Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soukeff, Franklin Emanuel Barros [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/122207
Resumo: This work is in its core a teaching proposal for the content of Probability in High School. This is an educational and motivating game called Mega-Duque. The game is patterned Mega-Duque Game Mega-Sena, but on a smaller scale, so that the student may have a more concrete understanding of the concepts involved in Probability. The Mega-Duque game not only illustrates these concepts with quality event, sample space, but also motivates the mathematical learning, promotes the socialization of students, help on critical development of the future citizens regarding gambling. In this sense, the game follows the guidelines contained in the National Curriculum Guidelines. The paper also makes a historical overview of the greatest mathematicians who helped systematize the theory of Probabilities. There is even a description of the application in the classroom of the proposal of teaching. Our study also sought to make a connection between the methodologies of problem solving with the use of games in mathematics education
id UNSP_6014728f936a97dd1b9af396e871ca43
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122207
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidadeMatemática - Estudo e ensinoProbabilidades - Problemas, exercicios, etcJogos de probabilidades (Matemática)Solução de problemasMathematics Study and teachingThis work is in its core a teaching proposal for the content of Probability in High School. This is an educational and motivating game called Mega-Duque. The game is patterned Mega-Duque Game Mega-Sena, but on a smaller scale, so that the student may have a more concrete understanding of the concepts involved in Probability. The Mega-Duque game not only illustrates these concepts with quality event, sample space, but also motivates the mathematical learning, promotes the socialization of students, help on critical development of the future citizens regarding gambling. In this sense, the game follows the guidelines contained in the National Curriculum Guidelines. The paper also makes a historical overview of the greatest mathematicians who helped systematize the theory of Probabilities. There is even a description of the application in the classroom of the proposal of teaching. Our study also sought to make a connection between the methodologies of problem solving with the use of games in mathematics educationO presente trabalho tem em seu bojo uma proposta de ensino para o conteúdo de Probabilidade no Ensino Médio. Trata-se de um jogo educativo e motivador, chamado Mega-Duque. O jogo Mega-Duque segue os moldes do Jogo Mega-Sena, porém em escala menor, para que o educando possa ter uma compreensão mais concreta dos conceitos envolvidos em Probabilidade. O jogo Mega-Duque não só ilustra os conceitos de evento, espaço amostral, mas também motiva o aprendizado matemático, promove a socialização dos alunos, e ajuda no desenvolvimento crítico do futuro cidadão quanto aos jogos de azar. Neste sentido, o jogo segue as orientações contidas nos Parâmetros Curriculares Nacionais. O trabalho também faz um apanhado histórico dos grandes matemáticos que ajudaram a sistematizar a teoria de Probabilidades. Há ainda uma descrição da aplicação em sala de aula da proposta de ensino. Este trabalho também procurou fazer uma interação entre a metodologia de Resolução de Problemas com o uso de jogos na educação matemáticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes, José Marcos [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Soukeff, Franklin Emanuel Barros [UNESP]2015-04-09T12:28:28Z2015-04-09T12:28:28Z2014-09-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis78 f. : il. color., tabs.application/pdfSOUKEFF, Franklin Emanuel Barros. Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade. 2014. 78 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.http://hdl.handle.net/11449/122207000812377000812377.pdf31075010001P2Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-17T06:10:30Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122207Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:12:16.878975Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade
title Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade
spellingShingle Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade
Soukeff, Franklin Emanuel Barros [UNESP]
Matemática - Estudo e ensino
Probabilidades - Problemas, exercicios, etc
Jogos de probabilidades (Matemática)
Solução de problemas
Mathematics Study and teaching
title_short Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade
title_full Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade
title_fullStr Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade
title_full_unstemmed Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade
title_sort Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade
author Soukeff, Franklin Emanuel Barros [UNESP]
author_facet Soukeff, Franklin Emanuel Barros [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lopes, José Marcos [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Soukeff, Franklin Emanuel Barros [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Probabilidades - Problemas, exercicios, etc
Jogos de probabilidades (Matemática)
Solução de problemas
Mathematics Study and teaching
topic Matemática - Estudo e ensino
Probabilidades - Problemas, exercicios, etc
Jogos de probabilidades (Matemática)
Solução de problemas
Mathematics Study and teaching
description This work is in its core a teaching proposal for the content of Probability in High School. This is an educational and motivating game called Mega-Duque. The game is patterned Mega-Duque Game Mega-Sena, but on a smaller scale, so that the student may have a more concrete understanding of the concepts involved in Probability. The Mega-Duque game not only illustrates these concepts with quality event, sample space, but also motivates the mathematical learning, promotes the socialization of students, help on critical development of the future citizens regarding gambling. In this sense, the game follows the guidelines contained in the National Curriculum Guidelines. The paper also makes a historical overview of the greatest mathematicians who helped systematize the theory of Probabilities. There is even a description of the application in the classroom of the proposal of teaching. Our study also sought to make a connection between the methodologies of problem solving with the use of games in mathematics education
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-17
2015-04-09T12:28:28Z
2015-04-09T12:28:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUKEFF, Franklin Emanuel Barros. Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade. 2014. 78 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/122207
000812377
000812377.pdf
31075010001P2
identifier_str_mv SOUKEFF, Franklin Emanuel Barros. Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade. 2014. 78 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.
000812377
000812377.pdf
31075010001P2
url http://hdl.handle.net/11449/122207
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 78 f. : il. color., tabs.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128479994052608