An overview of Teletandem mediation courses for teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Micheli Gomes De
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Zakir, Maisa De Alcântara [UNESP], Garcia, Daniela Nogueira De Moraes [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1678-460X2021370107
http://hdl.handle.net/11449/211367
Resumo: This paper aims to investigate practices in teacher education in the context of the Teletandem Brasil Project (Vassallo & Telles, 2006). Through web conferencing tools, the project pairs up Brazilian university students learning foreign languages with foreign university students learning Portuguese. The partnerships are supported by mediation sessions conducted by professors and researchers of the Teletandem Project. In this paper, we present some theoretical concepts related to telecollaboration (Belz, 2003; O’Dowd, 2007; 2018), besides providing a detailed description and comparison of four editions of preparatory courses for teletandem mediators, organized by researchers of the project. The results of the analysis may provide alternatives for teacher education in a context of growing transcultural connections.
id UNSP_54e72a2214c69babaff02f27b670d282
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211367
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling An overview of Teletandem mediation courses for teacher educationUm panorama de cursos de mediação em Teletandem para a formação de professoresTeletandemMediationTeacher educationCourse designTeletandemMediaçãoFormação de professoresElaboração de cursosThis paper aims to investigate practices in teacher education in the context of the Teletandem Brasil Project (Vassallo & Telles, 2006). Through web conferencing tools, the project pairs up Brazilian university students learning foreign languages with foreign university students learning Portuguese. The partnerships are supported by mediation sessions conducted by professors and researchers of the Teletandem Project. In this paper, we present some theoretical concepts related to telecollaboration (Belz, 2003; O’Dowd, 2007; 2018), besides providing a detailed description and comparison of four editions of preparatory courses for teletandem mediators, organized by researchers of the project. The results of the analysis may provide alternatives for teacher education in a context of growing transcultural connections.Este artigo busca investigar práticas de formação de professores no contexto do projeto Teletandem Brasil (Vassallo & Telles, 2006). Por meio de ferramentas de webconferência, o projeto emparelha estudantes universitários brasileiros que aprendem uma língua estrangeira com estudantes universitários estrangeiros que aprendem português. As parcerias são apoiadas por sessões de mediação conduzidas por professores e pesquisadores do projeto Teletandem. Neste artigo, apresentamos alguns conceitos teóricos relacionados à telecolaboração (Belz, 2003; O’Dowd, 2007; 2018), além de fazer uma descrição e comparação detalhadas de quatro edições de cursos para mediadores de teletandem, organizadas por pesquisadores do projeto. Os resultados da análise podem fornecer alternativas para a formação de professores em um contexto de crescentes conexões transculturais.Universidade Estadual do Norte do ParanáUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaPontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SPUniversidade Estadual do Norte do ParanáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Micheli Gomes DeZakir, Maisa De Alcântara [UNESP]Garcia, Daniela Nogueira De Moraes [UNESP]2021-07-14T10:23:19Z2021-07-14T10:23:19Z2021-03-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1678-460X2021370107DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP, v. 37, n. 1, p. -, 2021.0102-44501678-460Xhttp://hdl.handle.net/11449/21136710.1590/1678-460X2021370107S0102-44502021000100406S0102-44502021000100406.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengDELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T06:28:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211367Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:00:23.097387Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv An overview of Teletandem mediation courses for teacher education
Um panorama de cursos de mediação em Teletandem para a formação de professores
title An overview of Teletandem mediation courses for teacher education
spellingShingle An overview of Teletandem mediation courses for teacher education
Souza, Micheli Gomes De
Teletandem
Mediation
Teacher education
Course design
Teletandem
Mediação
Formação de professores
Elaboração de cursos
title_short An overview of Teletandem mediation courses for teacher education
title_full An overview of Teletandem mediation courses for teacher education
title_fullStr An overview of Teletandem mediation courses for teacher education
title_full_unstemmed An overview of Teletandem mediation courses for teacher education
title_sort An overview of Teletandem mediation courses for teacher education
author Souza, Micheli Gomes De
author_facet Souza, Micheli Gomes De
Zakir, Maisa De Alcântara [UNESP]
Garcia, Daniela Nogueira De Moraes [UNESP]
author_role author
author2 Zakir, Maisa De Alcântara [UNESP]
Garcia, Daniela Nogueira De Moraes [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Norte do Paraná
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Micheli Gomes De
Zakir, Maisa De Alcântara [UNESP]
Garcia, Daniela Nogueira De Moraes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Teletandem
Mediation
Teacher education
Course design
Teletandem
Mediação
Formação de professores
Elaboração de cursos
topic Teletandem
Mediation
Teacher education
Course design
Teletandem
Mediação
Formação de professores
Elaboração de cursos
description This paper aims to investigate practices in teacher education in the context of the Teletandem Brasil Project (Vassallo & Telles, 2006). Through web conferencing tools, the project pairs up Brazilian university students learning foreign languages with foreign university students learning Portuguese. The partnerships are supported by mediation sessions conducted by professors and researchers of the Teletandem Project. In this paper, we present some theoretical concepts related to telecollaboration (Belz, 2003; O’Dowd, 2007; 2018), besides providing a detailed description and comparison of four editions of preparatory courses for teletandem mediators, organized by researchers of the project. The results of the analysis may provide alternatives for teacher education in a context of growing transcultural connections.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-14T10:23:19Z
2021-07-14T10:23:19Z
2021-03-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1678-460X2021370107
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP, v. 37, n. 1, p. -, 2021.
0102-4450
1678-460X
http://hdl.handle.net/11449/211367
10.1590/1678-460X2021370107
S0102-44502021000100406
S0102-44502021000100406.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1678-460X2021370107
http://hdl.handle.net/11449/211367
identifier_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP, v. 37, n. 1, p. -, 2021.
0102-4450
1678-460X
10.1590/1678-460X2021370107
S0102-44502021000100406
S0102-44502021000100406.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129571435839488