Possibilidades de trabalhar conteúdos matemáticos com origamis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Graciolli, Carolina Yumi Lemos Ferreira [UNESP]
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156927
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-16/000905859.pdf
Resumo: In this text we present a research that seeks to understand the production of geometric knowledge of the student from the work with origami. In the readings we realize that mathematics has a strong connection with origami and because it is a visual resource it can make possible the understanding of mathematics, because it favors the investigation, the construction of arguments and the justifications allowing the subject to understand the mathematical sense. We assume as methodology the case study and the phenomenology analysis for the interpretation of the data produced. We developed in an Euclidian Geometry class the activity that involved origami and a classic problem of geometry, the trisection of the angle, with students of the third year of the Mathematics Degree course of the São Paulo State University (Unesp), School of Engineering, Guaratinguetá. The intention of the activity was to see how students explore mathematics when they use origami to solve situations involving mathematical contents, what knowledge they expose and what strategies they use. With the analysis of the data we conclude that, in this specific group, students produce geometric knowledge when working with origami when they argue about what is done and investigate possibilities to do
id UNSP_59e6d108c1edd5c5e03ff484a9b0fe42
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156927
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Possibilidades de trabalhar conteúdos matemáticos com origamisMatemática - Estudo e ensinoTrissecção do ânguloGeometria - Estudo e ensinoOrigamiMathematics Study and teachingIn this text we present a research that seeks to understand the production of geometric knowledge of the student from the work with origami. In the readings we realize that mathematics has a strong connection with origami and because it is a visual resource it can make possible the understanding of mathematics, because it favors the investigation, the construction of arguments and the justifications allowing the subject to understand the mathematical sense. We assume as methodology the case study and the phenomenology analysis for the interpretation of the data produced. We developed in an Euclidian Geometry class the activity that involved origami and a classic problem of geometry, the trisection of the angle, with students of the third year of the Mathematics Degree course of the São Paulo State University (Unesp), School of Engineering, Guaratinguetá. The intention of the activity was to see how students explore mathematics when they use origami to solve situations involving mathematical contents, what knowledge they expose and what strategies they use. With the analysis of the data we conclude that, in this specific group, students produce geometric knowledge when working with origami when they argue about what is done and investigate possibilities to doNeste texto apresentamos uma pesquisa que busca compreender a produção do conhecimento geométrico do aluno a partir do trabalho com origami. Nas leituras percebemos que a matemática tem uma forte conexão com o origami e por ser um recurso visual poderá possibilitar a compreensão da matemática, pois favorece a investigação, a construção de argumentos e as justificativas, permitindo ao sujeito compreender o sentido matemático. Assumimos como metodologia o estudo de caso e a análise fenomenologia para a interpretação dos dados produzidos. Desenvolvemos em uma aula de Geometria Euclidiana a atividade que envolvia o origami e um problema clássico da geometria, a trissecção do ângulo, com alunos do terceiro ano do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, campus Guaratinguetá. A intenção da atividade foi ver como os alunos exploram matemática quando utilizam o origami para resolver situações problemas que envolvem conteúdos matemáticos, quais conhecimentos expõem e a quais estratégias recorrem. Com a análise dos dados concluímos que, neste grupo especifico, os alunos produzem conhecimento geométrico quando trabalham com o origami no momento em que argumentam sobre o que é feito e investigam possibilidades de fazerUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Graciolli, Carolina Yumi Lemos Ferreira [UNESP]2018-09-19T17:29:12Z2018-09-19T17:29:12Z2017-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis47 f.application/pdfGRACIOLLI, Carolina Yumi Lemos Ferreira. Possibilidades de trabalhar conteúdos matemáticos com origamis. 2017. 47 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2017.http://hdl.handle.net/11449/156927000905859http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-16/000905859.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:51:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156927Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:26:57.254596Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Possibilidades de trabalhar conteúdos matemáticos com origamis
title Possibilidades de trabalhar conteúdos matemáticos com origamis
spellingShingle Possibilidades de trabalhar conteúdos matemáticos com origamis
Graciolli, Carolina Yumi Lemos Ferreira [UNESP]
Matemática - Estudo e ensino
Trissecção do ângulo
Geometria - Estudo e ensino
Origami
Mathematics Study and teaching
title_short Possibilidades de trabalhar conteúdos matemáticos com origamis
title_full Possibilidades de trabalhar conteúdos matemáticos com origamis
title_fullStr Possibilidades de trabalhar conteúdos matemáticos com origamis
title_full_unstemmed Possibilidades de trabalhar conteúdos matemáticos com origamis
title_sort Possibilidades de trabalhar conteúdos matemáticos com origamis
author Graciolli, Carolina Yumi Lemos Ferreira [UNESP]
author_facet Graciolli, Carolina Yumi Lemos Ferreira [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Graciolli, Carolina Yumi Lemos Ferreira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Trissecção do ângulo
Geometria - Estudo e ensino
Origami
Mathematics Study and teaching
topic Matemática - Estudo e ensino
Trissecção do ângulo
Geometria - Estudo e ensino
Origami
Mathematics Study and teaching
description In this text we present a research that seeks to understand the production of geometric knowledge of the student from the work with origami. In the readings we realize that mathematics has a strong connection with origami and because it is a visual resource it can make possible the understanding of mathematics, because it favors the investigation, the construction of arguments and the justifications allowing the subject to understand the mathematical sense. We assume as methodology the case study and the phenomenology analysis for the interpretation of the data produced. We developed in an Euclidian Geometry class the activity that involved origami and a classic problem of geometry, the trisection of the angle, with students of the third year of the Mathematics Degree course of the São Paulo State University (Unesp), School of Engineering, Guaratinguetá. The intention of the activity was to see how students explore mathematics when they use origami to solve situations involving mathematical contents, what knowledge they expose and what strategies they use. With the analysis of the data we conclude that, in this specific group, students produce geometric knowledge when working with origami when they argue about what is done and investigate possibilities to do
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-14
2018-09-19T17:29:12Z
2018-09-19T17:29:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GRACIOLLI, Carolina Yumi Lemos Ferreira. Possibilidades de trabalhar conteúdos matemáticos com origamis. 2017. 47 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2017.
http://hdl.handle.net/11449/156927
000905859
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-16/000905859.pdf
identifier_str_mv GRACIOLLI, Carolina Yumi Lemos Ferreira. Possibilidades de trabalhar conteúdos matemáticos com origamis. 2017. 47 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2017.
000905859
url http://hdl.handle.net/11449/156927
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-16/000905859.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 47 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128653145407488