Disciplina de didática: um estudo exploratório a partir dos planos de ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Maria Amélia Santoro
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Guarnieri, Maria Regina [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/151
http://hdl.handle.net/11449/124736
Resumo: The present investigation intended to understand how Didatic has been interpreted by teachers who work with this discipline in undergraduate courses. We assume that there are still many controversies and contradictions in consideration of the epistemological status of didactics, and that this knowledge object is on constant review by professionals. Initially we were seeking evidence in the plans of courses, however, this search has put us in a situation of confusion, of uncertainty and highlighted structural problems which, at first, prevented us from using pure and simple of the contents of the plans. We analyzed 76 lesson plans, allocated to institutions in different Brazilian states, different types of institutions and the diversity was so great that led us to characterize this study as exploratory and tell us the relevance of analyzing them in the perspective of "facets". To deepen the understanding we were interviewing teachers and two focus groups conducted with teachers of Teaching. Triangulating the analysis of plans, with the reflections from the interviews, the speeches and also in the focus group data, observation of teaching practice, we put some insights on issues, even though preliminary and will require further research.
id UNSP_53151907c65b7df68d11575620afc672
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124736
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Disciplina de didática: um estudo exploratório a partir dos planos de ensinoTeacher EducationDidaticTeachingTeaching PlansFormação de ProfessoresDidáticaPlanos de EnsinoThe present investigation intended to understand how Didatic has been interpreted by teachers who work with this discipline in undergraduate courses. We assume that there are still many controversies and contradictions in consideration of the epistemological status of didactics, and that this knowledge object is on constant review by professionals. Initially we were seeking evidence in the plans of courses, however, this search has put us in a situation of confusion, of uncertainty and highlighted structural problems which, at first, prevented us from using pure and simple of the contents of the plans. We analyzed 76 lesson plans, allocated to institutions in different Brazilian states, different types of institutions and the diversity was so great that led us to characterize this study as exploratory and tell us the relevance of analyzing them in the perspective of "facets". To deepen the understanding we were interviewing teachers and two focus groups conducted with teachers of Teaching. Triangulating the analysis of plans, with the reflections from the interviews, the speeches and also in the focus group data, observation of teaching practice, we put some insights on issues, even though preliminary and will require further research.A presente investigação teve por perspectiva compreender como a Didática tem sido interpretada por professores que atuam com esta disciplina nos cursos de licenciatura. Partimos do pressuposto de que ainda há muitas controvérsias e contradições na consideração do estatuto epistemológico da Didática, e que este objeto de conhecimento encontra-se em constante revisão pelos profissionais da área. Inicialmente fomos buscar indícios nos planos de cursos; no entanto, essa busca nos colocou em uma situação de perplexidade, de indefinição e trouxe à tona problemas mais estruturais que, em um primeiro momento, nos impediu a utilização pura e simples dos conteúdos dos planos. Analisamos 76 planos de ensino, alocados em instituições de diferentes estados brasileiros, de diferentes tipos de instituição. A diversidade foi tão grande que nos levou a caracterizar esse estudo como exploratório e a nos indicar a pertinência de analisá-los na perspectiva de “facetas”. Para aprofundar a compreensão da temática, entrevistamos os professores e realizamos dois grupos focais com docentes de Didática. Triangulando a análise dos planos com as reflexões a partir das entrevistas, das falas no grupo focal e, ainda, dos dados de observação da prática docente, colocamos em questões algumas compreensões, ainda que prévias e que demandarão uma pesquisa mais aprofundadaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Sao Paulo, Rodovia Araraquara-Jau Km 1, Quitandinha, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Sao Paulo, Rodovia Araraquara-Jau Km 1, Quitandinha, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)A Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)Franco, Maria Amélia SantoroGuarnieri, Maria Regina [UNESP]2015-07-15T18:27:36Z2015-07-15T18:27:36Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article26-55application/pdfhttp://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/151Pesquiseduca, v. 3, n. 5, p. 26-55, 2011.2177-1626http://hdl.handle.net/11449/124736ISSN2177-1626-2011-03-05-26-55.pdf1819120734152701Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPesquiseducainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124736Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:44:22.918882Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Disciplina de didática: um estudo exploratório a partir dos planos de ensino
title Disciplina de didática: um estudo exploratório a partir dos planos de ensino
spellingShingle Disciplina de didática: um estudo exploratório a partir dos planos de ensino
Franco, Maria Amélia Santoro
Teacher Education
Didatic
Teaching
Teaching Plans
Formação de Professores
Didática
Planos de Ensino
title_short Disciplina de didática: um estudo exploratório a partir dos planos de ensino
title_full Disciplina de didática: um estudo exploratório a partir dos planos de ensino
title_fullStr Disciplina de didática: um estudo exploratório a partir dos planos de ensino
title_full_unstemmed Disciplina de didática: um estudo exploratório a partir dos planos de ensino
title_sort Disciplina de didática: um estudo exploratório a partir dos planos de ensino
author Franco, Maria Amélia Santoro
author_facet Franco, Maria Amélia Santoro
Guarnieri, Maria Regina [UNESP]
author_role author
author2 Guarnieri, Maria Regina [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
A Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco, Maria Amélia Santoro
Guarnieri, Maria Regina [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Education
Didatic
Teaching
Teaching Plans
Formação de Professores
Didática
Planos de Ensino
topic Teacher Education
Didatic
Teaching
Teaching Plans
Formação de Professores
Didática
Planos de Ensino
description The present investigation intended to understand how Didatic has been interpreted by teachers who work with this discipline in undergraduate courses. We assume that there are still many controversies and contradictions in consideration of the epistemological status of didactics, and that this knowledge object is on constant review by professionals. Initially we were seeking evidence in the plans of courses, however, this search has put us in a situation of confusion, of uncertainty and highlighted structural problems which, at first, prevented us from using pure and simple of the contents of the plans. We analyzed 76 lesson plans, allocated to institutions in different Brazilian states, different types of institutions and the diversity was so great that led us to characterize this study as exploratory and tell us the relevance of analyzing them in the perspective of "facets". To deepen the understanding we were interviewing teachers and two focus groups conducted with teachers of Teaching. Triangulating the analysis of plans, with the reflections from the interviews, the speeches and also in the focus group data, observation of teaching practice, we put some insights on issues, even though preliminary and will require further research.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-07-15T18:27:36Z
2015-07-15T18:27:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/151
Pesquiseduca, v. 3, n. 5, p. 26-55, 2011.
2177-1626
http://hdl.handle.net/11449/124736
ISSN2177-1626-2011-03-05-26-55.pdf
1819120734152701
url http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/151
http://hdl.handle.net/11449/124736
identifier_str_mv Pesquiseduca, v. 3, n. 5, p. 26-55, 2011.
2177-1626
ISSN2177-1626-2011-03-05-26-55.pdf
1819120734152701
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pesquiseduca
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 26-55
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128554915856384