O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://periodicos.uems.br/novo/index.php/interfaces/article/viewArticle/3916 http://hdl.handle.net/11449/135105 |
Resumo: | The article aims at discussing how the official documents of the curricula of the state of São Paulo, as well as the state's in service teacher training initiatives, provide to teachers guidance towards the development of competencies and skills, with the ultimate objective of guaranteeing successful student performance. The study used semi-structured interviews with a public school teacher in the state of São Paulo, which took place during six meetings. The findings show how the Curriculum of the State of São Paulo, which is part of the System of Assessment of Scholastic Performance in the State of São Paulo (SARESP), when asking elementary school teachers to fulfill the task of affording students the development of competencies and skills, is not effective in its guidance as for the ways of carrying out and modifying teaching practices. |
id |
UNSP_514608711c1a53ddbcfbcf1865975ed0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/135105 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulistaThe impact of the terms competencies and skills in the practice of a teacher from the state of São PauloElementary educationCompetenciesSkillsEducação BásicaCompetênciasHabilidadesThe article aims at discussing how the official documents of the curricula of the state of São Paulo, as well as the state's in service teacher training initiatives, provide to teachers guidance towards the development of competencies and skills, with the ultimate objective of guaranteeing successful student performance. The study used semi-structured interviews with a public school teacher in the state of São Paulo, which took place during six meetings. The findings show how the Curriculum of the State of São Paulo, which is part of the System of Assessment of Scholastic Performance in the State of São Paulo (SARESP), when asking elementary school teachers to fulfill the task of affording students the development of competencies and skills, is not effective in its guidance as for the ways of carrying out and modifying teaching practices.O artigo visa contribuir com discussões sobre como os documentos oficiais do Currículo do Estado de São Paulo, implantado no ano de 2008 em toda a rede estadual de ensino de São Paulo, bem como suas ações de formação continuada, fornecem orientações ao professor sobre o desenvolvimento de competências e habilidades visando garantir, com isso, um desempenho satisfatório dos alunos. Como metodologia, o estudo utilizou entrevistas semiestruturadas realizadas com uma professora da rede pública estadual paulista, conduzidas ao longo de seis reuniões. Os resultados apontaram que o Currículo do Estado de São Paulo, o qual se integra ao Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP), ao solicitar que professores da Educação Básica cumpram a tarefa de proporcionar aos alunos o desenvolvimento de competências e habilidades, não se apresenta efetivo nas orientações para formas de condução e alteração de práticas docentes.Departamento de Matemática da Faculdade de Engenharia Campus Ilha Solteira – UNESP.Departamento de Psicologia da Faculdade de Ciências Campus Bauru – UNESP.Departamento de Biologia da Faculdade de Engenharia Campus Ilha Solteira - UNESP.Departamento de Matemática da Central Michigan University – USADepartamento de Matemática da Faculdade de Engenharia Campus Ilha Solteira – UNESP.Departamento de Psicologia da Faculdade de Ciências Campus Bauru – UNESP.Departamento de Biologia da Faculdade de Engenharia Campus Ilha Solteira - UNESP.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Peralta, Deise Aparecida [UNESP]Lopes Júnior, Jair [UNESP]Gonçalves, Harryson Junio Lessa [UNESP]Dias, Ana Lúcia Braz2016-03-02T12:59:46Z2016-03-02T12:59:46Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article219-232application/pdfhttp://periodicos.uems.br/novo/index.php/interfaces/article/viewArticle/3916Interfaces da Educação, v. 4, n. 10, p. 219-232, 2013.2177-7691http://hdl.handle.net/11449/135105ISSN2177-7691-2013-04-10-219-232.pdf1124424108310223Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInterfaces da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T15:41:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135105Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:47:23.140675Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista The impact of the terms competencies and skills in the practice of a teacher from the state of São Paulo |
title |
O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista |
spellingShingle |
O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista Peralta, Deise Aparecida [UNESP] Elementary education Competencies Skills Educação Básica Competências Habilidades |
title_short |
O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista |
title_full |
O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista |
title_fullStr |
O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista |
title_full_unstemmed |
O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista |
title_sort |
O impacto dos termos competências e habilidades na prática docente de uma professora paulista |
author |
Peralta, Deise Aparecida [UNESP] |
author_facet |
Peralta, Deise Aparecida [UNESP] Lopes Júnior, Jair [UNESP] Gonçalves, Harryson Junio Lessa [UNESP] Dias, Ana Lúcia Braz |
author_role |
author |
author2 |
Lopes Júnior, Jair [UNESP] Gonçalves, Harryson Junio Lessa [UNESP] Dias, Ana Lúcia Braz |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peralta, Deise Aparecida [UNESP] Lopes Júnior, Jair [UNESP] Gonçalves, Harryson Junio Lessa [UNESP] Dias, Ana Lúcia Braz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Elementary education Competencies Skills Educação Básica Competências Habilidades |
topic |
Elementary education Competencies Skills Educação Básica Competências Habilidades |
description |
The article aims at discussing how the official documents of the curricula of the state of São Paulo, as well as the state's in service teacher training initiatives, provide to teachers guidance towards the development of competencies and skills, with the ultimate objective of guaranteeing successful student performance. The study used semi-structured interviews with a public school teacher in the state of São Paulo, which took place during six meetings. The findings show how the Curriculum of the State of São Paulo, which is part of the System of Assessment of Scholastic Performance in the State of São Paulo (SARESP), when asking elementary school teachers to fulfill the task of affording students the development of competencies and skills, is not effective in its guidance as for the ways of carrying out and modifying teaching practices. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2016-03-02T12:59:46Z 2016-03-02T12:59:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uems.br/novo/index.php/interfaces/article/viewArticle/3916 Interfaces da Educação, v. 4, n. 10, p. 219-232, 2013. 2177-7691 http://hdl.handle.net/11449/135105 ISSN2177-7691-2013-04-10-219-232.pdf 1124424108310223 |
url |
http://periodicos.uems.br/novo/index.php/interfaces/article/viewArticle/3916 http://hdl.handle.net/11449/135105 |
identifier_str_mv |
Interfaces da Educação, v. 4, n. 10, p. 219-232, 2013. 2177-7691 ISSN2177-7691-2013-04-10-219-232.pdf 1124424108310223 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Interfaces da Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
219-232 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129551989997568 |