A interação entre os alunos em atividades de demonstração experimental aberta num curso de licenciatura em física: um estudo do desenvolvimento conceitual sob a perspectiva histórico-cultural
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/110896 |
Resumo: | In this work we study the results for the implementation of a teaching approach based on cultural-historical theory about students argumentation of the first year of a degree course in physics about the concepts of heat and temperature, in order to answer de next question: what are the results concerning the emerging argumentation process of forming concepts of students about the concepts of heat and temperature, resulting from the interaction between the students mediated by open experimental demonstration activities? With the establishment of data held by audio and video recording of meetings with the students and grounding in cultural-historical theory along with discursive textual analysis, define three categories of analysis of the arguments expressed by them: complex, pseudo-concepts and concepts. And from them, it was observed that over the course of carrying out the activities, students gradually brought together by concepts of heat and temperature. The characteristics of the educational approach developed and the results obtained underlie the claim that activities based on the interaction between the different individuals contributing to the change in argument and constitute a didactic abiblity compared to the traditional approach |
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A interação entre os alunos em atividades de demonstração experimental aberta num curso de licenciatura em física: um estudo do desenvolvimento conceitual sob a perspectiva histórico-culturalFisicaLicenciaturaCalorTemperaturaDidáticaInteração socialPhysicsIn this work we study the results for the implementation of a teaching approach based on cultural-historical theory about students argumentation of the first year of a degree course in physics about the concepts of heat and temperature, in order to answer de next question: what are the results concerning the emerging argumentation process of forming concepts of students about the concepts of heat and temperature, resulting from the interaction between the students mediated by open experimental demonstration activities? With the establishment of data held by audio and video recording of meetings with the students and grounding in cultural-historical theory along with discursive textual analysis, define three categories of analysis of the arguments expressed by them: complex, pseudo-concepts and concepts. And from them, it was observed that over the course of carrying out the activities, students gradually brought together by concepts of heat and temperature. The characteristics of the educational approach developed and the results obtained underlie the claim that activities based on the interaction between the different individuals contributing to the change in argument and constitute a didactic abiblity compared to the traditional approachNeste trabalho estudamos os resultados relativos á aplicação de uma abordagem de ensino fundamental na teoria histórico-cultural sobre a argumentação de estudantes do primeiro ano de um curso de licenciatura em Física, a respeito dos conceitos de calor e temperatura, de forma a responder à seguinte questão: quais são os resultados relativos à argumentação emergente do processo de formação de conceitos dos alunos, acerca dos conceitos de calor e temperatura, decorrentes da interação entre os alunos, medidos por atividades de demonstração experimental aberta? Com a constituição de dados realizada através de gravações de áudio e vídeo dos encontros com os sujeitos de pesquisa e se fundamentando na teoria histórico-cultural, juntamente com a análise textual discursiva, elaboramos três categoria de análise dos argumentos expressos por eles: complexos, pseudoconceitos e conceitos. E, a partir delas, foi possível observar que, com o decorrer da realização das atividades, os estudantes se aproximaram gradualmente do pensamento por conceitos sobre os conceitos de calor e temperatura. As características da abordagem de ensino desenvolvida e os resultados obtidos embasam a afirmação de que atividades pautadas sobre a interação entre os diferentes sujeitos contribuem para a modificação na argumentação e constituem uma possibilidade didática em relação à abordagem de transmissão/recepção de conhecimentoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Camargo, Eder Pires de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Galbiatti, Douglas Augusto [UNESP]2014-12-02T11:16:42Z2014-12-02T11:16:42Z2014-02-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis150 f. : il.application/pdfGALBIATTI, Douglas Augusto. A interação entre os alunos em atividades de demonstração experimental aberta num curso de licenciatura em física: um estudo do desenvolvimento conceitual sob a perspectiva histórico-cultural. 2014. 150 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2014.http://hdl.handle.net/11449/110896000796110000796110.pdf33004056079P0Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-18T06:15:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/110896Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:04:42.984552Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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