The transfer of the Portuguese royal family to Brazil: historical explanation in Portuguese and Brazilian students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13326 |
Resumo: | Based on the relationship between the concept of Historical Consciousness, as Jörn Rüsen and Reinhart Koselleck proposed, and the concept of Historical Explanation, proposed by Isabel Barca, the article presents an analytical course that allows you to check levels of explanation in historical narratives produced by students Brazilian and Portuguese from the interpretation of sources related to a historical fact: the transfer of the Portuguese royal family to Brazil (1808). |
id |
UEL-13_f298d9851acb4219194e43f0f6bc7e32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13326 |
network_acronym_str |
UEL-13 |
network_name_str |
Antíteses |
repository_id_str |
|
spelling |
The transfer of the Portuguese royal family to Brazil: historical explanation in Portuguese and Brazilian studentsA transferência da família real portuguesa para o Brasil: explicação histórica em estudantes brasileiros e portuguesesHistorical consciousnessHistorical explanationMeta-historical conceptsDidactic of historyHistory educationConsciência históricaExplicação históricaConceitos meta-históricosDidática da históriaEducação históricaBased on the relationship between the concept of Historical Consciousness, as Jörn Rüsen and Reinhart Koselleck proposed, and the concept of Historical Explanation, proposed by Isabel Barca, the article presents an analytical course that allows you to check levels of explanation in historical narratives produced by students Brazilian and Portuguese from the interpretation of sources related to a historical fact: the transfer of the Portuguese royal family to Brazil (1808).Baseado na relação entre a concepção de Consciência Histórica, tal como Jörn Rüsen e Reinhart Koselleck propõem, e o conceito de Explicação Histórica, proposto por Isabel Barca, o artigo apresenta um percurso analítico que permite verificar níveis de explicação histórica em narrativas elaboradas por estudantes brasileiros e portugueses a partir da interpretação de fontes relacionadas a um fato histórico: a transferência da família real portuguesa para o Brasil (1808).Universidade Estadual de Londrina2013-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEmpirical field researchPesquisa empírica de campoapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/1332610.5433/1984-3356.2012v5n10p691Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 691-716Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 691-7161984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13326/12132Copyright (c) 2012 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Ronaldo Cardoso2022-04-06T17:53:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13326Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-04-06T17:53:09Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The transfer of the Portuguese royal family to Brazil: historical explanation in Portuguese and Brazilian students A transferência da família real portuguesa para o Brasil: explicação histórica em estudantes brasileiros e portugueses |
title |
The transfer of the Portuguese royal family to Brazil: historical explanation in Portuguese and Brazilian students |
spellingShingle |
The transfer of the Portuguese royal family to Brazil: historical explanation in Portuguese and Brazilian students Alves, Ronaldo Cardoso Historical consciousness Historical explanation Meta-historical concepts Didactic of history History education Consciência histórica Explicação histórica Conceitos meta-históricos Didática da história Educação histórica |
title_short |
The transfer of the Portuguese royal family to Brazil: historical explanation in Portuguese and Brazilian students |
title_full |
The transfer of the Portuguese royal family to Brazil: historical explanation in Portuguese and Brazilian students |
title_fullStr |
The transfer of the Portuguese royal family to Brazil: historical explanation in Portuguese and Brazilian students |
title_full_unstemmed |
The transfer of the Portuguese royal family to Brazil: historical explanation in Portuguese and Brazilian students |
title_sort |
The transfer of the Portuguese royal family to Brazil: historical explanation in Portuguese and Brazilian students |
author |
Alves, Ronaldo Cardoso |
author_facet |
Alves, Ronaldo Cardoso |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Ronaldo Cardoso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historical consciousness Historical explanation Meta-historical concepts Didactic of history History education Consciência histórica Explicação histórica Conceitos meta-históricos Didática da história Educação histórica |
topic |
Historical consciousness Historical explanation Meta-historical concepts Didactic of history History education Consciência histórica Explicação histórica Conceitos meta-históricos Didática da história Educação histórica |
description |
Based on the relationship between the concept of Historical Consciousness, as Jörn Rüsen and Reinhart Koselleck proposed, and the concept of Historical Explanation, proposed by Isabel Barca, the article presents an analytical course that allows you to check levels of explanation in historical narratives produced by students Brazilian and Portuguese from the interpretation of sources related to a historical fact: the transfer of the Portuguese royal family to Brazil (1808). |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-03-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Empirical field research Pesquisa empírica de campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13326 10.5433/1984-3356.2012v5n10p691 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13326 |
identifier_str_mv |
10.5433/1984-3356.2012v5n10p691 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13326/12132 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Antíteses info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Antíteses |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 691-716 Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 691-716 1984-3356 reponame:Antíteses instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Antíteses |
collection |
Antíteses |
repository.name.fl_str_mv |
Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
antiteses@uel.br|| |
_version_ |
1797069045916237824 |