Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/122207 |
Resumo: | This work is in its core a teaching proposal for the content of Probability in High School. This is an educational and motivating game called Mega-Duque. The game is patterned Mega-Duque Game Mega-Sena, but on a smaller scale, so that the student may have a more concrete understanding of the concepts involved in Probability. The Mega-Duque game not only illustrates these concepts with quality event, sample space, but also motivates the mathematical learning, promotes the socialization of students, help on critical development of the future citizens regarding gambling. In this sense, the game follows the guidelines contained in the National Curriculum Guidelines. The paper also makes a historical overview of the greatest mathematicians who helped systematize the theory of Probabilities. There is even a description of the application in the classroom of the proposal of teaching. Our study also sought to make a connection between the methodologies of problem solving with the use of games in mathematics education |
id |
UNSP_6014728f936a97dd1b9af396e871ca43 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122207 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidadeMatemática - Estudo e ensinoProbabilidades - Problemas, exercicios, etcJogos de probabilidades (Matemática)Solução de problemasMathematics Study and teachingThis work is in its core a teaching proposal for the content of Probability in High School. This is an educational and motivating game called Mega-Duque. The game is patterned Mega-Duque Game Mega-Sena, but on a smaller scale, so that the student may have a more concrete understanding of the concepts involved in Probability. The Mega-Duque game not only illustrates these concepts with quality event, sample space, but also motivates the mathematical learning, promotes the socialization of students, help on critical development of the future citizens regarding gambling. In this sense, the game follows the guidelines contained in the National Curriculum Guidelines. The paper also makes a historical overview of the greatest mathematicians who helped systematize the theory of Probabilities. There is even a description of the application in the classroom of the proposal of teaching. Our study also sought to make a connection between the methodologies of problem solving with the use of games in mathematics educationO presente trabalho tem em seu bojo uma proposta de ensino para o conteúdo de Probabilidade no Ensino Médio. Trata-se de um jogo educativo e motivador, chamado Mega-Duque. O jogo Mega-Duque segue os moldes do Jogo Mega-Sena, porém em escala menor, para que o educando possa ter uma compreensão mais concreta dos conceitos envolvidos em Probabilidade. O jogo Mega-Duque não só ilustra os conceitos de evento, espaço amostral, mas também motiva o aprendizado matemático, promove a socialização dos alunos, e ajuda no desenvolvimento crítico do futuro cidadão quanto aos jogos de azar. Neste sentido, o jogo segue as orientações contidas nos Parâmetros Curriculares Nacionais. O trabalho também faz um apanhado histórico dos grandes matemáticos que ajudaram a sistematizar a teoria de Probabilidades. Há ainda uma descrição da aplicação em sala de aula da proposta de ensino. Este trabalho também procurou fazer uma interação entre a metodologia de Resolução de Problemas com o uso de jogos na educação matemáticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes, José Marcos [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Soukeff, Franklin Emanuel Barros [UNESP]2015-04-09T12:28:28Z2015-04-09T12:28:28Z2014-09-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis78 f. : il. color., tabs.application/pdfSOUKEFF, Franklin Emanuel Barros. Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade. 2014. 78 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.http://hdl.handle.net/11449/122207000812377000812377.pdf31075010001P2Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-17T06:10:30Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122207Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:12:16.878975Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade |
title |
Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade |
spellingShingle |
Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade Soukeff, Franklin Emanuel Barros [UNESP] Matemática - Estudo e ensino Probabilidades - Problemas, exercicios, etc Jogos de probabilidades (Matemática) Solução de problemas Mathematics Study and teaching |
title_short |
Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade |
title_full |
Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade |
title_fullStr |
Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade |
title_full_unstemmed |
Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade |
title_sort |
Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade |
author |
Soukeff, Franklin Emanuel Barros [UNESP] |
author_facet |
Soukeff, Franklin Emanuel Barros [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lopes, José Marcos [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soukeff, Franklin Emanuel Barros [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática - Estudo e ensino Probabilidades - Problemas, exercicios, etc Jogos de probabilidades (Matemática) Solução de problemas Mathematics Study and teaching |
topic |
Matemática - Estudo e ensino Probabilidades - Problemas, exercicios, etc Jogos de probabilidades (Matemática) Solução de problemas Mathematics Study and teaching |
description |
This work is in its core a teaching proposal for the content of Probability in High School. This is an educational and motivating game called Mega-Duque. The game is patterned Mega-Duque Game Mega-Sena, but on a smaller scale, so that the student may have a more concrete understanding of the concepts involved in Probability. The Mega-Duque game not only illustrates these concepts with quality event, sample space, but also motivates the mathematical learning, promotes the socialization of students, help on critical development of the future citizens regarding gambling. In this sense, the game follows the guidelines contained in the National Curriculum Guidelines. The paper also makes a historical overview of the greatest mathematicians who helped systematize the theory of Probabilities. There is even a description of the application in the classroom of the proposal of teaching. Our study also sought to make a connection between the methodologies of problem solving with the use of games in mathematics education |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-17 2015-04-09T12:28:28Z 2015-04-09T12:28:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUKEFF, Franklin Emanuel Barros. Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade. 2014. 78 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014. http://hdl.handle.net/11449/122207 000812377 000812377.pdf 31075010001P2 |
identifier_str_mv |
SOUKEFF, Franklin Emanuel Barros. Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade. 2014. 78 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014. 000812377 000812377.pdf 31075010001P2 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/122207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
78 f. : il. color., tabs. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128479994052608 |