic Performance in the State of São Paulo (SARESP), when asking elementary school teachers to fulfill the task of affording students the development of competencies and skills, is not effective in its guidance as for the ways of carrying out and modifying teaching practices.O artigo visa contribuir com discussões sobre como os documentos oficiais do Currículo do Estado de São Paulo, implantado no ano de 2008 em toda a rede estadual de ensino de São Paulo, bem como suas ações de formação continuada, fornecem orientações ao professor sobre o desenvolvimento de competências e habilidades visando garantir, com isso, um desempenho satisfatório dos alunos. Como metodologia, o estudo utilizou entrevistas semiestruturadas realizadas com uma professora da rede pública estadual paulista, conduzidas ao longo de seis reuniões. Os resultados apontaram que o Currículo do Estado de São Paulo, o qual se integra ao Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP), ao solicitar que professores da Educação Básica cumpram a tarefa de proporcionar aos alunos o desenvolvimento de competências e habilidades, não se apresenta efetivo nas orientações para formas de condução e alteração de práticas docentes.Departamento de Matemática da Faculdade de Engenharia Campus Ilha Solteira – UNESP.Departamento de Psicologia da Faculdade de Ciências Campus Bauru – UNESP.Departamento de Biologia da Faculdade de Engenharia Campus Ilha Solteira - UNESP.Departamento de Matemática da Central Michigan University – USADepartamento de Matemática da Faculdade de Engenharia Campus Ilha Solteira – UNESP.Departamento de Psicologia da Faculdade de Ciências Campus Bauru – UNESP.Departamento de Biologia da Faculdade de Engenharia Campus Ilha Solteira - UNESP.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Peralta, Deise Aparecida [UNESP]Lopes Júnior, Jair [UNESP]Gonçalves, Harryson Junio Lessa [UNESP]Dias, Ana Lúcia Braz2016-03-02T12:59:46Z2016-03-02T12:59:46Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article219-232application/pdfhttp://periodicos.uems.br/novo/index.php/interfaces/article/viewArticle/3916Interfaces da Educação, v. 4, n. 10, p. 219-232, 2013.2177-7691http://hdl.handle.net/11449/135105ISSN2177-7691-2013-04-10-219-232.pdf1124424108310223Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInterfaces da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T15:41:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135105Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:47:23.140675Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista
The impact of the terms competencies and skills in the practice of a teacher from the state of São Paulo
title O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista
spellingShingle O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista
Peralta, Deise Aparecida [UNESP]
Elementary education
Competencies
Skills
Educação Básica
Competências
Habilidades
title_short O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista
title_full O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista
title_fullStr O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista
title_full_unstemmed O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista
title_sort O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista
author Peralta, Deise Aparecida [UNESP]
author_facet Peralta, Deise Aparecida [UNESP]
Lopes Júnior, Jair [UNESP]
Gonçalves, Harryson Junio Lessa [UNESP]
Dias, Ana Lúcia Braz
author_role author
author2 Lopes Júnior, Jair [UNESP]
Gonçalves, Harryson Junio Lessa [UNESP]
Dias, Ana Lúcia Braz
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Peralta, Deise Aparecida [UNESP]
Lopes Júnior, Jair [UNESP]
Gonçalves, Harryson Junio Lessa [UNESP]
Dias, Ana Lúcia Braz
dc.subject.por.fl_str_mv Elementary education
Competencies
Skills
Educação Básica
Competências
Habilidades
topic Elementary education
Competencies
Skills
Educação Básica
Competências
Habilidades
description The article aims at discussing how the official documents of the curricula of the state of São Paulo, as well as the state's in service teacher training initiatives, provide to teachers guidance towards the development of competencies and skills, with the ultimate objective of guaranteeing successful student performance. The study used semi-structured interviews with a public school teacher in the state of São Paulo, which took place during six meetings. The findings show how the Curriculum of the State of São Paulo, which is part of the System of Assessment of Scholastic Performance in the State of São Paulo (SARESP), when asking elementary school teachers to fulfill the task of affording students the development of competencies and skills, is not effective in its guidance as for the ways of carrying out and modifying teaching practices.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2016-03-02T12:59:46Z
2016-03-02T12:59:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uems.br/novo/index.php/interfaces/article/viewArticle/3916
Interfaces da Educação, v. 4, n. 10, p. 219-232, 2013.
2177-7691
http://hdl.handle.net/11449/135105
ISSN2177-7691-2013-04-10-219-232.pdf
1124424108310223
url http://periodicos.uems.br/novo/index.php/interfaces/article/viewArticle/3916
http://hdl.handle.net/11449/135105
identifier_str_mv Interfaces da Educação, v. 4, n. 10, p. 219-232, 2013.
2177-7691
ISSN2177-7691-2013-04-10-219-232.pdf
1124424108310223
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Interfaces da Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 219-232
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129551989997568